رایس: ترامپ امنیت ملی را به خطر انداخته است

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: ترامپ امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته است.

مجری از وی پرسید: رئیس جمهور به اقامتگاه خود در کاخ سفید بازگشته است. دولت او تاکنون چه تهدیداتی برای امنیت ملی آمریکا ایجاد کرده است؟

رایس در پاسخ گفت: ترامپ از ابعاد مختلف تهدیدات زیادی برای امنیت ملی آمریکا ایجاد کرده است. او شخصا تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا است. افرادی در کنار وی هستند که باید همراه او روزانه به امورات کشور رسیدگی کنند. او درباره کارکنان و مشاوران ارشد خود بی ملاحظه است. این افراد برای اینکه به این کشور با حداکثر انرژی خدمت کنند باید در سلامت باشند، اما او سلامت آن‌ها را به خطر انداخته است. او به این موضوع توجه ندارد که بسیاری از کارکنان کاخ سفید قرنطینه شده اند. هم اکنون کاخ سفید به یکی از نقاط گسترش کرونا در کشور بدل شده است. شهر واشنگتن در رابطه با ویروس کرونا خوب عمل کرده است و ما شاهد نرخ کم ابتلا به کرونا بودیم. اما حالا به خاطر بی توجهی رئیس جمهور شاهد افزایش موارد ابتلا هستیم. هم اکنون شاهد یک نقطه پرخطر در کاخ سفید هستیم. ما همچنین شاهد وضعیت مشابه در کنگره و پنتاگون هستیم. این بسیار خطرناک است. ما دشمنانی داریم. آن‌ها به دنبال فرصتی می‌گردند که هر زمانی که امنیت ما کاهش یابد به ما حمله کنند. آن‌ها بر روی مسائل زیادی از جمله امنیت ملی ما تمرکز می‌کنند.

مجری: همانطور که می‌دانید کاخ سفید همچنان از تایید این موضوع که رئیس جمهور آخرین بار چه زمانی آزمایش کرونای وی منفی بوده است امتناع می‌کند. ما امروز شاهد آن بودیم که هیچ اطلاعاتی درباره تماس‌های وی با دیگران ارائه نشد. هنوز معلوم نیست که چه افرادی هفته پیش با وی در تماس بوده اند. هنوز معلوم نیست به طور شفاف در کاخ سفید چه روی داده است. از نظر شما تا چه اندازه این اقدامات بیشرمانه و زشت هستند؟

رایس گفت: این نشان دهنده بی مسئولیتی و بی ملاحظه بودن است. این اقدامی شرم آور است. این نشان می‌دهد رئیس جمهور آمریکا اهمیتی به اطرافیان خود نمی‌دهد. او تنها به فکر حفظ خود در قدرت است. او به این موضوع توجه نمی‌کند که چه فردی مبتلا می‌شود. او به این موضوع توجه ندارد که هم اکنون کرونا چه هزینه‌هایی برای اقتصاد ما داشته است. او از هرگونه مذاکره برای بسته کمکی جلوگیری می‌کند. او توجهی به مردم آمریکا ندارد. این غیرقابل باور است و من هیچ چیزی را شبیه این ندیده ام.

مجری: آیا به نظر شما دیگر افراد و اطرافیان رئیس جمهور هم قرنطینه خواهند شد و این چه تاثیری در امنیت ملی آمریکا دارد؟

رایس گفت: ما باید در وهله نخست شاهد این باشیم که رهبران ارشد کشورمان از خود به خوبی محافظت می‌کنند. من نه تنها از رفتار شرم آور رئیس جمهور ناراحت هستم بلکه مایک پنس، معاون وی هم نمی‌خواهد اقدامات احتیاطی را در پیش بگیرد و ماسک بزند. ما شاهد آن هستیم کاخ سفید تلاش می‌کند جلوی دستورالعمل‌های سازمان غذا و دارو را که سبب می‌شود یک واکسن با توجه به تمامی تدابیر ایمنی به دست شما برسد بگیرد. ما شاهد اقدام مسئولانه پنتاگون در رابطه با تهدید ناشی از کرونا در کاخ سفید بوده ایم.

مجری: هم اکنون نه تنها کارکنان کاخ سفید بلکه خانواده و دوستان آن‌ها هم در خطر هستند. چند نفر از اعضای ستاد مشترک ارتش هم اکنون قرنطینه شده اند. به نظر شما شیوع این بیماری در میان فرماندهان ارشد نظامی آمریکا تا چه اندزه خطرناک است؟

رایس گفت: بدیهی است که ما باید در این رابطه نگران باشیم. ما باید اقدامات احتیاطی مناسب را در نظر بگیریم. ما می‌دانیم که فرماندهان نظامی همیشه در حال ارتباط با هم هستند. آن‌ها باید وقایع جهان را زیر نظر داشته باشند. آن‌ها باید به اطلاعات طبقه بندی شده دسترسی داشته باشند. آن‌ها باید هوشیار باشند. ما نه تنها باید درباره پنتاگون بلکه باید درباره همه نهاد‌ها نگران باشیم، زیرا مسئولان نهاد‌های مختلف هر روز به کاخ سفید می‌روند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.