دموکرات‌ها به دنبال بررسی صلاحیت ترامپ برای ریاست جمهوری

به نقل از سی.ان.ان، این لایحه در پاسخ به رفتارهای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در روزهای بعد از اعلام ابتلایش به کروناویروس جدید مطرح شده است. به موجب این لایحه فرآیندی برقرار می شود که عملا به کنگره این نقش را در برکنار کردن رئیس جمهور از سمتش بر طبق اصلاحیه ۲۵ قانون اساسی آمریکا می دهد؛ اصلاحیه ای که اجزه به کنار گذاشتن رئیس جمهور آمریکا در صورتی که اکثریت اعضای کابینه و معاون رئیس جمهور او را ناتوان در انجام وظایفش تشخیص بدهند می دهد. بخش چهار اصلاحیه ۲۵ عنوان کرده اگر اکثریت در یک نهاد تاسیس شده با قانون به همراه معاون رئیس جمهور به صورت کتبی اعلام کنند رئیس جمهور معلول و ناتوان از انجام شغلش شده، معاون رئیس جمهور فورا تبدیل به رئیس جمهور موقت می شود.

دموکراتها می گویند این لایحه نهادی را تشکیل می دهد که به تعیین صلاحیت رئیس جمهور کمک می کند. این طرح پیشنهادی که امروز جمعه قرار است از سوی نانسی پلوسی و جیمی راسکین ارائه شود بر طبق اعلام دفتر پلوسی، نهادی با هدف "کمک به اطمینان حاصل کردن از رهبری موثر و مختلف نشده عالی ترین مقام شاخه مجریه دولت" تشکیل خواهد داد.

این لایحه عملا شانسی برای تبدیل شدن به قانون ندارد. اما هدف از طرح آن افزایش توجهات به وضعیت ترامپ بعد از اطلاعات محدودی است که پزشکانش درباره معالجه وی از کروناویروس ارائه کردند.

پلوسی روز پنجشنبه گفت، به نظر می رسد ترامپ "اکنون در وضعیتی تغییر یافته" قرار دارد. او به شبکه بلومبرگ گفت  "ممکن است نوعی نقصان در قضاوت به وجود آمده باشد".

پلوسی در پاسخ به اینکه آیا درباره قابلیت ترامپ برای خدمت به عنوان رئیس جمهور سوالهایی برایش ایجاد شده گفت: من از برخی دیگر افراد نقل قول کرده ام که می گویند کسانی گفته اند اگر شما در حال مصرف استروئید هست یا اگر که مبتلا به کووید ۱۹ باشید و یا هر دو مورد را داشته باشید ممکن است دچار نقصان در قضاوت باشید اما مجددا تعیین چنین مساله ای کار پزشکان و دانشمندان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.