بحران بزرگی که در کمین آمریکاست

آمریکا به عنوان اصلی ترین کانون درگیر با کرونا در جهان از این همه گیری خسارت های اقتصادی سنگینی را متحم شده و همین مساله مقامات این کشور را وا داشته است تا با انجام اقدامات مختلفی از اقتصاد حمایت کنند. با وجود کاهش نرخ بیکاری و تک رقمی شدن مجدد آن، هنوز حدود ۱۱ میلیون نفر از شاغلین آمریکایی بخشی یا تمام درآمد خود را از دست داده اند.  

در هفته های اخیر چگونگی و میزان بسته حمایتی جدید به یکی از اصلی ترین موارد اختلافی بین سران دو حزب دموکرات و جمهوری خواه تبدیل شده و هم کنگره و هم دولت با بسته های پیشنهادی طرف مقابل مخالفت کرده اند. استیون منوچین- وزیر خزانه داری دیدارهایی را با نانسی پلوسی- رییس کنگره بر سر رسیدن به یک راه حل بینابین داشت که در مواردی نیز پیشرفت هایی حاصل شد اما دونالد ترامپ- رییس جمهور آمریکا از توقف این مذاکرات با کنگره خبر داده است.  

مارک میدوس- رییس کارکنان کاخ سفید در همین رابطه گفت: ما هنوز تمایل داریم بخشی از مذاکرات باشیم اما خیلی امیدوار نیستم به یک توافق مشترک برسیم. شاید اگر پلوسی بخواهد کمی از خواسته هایش عقب بنشیند بشود یک سری ازموارد را به جلو پیش برد.

انتظار می رود رشد اقتصادی آمریکا در سال جاری حدود منفی پنج درصد باشد که در طول یک دهه اخیر بی سابقه بوده است. باوجود تزریق صدها میلیارد دلار نقدینگی به بازارها هنوز تعادل به طور کامل برقرار نشده و رییس بانک مرکزی این کشور از نمایندگان کنگره خواسته است مانع تصویب بسته های حمایتی جدید نشوند. نیاز به نقدینگی به ویژه در سطح دولت های محلی جدی است و تنها ۱۸۲ هزار نفر در ماه سپتامبر به دلیل نبود نقدینگی کافی تعدیل شده اند.  

لورتا مستر- مدیر دفتر منطقه ای فدرال رزرو در کلیولند گفت: حتی بدون بسته های حمایتی بیشتر نیز روند احیای اقتصادی ادامه می یابد اما از سرعت آن به شدت کاسته خواهد شد. خیلی ناامیدکننده است که هنوز نتوانسته ایم بر سر اجرایی شدن یک بسته جدید به توافق برسیم. با این حال بانک مرکزی کارهای زیادی انجام داده است و نرخ بهره بسیار پایین یک فرصت طلایی را برای تامین نقدینگی مورد نیاز کسب و کارها فراهم کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.