حضور بی‌سابقه آمریکایی‌ها برای رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری

ارقام مربوط به رای گیری زودهنگام انتخابات آمریکا نشان می‌دهد آمریکایی‌ها با سرعتی بی سابقه برای رای دادن پیش از رسیدن موعد برگزاری انتخابات در سوم نوامبر اقدام کرده‌اند که این نشان دهنده احتمال شکسته شدن رکورد شرکت رای دهندگان در این رویارویی انتخاباتی میان دونالد ترامپ و جو بایدن است.

در حالی که کمتر از چهار هفته تا روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی مانده، طبق اعلام "پروژه انتخابات آمریکا" که به جمع آوری داده‌های رای گیری زودهنگام می‌پردازد، بیش از چهار میلیون آمریکایی طی رای گیری زودهنگام مربوط به این انتخابات تا کنون رای داده‌اند که بیش از ۵۰ برابر بیشتر از رقم ۷۵۰۰۰ رای مربوط به همین دوره زمانی مشابه برای انتخابات سال ۲۰۱۶ است.

مایکل مک دونالد، مدیر پروژه مذکور از دانشگاه فلوریدا گفت، محرک این تغییر، گسترش رای گیری زودهنگام و پستی در تعداد زیادی از ایالات به عنوان یک شیوه ایمن رای دادن در زمان همه گیری کروناویروس و شوق تاثیرگذاری بر آینده سیاسی دونالد ترامپ بوده است.

او خاطرنشان کرد: ما هرگز تا کنون ندیده بودیم این تعداد زیاد از مردم بیایند و انقدر زودتر از موعد انتخابات رای بدهند. مردم زمانی در انتخابات رای می‌دهند که تصمیمشان را گرفته باشند و می‌دانیم که خیلی از مردم خیلی وقت پیش تصمیم‌شان را گرفته‌اند و درباره ترامپ قضاوت کرده‌اند.

این جهش زودهنگام در تعداد رای دهندگان مک دونالد را بر آن داشت که پیش بینی رکورد شرکت حدود ۱۵۰ میلیون رای دهنده معادل ۶۵ درصد کل رای دهندگان واجد شرایط را در این انتخابات داشته باشد که بالاترین نرخ میزان شرکت در انتخابات از ۱۹۰۸ تا کنون است.

در نظرسنجی‌های سراسری بایدن دموکرات از  ترامپ جمهوریخواه جلوتر است اگرچه رقابت آنها در نظرسنجی‌های مربوط به ایالات محل رقابت نزدیک‌تر است.

مک دونالد خاطرنشان کرد، ارقامی که تاکنون گزارش شده‌اند مربوط به۳۱ ایالت بوده‌اند و با شروع رای گیری حضوری زودهنگام در تعداد بیشتری از ایالات و دادن گزارش مجموع آرای پستی غیابی در عرض چهار هفته آینده هر چه بیشتر رشد پیدا خواهد کرد. همه ایالات آمریکا بجز حدود شش ایالت اجازه به برگزاری میزانی از رای گیری زودهنگام حضوری را داده‌اند.

کمیسیون کمک انتخاباتی آمریکا که یک نهاد فدرال است عنوان کرده، درصد رای دهندگانی که رای خود را با دستگاه رای گیری در روز انتخابات ثبت میکنند از قبل از امسال دستخوش یک روند نزولی پایدار شده است.

این کمیسیون خاطرنشان کرد، مجموع تعداد آرای زودهنگام یا پستی از ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ بیش از دو برابر شده و از ۲۵ میلیون به ۵۷ میلیون رسیده است و در حالی که در ۲۰۰۴ یکی از هر پنج رای در انتخابات را به خود اختصاص می‌داد در ۲۰۱۶ دو رای از هر پنج رای انتخابات را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که ترامپ قبلا مخالفت شدیدی با رای گیری پستی داشته و به شکلی بی پایه و اساس گفته این رای گیری منجر به تقلب در انتخابات می‌شود. کارشناسان می‌گویند چنین تقلبی نادر است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.