هشدار رییس نهاد اطلاعاتی آمریکا به اعضای کنگره

هیل روز جمعه به نقل از «چند منبع» نوشت که ماه گذشته، رتکلیف در رأس گروهی از مقام‌های اطلاعاتی و پشت درهای بسته با اعضای کمیته‌های اطلاعاتی سنا و مجلس نمایندگان دیدار کرد.

این رسانه افزود: وی در این جلسه به قانونگذاران آمریکایی گفت که خطر نفوذ خارجی از سوی مظنونان همیشگی یعنی چین، روسیه و ایران ادامه دارد اما خاطرنشان کرد که پکن، مهاجم اصلی است.

رتکلیف گفت که حدود ۵۰ قانونگذار در این کارزار هدف قرار گرفته‌اند اما از اشاره به نام این افراد خودداری کرد و به اینکه اعضای کدام یک از احزاب بیشتر هدف قرار گرفته‌اند، اشاره‌ای نکرد.

یکی از مقام‌های اطلاعاتی درباره این جلسه به هیل گفت: جامعه اطلاعاتی می‌داند که عملیات نفوذ چین برای هدف گرفتن اعضای کنگره تقریبا ۶ برابر روسیه و ۱۲ برابر ایران است. 

اما بحثی که در مجامع اطلاعاتی جریان دارد، این است که رتکلیف چه چیزی را دخالت، فشار دولت خارجی یا نفوذ دولت خارجی قلمداد می‌کند.

برخی منابع می‌گویند؛ به نظر می‌رسد که رتکلیف تلاش‌ کشورهایی مانند چین برای لابی با کنگره به منظور حمایت از دستورکارهای خاص را تلاشی برای دخالت طبقه‌بندی می‌کند. 

آنان به هیل گفتند: پس از جلسه، برخی قانونگذاران متعجب بودند که چرا جامعه اطلاعاتی آنها را از برخی مسائل خاص مطلع نکرده است تا آنها اقداماتی پیشگیرانه را اتخاذ کنند.

اگر جامعه اطلاعاتی به این نتیجه برسد که یک کشور خارجی یکی از قانونگذاران را هدف قرار داده است، مسؤولیت اولیه بر عهده اف.بی.آی است که وی را آگاه کند.

«آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان و سایر دموکرات‌ها از رتکلیف و مقام‌های دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به دلیل آنکه در مساله دخالت انتخاباتی، تلاش‌های چین را همسنگ اقدامات روسیه تلقی می‌کنند، انتقاد کرده‌اند.

این در حالی است که جمهوریخواهان موضع متفاوتی اتخاذ کرده‌اند. «مارکو روبیو» سناتور جمهوریخواه فلوریدا و رئیس موقت کمیته اطلاعات سنا استدلال کرده که روسیه در بحث دخالت انتخاباتی همچنان یک مهاجم است و تهدید چین نیز رو به افزایش است.

جلسه ماه گذشته رتکلیف با اعضای کمیته‌های اطلاعاتی کنگره در حالی برگزار شد که وی اوایل سال جاری میلادی گفته بود که از جلسات حضور انصراف داده و در عوض، گزارش‌های اطلاعات مکتوب در مورد تهدید علیه انتخابات ارائه می‌دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.