استقبال طالبان از خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در پیام توییتری نوشت: امارت اسلامی از این اظهارات استقبال می‌کند و آن را گامی مثبت برای اجرای توافق نامه امضا شده میان امارت اسلامی افغانستان و ایالات متحده می‌داند.

مجاهد در ادامه تاکید کرد که طالبان متعهد به توافق با آمریکا است و در مورد روابط مثبت طالبان با همه کشورها در آینده اظهار امیدواری کرد.

رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در پیام توییتری نوشت که همه نیروهای آمریکایی باقیمانده در افغانستان باید تا کریسمس به کشورشان بازگردند.

این اظهارات ترامپ در حالی است که «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید چهارشنبه‌شب اعلام کرد که آمریکا تا اوایل سال آینده میلادی، شمار نیروهای نظامی خود در افغانستان را به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش می‌دهد.

آمریکا در فوریه سال جاری میلادی توافقی را با طالبان امضا کرد که براساس آن تا ماه مه سال ۲۰۲۱ نیروهای خارجی از افغانستان خارج می‌شوند و طالبان نیز متعهد به مذاکره برای آتش ‌بس و تقسیم قدرت با دولت افغانستان می‌شوند.

رییس جمهوری آمریکا که بازگشت نیروهای نظامی این کشور به وطنشان جزو وعده‌های مهم انتخاباتی او بود، پیشتر گفته بود تا نوامبر سال جاری میلادی (مهر-آبان) شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان به ۴ هزار تا ۵ هزار نیرو کاهش می‌یابد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز روز چهارشنبه تاکید کرد: وقتی ترامپ رییس جمهوری به قدرت رسید، بیش از ۱۰ هزار نظامی آمریکایی در افغانستان بودند. امروز این رقم به کمتر از ۵ هزار نفر رسیده و تا اوایل سال آینده (۲۰۲۱) به ۲ هزار و ۵۰۰ کاهش خواهد یافت.

اظهارات مقام کاخ سفید در حالی است که کمتر از یک ماه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانده و مشخص نیست در صورتی که ترامپ نتواند پیروز این رقابت شود، رییس جمهوری بعدی ایالات متحده چه قدر به این کاهش نیروی وفادار بماند.

از زمان حمله آمریکا به افغانستان که روز چهارشنبه نوزدهمین سالگرد آن بود، تاکنون حدود ۲ هزار و ۴۰۰ نیروی رسمی ارتش ایالات متحده در این کشور کشته و هزاران تن دیگر زخمی شده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.