قیمت فروش نفت عربستان به آسیا بالا رفت

افزایش قیمت فروش نوامبر به منزله تغییر روند بزرگترین صادرکننده نفت جهان است که قیمت فروش نفت در سپتامبر و اکتبر را در واکنش به رکود مصرف کاهش داده بود. همچنین این اقدام می تواند به منزله اطمینان از اثرگذاری توافق کاهش عرضه اوپک پلاس در تقویت بازار با وجود ضعیف شدن تقاضا در شرایط کرونایی باشد.

شرکت آرامکوی سعودی قیمت فروش گرید نفتی عرب لایت به مقصد آسیا که بزرگترین بازار این شرکت است را افزایش داد و به ۱۰ تا ۴۰ سنت پایین شاخص قیمت منطقه ای رساند. در نظرسنجی بلومبرگ از هشت معامله گر و پالایشگر پیش بینی شده بود آرامکو قیمت این گرید نفتی را حداکثر ۲۰ سنت در هر بشکه افزایش می دهد و قیمت عرب لایت ۳۰ سنت پایینتر از شاخص قیمت خاورمیانه خواهد بود.

پالایشگاهها به دلیل کاهش حاشیه سود تولید سوختهایی نظیر بنزین، دیزل و سوخت جت در سال جاری که شیوع ویروس کرونا باعث وضع قرنطینه در سراسر جهان و ممنوعیت سفر شده است، ضرر کرده اند. اما حاشیه سود پالایش نفت در آسیا اواخر سپتامبر از رکورد پایینی که داشت بهبود یافت و این موضوع احتمالا روی تصمیم آرامکو تاثیر گذاشته است.

آرامکو قیمت فروش نفت به منطقه مدیترانه را برای نوامبر کاهش داد و قیمت فروش نفت به آمریکا را بدون تغییر نگه داشت.

نفت از آوریل روند صعودی پیدا کرده و پس از اعلام دور جدید کاهش تولید اوپک، تقریبا دو برابر شد اما قیمت نفت برنت که شاخص قیمت بازار جهانی است، روز سه شنبه حدود ۴۲ دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه معامله شد که حدود ۳۶ درصد کاهش در سال جاری نشان می دهد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، نشست گروه اوپک پلاس برای بازبینی سیاست تولید در ۳۰ نوامبر و اول دسامبر (۱۰ و ۱۱ آذر) برگزار می شود. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی برای سفته بازانی که عزم این گروه برای تقویت قیمتها را مورد تردید قرار داده اند، خط و نشان کشیده است.

قیمت گذاری نفت عربستان سعودی معمولا الگوی سایر صادرکنندگان نفت خاورمیانه شامل عراق و امارات متحده عربی قرار می گیرد که دومین و سومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.