بیانیه وزارت خارجه آمریکا برای خاتمه درگیری آذربایجان و ارمنستان

به نوشته پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا در این بیانیه آمده است: «ایالات متحده از دو طرف می‌خواهد فوراً به خشونت پایان داده و بر ابزارهای موجود از جمله گفت‌وگوی مستقیم جهت کاهش تنش تکیه کنند».

این بیانیه با تأکید بر لزوم انجام مذاکرات تحت نظارت گروه «مینسک»، ورود بدون قید و شرط بودن گفت‌وگو را تنها راه دستیابی به صلح پایدار دانست و مداخله هر طرف ثالثی در این درگیری‌ها را محکوم کرد.

این بیانیه همچنین با استناد به بیانیه مشترک وزرای خارجه کشورهای عضو گروه مینسک شامل آمریکا، فرانسه و روسیه، هدف قرار دادن غیرنظامیان در هر دو کشور را نیز محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: «تلفات رو به افزایش غیرنظامیان موجب نگرانی ما بوده و درخصوص از دست رفتن جان انسان‌ها در این درگیری تأسف می‌خوریم. به منظور فراهم شدن شرایط بازگرداندن اجساد کشته شدگان تحت نظارت سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، از آتش بس فوری بشردوستانه حمایت می‌کنیم».

درگیری‌های شدید نظامی در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» از پنجم مهر میان ارتش جمهوری آذربایجان و ارتش ارمنستان آغاز شده و از دو روز گذشته نیز حملات به داخل شهرها کشیده شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.