عقب نشینی استراتژیک در بازار ارز و سکه + جدول

در واقع هر دو بازار بالای سقف مقاومتی قبلی یعنی نقاط 29 هزار و 300 تومان و 14 میلیون و 300 هزار تومان به روند کاهشی روزانه خود خاتمه دادند. این تصور که قیمت ها به کف خورده اند، موجب شد که خریداران با اطمینان بیشتری وارد بازار شوند و بتوانند قیمت سکه و دلار را به نرخ بسته شده روز سه شنبه نزدیک کنند. سکه 14 میلیون و 700 هزار تومان به کار خود خاتمه داد و تنها 3 دهم درصد کاهش قیمت را ثبت کرد. دلار هم با تنها یک دهم درصد افت در محدوده 29 هزار و 600 تومانی قرار گرفت.

در شرایطی که معامله گران سکه و دلار سعی کردند، کف های قیمتی را حفظ کنند، بازیگران بازار موازی سهام توانستند شاخص کل بورس را تا یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحد بالا ببرند. شاخص کل بورس امروز ۱.۷ درصد تقویت شد و با اقتدار در صدر جدول بازدهی قرار گرفت.

ترامپ بازار سکه را تهدید کرد و سپس نجات داد

ترامپ در ساعات پایانی روز سه شنبه توییتی را منتشر کرد که خبر از لغو مذاکرات محرک‌های مالی با دموکرات‌ها می داد. این توییت به یکباره قیمت اونس را دچار ریزش کرد و به تبع آن، فروشنده ها در بازار معاملات پشت خطی سکه زیاد شدند. در واکنش به این اتفاق، سکه، امروز معاملات خود را حدودا 250 هزار تومان ارزان تر از روز سه شنبه آغاز کرد. با این حال، ترامپ که به طور غیرمستقیم با توییت خود بازار سکه ایران را از کانال اونس جهانی تهدید کرده بود، به سرعت کمی از مواضع خود فاصله گرفت و اعلام آمادگی کرد که مستقیماً کمک مالی به صورت چک به مردم ارسال کند. همین خبر بود که اونس طلا را از ریزش بیشتر نجات داد؛ این مساله موجب شد که کف قیمت قبلی طلا یعنی محدوده هزار و 880 دلاری نه تنها حفظ شود که این فلز گران تا آستانه مرز هزار و 900 دلاری نیز بالا آمد. همین موضوع انتظارات کاهشی را هم در بازار سکه پایین تر آورد و فروش های هیجانی را متوقف کرد.

بازارساز به دنبال​ بازار

امروز صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار خود را در کانال 29 هزار تومانی نگه داشتند و نشان دادند که عجله ای برای پایین بردن قیمت ها ندارند. این تاکتیک احتمالا به آن معناست که بازارساز می خواهد مدتی قیمت دلار را با احتیاط در کانال 29 هزار تومانی مدیریت کند و پس از آن که نوسان گیران از ورود این ارز به کانال 30 هزارتومانی ناامید شدند، قیمت را به سطوح پایین تر هدایت کند. البته ممکن است بازارساز به این دلیل از پایین بردن قیمت پرهیز کرده باشد که خطر حمله نوسان گیران به بازار برای بردن دلار به دهه چهارم قیمتی را جدی تر گرفته است.

  • روند بهای سکه و ارز 16 مهر 99
  • بازدهی بازارها 16 مهر 1399
  • روند بهای دلار 16 مهر 99
  • روند بهای درهم 16 مهر 99
  • روند بهای سکه 16 مهر 99
  • روند بهای سکه و ارز 16 مهر 99
  • بازدهی بازارها 16 مهر 1399
 
 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.