جادوی حیات بخشی که دور ریخته می‌شود

احمدرضا فیروزی، رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز، گفت: بندناف که مملو از سلول‌های بنیادی است بعد از زایمان به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود و در دوران جنینی، جفت مسئول تبادل مواد غذایی بین جنین و خون مادر است که ساختمان آن به گونه‌ای است که مانند یک حوضچه خونی عمل می‌کند تا بیشترین تبادل مواد غذایی و اکسیژن در آن انجام شود. 

او گفت: سلول‌های خونی حامل اکسیژن و مواد غذایی از جفت به وسیله بند ناف وارد بدن جنین می‌شوند و از طریق قلب جنین به کل بدن فرستاده می‌شوند و به هنگام تولد و بعد از جدا شدن بند ناف، جفت نیز از دیواره رحم جدا شده و خارج می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز افزود: حجم بند ناف و جنین به گونه‌ای است که به طور متوسط ۷۰ تا ۲۰۰ میلی‌لیتر خون غنی از سلول‌های بنیادی خون‌ساز در آن ذخیره شده است و به همراه دفع جفت این خون نیز دور انداخته می‌شود.

او گفت: رویان در سال ۱۳۸۴ با همکاری سازمان گسترش اقدام به راه‌اندازی بانک خون بند ناف کرد و در حال حاضر این موسسه دارای بانک خصوصی و بانک عمومی خون بند ناف است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز افزود: خانواده‌هایی که در آستانه تولد فرزند خود قرار دارند، می‌توانند خون بند ناف فرزندشان را پس از وضع حمل اهدا کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.