۹ اشتباه رایج و خطرناک درباره دارو‌های مسکن

گاهی اوقات از درد‌های آزار دهنده‌ای رنج می‌بریم که توان تحمل آن‌ها را نداریم، بنابراین هنگام کمر درد، سر درد و ... به دارو‌های مسکنپناه می‌بریم، اما ممکن است با مصرف نادرست این دارو‌ها دچار اشتباهاتی شویم که آن را در ادامه مرور می‌کنیم.

مصرف دوز بالای مسکن برای تسکین سریعتر درد

پزشک هنگام تجویزداروی مسکن دوز آن را مناسب با حداکثر درد تعیین می‌کند، زیرا دو برابر شدن دوز مصرفی، تسکین بیشتر درد یا تاثیر سریعتر دارو را تضمین نمی‌کند و در مقابل ممکن است عوارض منفی داشته باشد.

مصرف دو نوع مسکن

هر داروی مسکن از ماده موثری تشکیل شده است که به طور متفاوت عمل می‌کند و اگر چندین نوع مسکن در خانه دارید و فکر می‌کنید مصرف «کوکتل» یا ترکیبی از آن‌ها می‌تواند درد را به سرعت تسکین دهد، در اشتباه هستید، بلکه حتی ممکن است جان شما را به خطر اندازد.

مطالعه نکردن دستور العمل‌های همراه دارو

اغلب مسکن را بدون نسخه و بدون خواندن دستورالعمل‌های همراه آن خریداری می‌کنیم. به عبارت دیگر نمی‌دانیم چه می‌خوریم و ممکن است پس از آن داروی دیگری را استفاده کنیم که مصرف همزمان آن‌ها ممنوع بوده و این می‌تواند به سلامتی بدن آسیب وارد کند.

ترکیب مسکن با دارو‌های دیگر

بسیاری از افراد دارو‌های مسکن را بدون توجه به اثر دارو مصرف می‌کنند و این امر ممکن است اثر آن را مختل کند، برای مثال آسپرین، دارو‌های دیابت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، همچنین کدئین یا اکسی کدون می‌تواند عملکرد برخی از دارو‌های ضد افسردگی را مختل کند.

رانندگی تحت تأثیر دارو‌های مسکن

برخی دارو‌های مسکن می‌تواند بیمار را دچار گیجی و خواب آلودگی کنند و برخی افراد هم با مصرف مسکن احساس گیجی و خستگی می‌کنند که به آن‌ها توصیه می‌شود حتی در صورت مصرف یک قرص از رانندگی خودداری کنند.

توصیه مصرف دارو‌های مسکن به دیگران

افراد معمولاً مسکن‌هایی را که مصرف آن‌ها مستلزم نسخه پزشک است، به خانواده، دوستان و همسایگان توصیه کرده و به اشتراک می‌گذارند، اما باید بدانید که هر دارویی برای همه مناسب نیست. این دارو برای درمان یک مشکل خاص و برای فرد خاصی تجویز می‌شود که پزشک او را می‌شناسد.

مشورت نکردن با داروساز 

مطالعه نکردن دستورالعمل‌های همراه دارو یک اشتباه، اما در عین حال قابل درک است، اما صحبت نکردن با داروساز اشتباه دیگری است که توجیه پذیر نیست؛ بنابراین در طول حضور خود در داروخانه اگر سوالی داشتید، می‌توانید آن را از داروساز بپرسید.

نگه داری دارو‌های مسکن

بسیاری از افراد تمایل دارند که دارو‌ها را در خانه نگهداری کنند تا در دسترس باشد. مشکل در اینجا تاریخ مصرف این دارو‌ها و نحوه نگهداری آنهاست. چراکه مسکن‌های فاقد اعتبار ممکن است برای سلامتی مضر باشند، بنابراین هنگام خرید دارو‌های مسکن بدون نسخه، از تاریخ انقضا اطمینان حاصل کنید.

شکستن قرص با فشار

بسیاری از دارو‌ها باید طبق دوز تجویزی مصرف شوند، در غیر اینصورت موثر نخواهند بود. اگر خطی در وسط قرص برای برش وجود داشته باشد، باید بر اساس همان خط برش نصف شود، در غیر این صورت دارو کمکی به شما نخواهد کرد، ضمن اینکه طعم تلخ ناشی از برش لایه داخلی قرص را نیز خواهید چشید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.