مدیرعامل سیا افشاگری کرد: ترامپ اجازه قتل خاشقچی را داد

" جان برینان " در مصاحبه با شبکه " سی ان ان " (CNN)  آمریکا که پایگاه اطلاع رسانی عربی ۲۱ روز شنبه بخشی از آن را منتشر کرد، اظهار داشت: روابطی بین آمریکا و عربستان سعودی وجود دارد و به خاطر منافع استراتژیک آمریکا باید ادامه داشته باشد اما در مقابل ما باید سعودی‌ها و سایرین را در قبال هر نوع خشونتی که علیه حقوق بشر مرتکب شده‌اند، پاسخگو بدانیم. 

وی با بیان اینکه متاسفانه، " ترامپ " و " کوشنر " به بن سلمان اجازه قتل جمال خاشقچی را دادند، افزود:  بن سلمان یک حاکم مستبد است که بسیاری از سعودی‌ها از جمله فعالان زن را کشت و شکنجه کرد و هنگامی که از ترامپ که همه اینها را نادیده گرفته است درباره این غفلت سوال شد، او به سادگی پاسخ داد: پول. 

مدیر سابق سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا درباره تایید ترامپ و نتیجه گیری این سازمان مبنی بر اینکه بن سلمان مسئول قتل خاشقچی است گفت: من ۵ سال در عربستان سعودی زندگی کردم و امکان ندارد بدون اجازه یک مقام عالی حکومت، چنین جنایتی اتفاق بیفتد. 

وی با بیان اینکه من فکر نمی‌کنم که ملک سلمان این کار را انجام داده باشد اظهار داشت اما پسرش سرویس‌های اطلاعاتی را کنترل می‌کند و او همچنان به این روسا اجازه می‌دهد تا کارهای وحشتناک انجام دهند و این همان چیزی است که ترامپ به خوبی می‌داند و او با گفتار و کردار آن‌ها را تشویق می‌کند.  

جمال خاشقچی روزنامه نگار ۵۹ ساله به‌عنوان منتقد هیات حاکمه سعودی، دوم اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰ مهر ۹۷ ) یک هفته پس از آن که از مقام‌های سعودی به خاطر سکوت در برابر اهانت‌های رییس جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید. 

خاشقچی پیش‌تر نیز در سلسله مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا، از سیاست‌های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد مقامات سعودی با رسانه‌های و فعالان مدنی به‌ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود. 

دولت سعودی بعد از ۱۸ روز سکوت و تکذیب بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی تایید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.