کنفرانس خبری وزیران خارجه امارات و اسرائیل درباره توافق

«عبدالله بن زاید» وزیر امور خارجه امارات در این کنفرانس خبری مدعی شد که خاورمیانه پس از امضای توافق صلح با اسرائیل وارد مرحله جدیدی از امنیت و شکوفایی شده است.

وی با بیان اینکه توافق صلح، تغییر تفکر درباره راهکارهای مقابله با بحران های منطقه است، گفت: با شرکایمان به دنبال تقویت ثبات در منطقه هستیم.

وزیر خارجه امارات متحده عربی اضافه کرد: ما با اسرائیل و آلمان در تقویت همکاری و اعتدال در منطقه افکار خود را به اشتراک گذاشتیم و بر حمایت خود از ثبات در منطقه تأکید می کنیم.

بن زاید گفت: با وزیر خارجه اسرائیل درباره انرژی و مطالعات علمی بحث و گفت‌وگو کردم.

او در ادامه ابراز امیدواری کرد که رژیم صهیونیستی و فلسطینیان در راستای راه حل دو دولت با یکدیگر همکاری کنند.

از سوی دیگر «گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز از فلسطینیان خواست تا به میز مذاکرات بازگردند و گفت که مذاکرات مستقیم به حل این مناقشه کمک خواهد کرد.

وی مدعی شد که عادی سازی روابط با امارات متحده عربی، امید، امنیت و صلح را برای منطقه به ارمغان خواهد آورد.

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان امروز (سه شنبه) در برلین میزبان نخستین دیدار همتایان اماراتی و اسرائیلی خود پس از امضای توافقنامه عادی سازی روابط بود.

اواسط ماه آگوست، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از توافق امارات متحده عربی و اسرائیل برای عادی سازی روابط دیپلماتیک خبر داد و یک ماه بعد نیز طرح عادی سازی روابط بین اسرائیل و بحرین در ماه سپتامبر دنبال شد.

در اواسط ماه سپتامبر (اواخر شهریور) مقامات تل آویو و ابوظبی توافق نامه هایی برای عادی سازی روابط در واشنگتن امضا کردند. تا پیش از آن تنها دو کشور عربی مصر و اردن با اسرائیل روابط دیپلماتیک داشتند.

رژیم صهیونیستی روابط خود را با امارات متحده عربی و بحرین عادی کرده و این دو کشور به همراه عربستان به هواپیماهای صهیونیست ها اجازه داده‌اند که از حریم هوایی آنها استفاده کنند؛ مسأله‌ای که بسیاری آن را خیانت به آرمان ملت فلسطین خواندند.

اکنون کارشناسان منطقه از عادی سازی روابط بین برخی کشورهای عربی با اسراییل با عنوان آشکارسازی نام می برند و معتقدند که این روابط در ۲۵ سال گذشته جریان داشته و اکنون آشکار شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.