تأثیر کرونای ترامپ بر نظرسنجی‌های انتخاباتی
 

درست ۳۲ روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری، آزمایش کرونای دونالد ترامپ مثبت شده است. با توجه به اینکه رئیس‌جمهوری در سن ۷۴ سالگی است و وزن بالایی دارد، وی در یک گروه پرخطر برای عوارض ناشی از بیماری قرار داشت. دست‌کم او مجبور است در قرنطینه تحت درمان قرار گیرد و کمپین را از قرنطینه دنبال کند. به این معنی که رقابت ریاست جمهوری ایالات متحده - حداقل طرف او - اساساً تغییر کرده است.

پیامدهای اولیه این رخداد واضح بود. برنامه دقیق انتخاباتی رئیس جمهور -که شامل بازدید از مینه‌سوتا، پنسیلوانیا، ویرجینیا، جورجیا، فلوریدا و کارولینای شمالی در هفته گذشته بود- تا مدت نامشخصی به حالت تعلیق درآمد.

پیشتازی پایدار جو بایدن در نظرسنجی‌ها

علی‌رغم آشفتگی‌های سال جاری -از پاندمی کرونا و تبعات آن برای اقتصاد گرفته تا تظاهرات سراسری علیه نژادپرستی نهادی و خشونت پلیس و ناآرامی‌های گاه خشن در چندین شهر بزرگ آمریکا، و نیز بحران‌ها و جنجال‌های کوچکتر متعددی که به نظر می‌رسد به یک اتفاق روزمره در طی سالیان ریاست‌جمهوری ترامپ تبدیل شده- دست کم یک چیز به طور قابل ملاحظه‌ای پایداری خود را حفظ کرده است؛ از نظر آماری جو بایدن از ماه‌ها پیش در نظرسنجی‌های ملی با حاشیه امن قابل توجهی نسبت به رئیس جمهور پیشتاز بوده است. همچنین در ایالت‌های کلیدی وی دارای برتری کوچکتری بوده اما باز هم می‌توان این برتری را قابل ملاحظه‌ تلقی کرد. 

نمودار زیر بازه زمانی یک‌ساله یعنی از اکتبر ۲۰۱۹ تا اکتبر ۲۰۲۰ را شامل می‌شود و تغییرات میانگین نظرسنجی‌های ملی برای جو بایدن با رنگ آبی و برای دونالد ترامپ با رنگ قرمز مشخص شده است. فاصله ۲ کاندیدا معادل ۹ واحد درصد گزارش شده است.

نظرسنجیی

همچنین نمودار زیر بازه زمانی یک‌ساله یعنی از اکتبر ۲۰۱۹ تا اکتبر ۲۰۲۰ را شامل می‌شود و تغییرات میانگین نظرسنجی‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت‌های کلیدی برای جو بایدن با رنگ آبی و برای دونالد ترامپ با رنگ قرمز مشخص شده است. فاصله ۲ کاندیدا در ۴ اکتبر ۲۰۲۰ -۱۳مهرماه۹۹- معادل ۳/۸ واحد درصد گزارش شده است.

نظرسنجیی

حتی قبل از اتفاقات چشمگیر اخیر -عملکرد ضعیف ترامپ در مناظره و ابتلای وی به کووید۱۹- زمان برای دونالد ترامپ که می‌خواهد این پویایی را تغییر دهد به سرعت در حال عبور بوده است.

میانگین نظرسنجی‌های انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در بازه زمانی ۲۱ سپتامبر تا ۴ اکتبر حاکی از اختلاف ۸/۳ واحد درصدی جو بایدن نسبت به دونالد ترامپ است.

کمترین اختلاف میان دو نامزد انتخاباتی مربوط به نظرسنجی مشترک ۲ موسسه IBD و TIPP است که فاصله نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه را ۳ واحد درصد گزارش داده است. بیشترین آن نیز مربوط به نظرسنجی مشترک ان‌بی‌سی‌نیوز و وال‌استریت‌ژ‌ورنال است که مربوط به پس از مناظره (در تاریخ اول اکتبر) این فاصله ۱۴ واحد درصد برآورد شده است.

نظرسنجیی

همچنین جو بایدن در ایالت‌های کلیدی بطور میانگین با ۳/۸ واحد درصد از دونالد ترامپ پیش است. وضعیت نظرسنجی‌ها در ۶ ایالت کلیدی شامل میشیگان، پنسیلوانیا، ویسکانسین، کارولینای شمالی، فلوریدا و آریزونا به شرح جدول زیر است.

نظرسنجیی

تأثیر کرونای ترامپ بر نظرسنجی‌ها

عموم مردم به طور مداوم به رئیس جمهور برای مقابله با بیماری کرونا نمرات کم می‌دهند، بنابراین هر چیزی که تمرکز رأی‌دهندگان را متوجه پاندمی کرونا کند، به‌طور بالقوه برای چشم‌انداز انتخاب مجدد وی مضر است.

از زمان مناظره (۳۰ سپتامبر) تا امروز نتایج ۵ نظرسنجی معتبر در سطح ملی منتشر شده که ۲ مورد آن پس از ابتلای ترامپ به کرونا را نیز شامل می‌شود. در اغلب این پیمایش‌ها جو بایدن نسبت به نظرسنجی‌های مشابه پیشین رشد کرده است.

نظرسنجی NBC News و Wall Street Journal: در نظرسنجی مشترک شبکه خبری ان‌بی‌سی و روزنامه وال‌استریت ژورنال جو بایدن ۵۳ درصد مورد حمایت بوده و ترامپ حمایت ۳۹ درصد از پرسش‌شوندگان را برانگیخته است. به این ترتیب فاصله دو کاندیدا در این پیمایش که بین ۳۰ سپتامبر تا ۱ اکتبر انجام شده، به ۱۴ واحد درصد رسیده است.

نظرسنجی پایگاه خبری The Hill: در نظرسنجی وبسایت هیل شرایط متوازن‌تری برقرار است و بایدن با نسبت ۴۷ به ۴۱ درصد نسبت به دونالد ترامپ برتری دارد و به عبارتی اختلاف دو نامزد ۶ واحد درصد است. این نظرسنجی در بازه زمانی ۳۰ سپتامبر تا ۱ اکتبر صورت گرفته است.

نظرسنجی IBD و TIPP: نظرسنجی مشترک این دو موسسه افکارسنجی که بین ۳۰ سپتامبر تا ۱ اکتبر انجام شده است، برای ترامپ بسیار امیدوار کننده است و اختلاف وی با جو بایدن پیشتاز تنها ۳ واحد درصد برآورد شده است. در این نظرسنجی بایدن ۴۹ به ۴۶ درصد از ترامپ پیش است.

نظرسنجی JTN و RMG: این نظرسنجی در بازه زمانی ۱ تا ۳ اکتبر صورت گرفته و جو بایدن ۵۱ به ۴۳ درصد نسبت به ترامپ برتری دارد و حاشیه امن نامزد دموکرات ۸ واحد درصد برآورد شده است.

نظرسنجی CNN: در نظرسنجی شبکه خبری سی‌ان‌ان که در بازه ۱ تا ۴ اکتبر صورت گرفته جو بایدن اختلاف خود را با دونالد ترامپ تا ۱۶ واحد درصد ارتقاء داده است. در این نظرسنتجی ۵۷ درصد از پرسش‌شوندگان از بایدن و ۴۱ درصد از آن‌ها از ترامپ حمایت می‌کنند.

نمودار زیر مربوط به بازه زمانی دوهفته‌ای یعنی از ۲۳ سپتامبر تا ۵ اکتبر است و تغییرات میانگین نظرسنجی‌های ملی برای جو بایدن با رنگ آبی و برای دونالد ترامپ با رنگ قرمز مشخص شده است.

شسیشس

همانطور که مشخص است اگرچه ترامپ تا ۲۹ سپتامبر (پیش از مناظره) در حال کاهش فاصله خود با جو بایدن بود، پس از آن مجددا این فاصله به نفع جو بایدن در مسیر افزایشی قرار گرفته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.