ایران: سخنرانی آمریکا درباره حقوق بشر، طنز تلخ تاریخ است

محمد زارعیان روز چهارشنبه در نشست کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، حقوق بشر میراث مشترک بشریت دانست که با همکاری ارزشمند همه تمدن‌ها و فرهنگ‌ها آغاز و توسعه یافته است.

وی افزود: تعهد قاطع جمهوری اسلامی ایران در ارتقا و حمایت از حقوق بشر ریشه عمیق در تمدن غنی و آموزه‌های دینی آن دارد. ایرانی‌ها فارغ از رنگ، نژاد، زبان و سایر ویژگی‌های آنها از حقوق برابر برخوردار هستند.

نماینده ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد ادامه داد: با وجود بیش از چهار دهه فشار خارجی ناعادلانه و غیرقانونی، دولت من نه تنها پیشرفت چشمگیری در بهبود وضعیت حقوق بشر داشته است بلکه طبق قانون اساسی موظف شده است ظرفیت‌های خود را به نفع تضمین حمایت قانونی از هر شخص، تامین وضعیت زنان و کودکان؛ تضمین آزادی بیان، آزادی اقلیت‌های مذهبی در عمل به آیین خود و همچنین آزادی اجتماعات و تجمع‌های مسالمت‌آمیز به کار گیرد.

زارعیان تاکید کرد: در ایران، هرکسی از حقوق اجتماعی، سیاسی، مدنی و اقتصادی در یک پایه برخوردار است.

وی، اصرار آمریکا برای ادامه یا حتی تشدید سیاست تحریم‌های غیرقانونی خود را غیراخلاقی و خلاف قوانین بین‌المللی دانست و یادآور شد: این سیاست، جان بسیاری از افراد را که با ویروس کرونا در سراسر جهان می‌جنگند به خطر انداخته است.

نماینده ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکید کرد: برخلاف ادعای ایالات متحده، کالاها و خدمات بشردوستانه تحت تاثیر تحریم‌های بی رحمانه قرار دارند.

زارعیان اظهار کرد: موسسات مالی از تلافی‌جویی ایالات متحده می‌ترسند، به همین دلیل کانال‌های مالی ایجاد شده برای تسهیل معاملات کالاهای بشردوستانه هیچ نتیجه ملموسی نداشته‌اند.

وی تصریح کرد: اقدامات اجباری یکجانبه غیرانسانی، مانع تلاش‌های ایران برای واردات دارو و سایر تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مبارزه با بیماری همه‌گیر شده و ایرانیان را از حق سلامتی و حیات، محروم کرده است.

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: تحریم‌های غیرقانونی ضربه سنگینی به حقوق اساسی و بنیادین مردم کشور ما وارد کرده است و اکنون، طنز تلخ این است که ایالات متحده و پیروان کورکورانه آن که اقدامات اجباری یک جانبه را تایید می‌کنند، احساس می‌کنند می‌توانند درباره حقوق بشر برای ما سخنرانی کنند.

زارعیان تاکید کرد: از نظر آنها، ترور هدفمند آمریکا علیه سپهبد ایرانی قاسم سلیمانی که یک مدافع صلح و یک قهرمان در مبارزه با تروریسم بود، به طور شگفت‌انگیزی نقض حقوق بشر نیست.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که به دلیل وضعیت حقوق بشر در منطقه ما اشک تمساح ریختند کسانی هستند که با فروش اسلحه خود، کل منطقه را با خاک یکسان و آن را به بیابان تبدیل کرده‌اند.

نماینده ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد به بحران دیرینه فلسطین هم اشاره کرد و گفت: مردم فلسطین برای مدت طولانی مجبور به وداع تلخی برای تحقق حقوق اولیه انسانی خود شده‌اند. سرکوب نظام‌مند رژیم اشغالگر با بی‌توجهی آشکار به قوانین بین‌المللی و نقض حقوق آنها حتی در طی همه‌گیری کنونی کاسته نشده و بدون وقفه حق سلامت و حیات آنها را به شدت نقض می‌کند.

زارعیان با طرح این سوال که چرا ایران هدف یک تبلیغات مداوم دروغ‌پراکنی و تبلیغات فریبنده قرار گرفته است، اظهار کرد: پاسخ، مقاومت و امتناع ملت ایران است که تسلیم توهم و قلدری یاغی نمی‌شود.

وی تاکید کرد: درست است که سیاست زانو به گردن ایالات متحده حق نفس کشیدن را از بسیاری از افراد سلب کرده است اما مردم کشور ما در طول تاریخ ثابت کرده‌اند که تحت هیچ فشاری سر خم نخواهند کرد.

نماینده ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تاکید بر تعهد ایران به همکاری متوازن و غیرسیاسی سازوکارهای سازمان ملل، اظهار کرد: سازوکارهایی چون بازنگری دوره‌ای فراگیر باید به عنوان یک راه حل قابل اجرا و تنها مکانیسمی که وضعیت حقوق بشر را در همه کشورهای عضو به طور یکسان و در یک پایه مورد توجه قرار دهد، تقویت شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.