تیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 20 مهر آغاز هر دهه

ایده جدید رئیس دولت برای یارانه نقدی! /صادرات 5 هزار دستگاه تیبا

کدخبر: ۳۶۶۵۴۰
​اقتصادنیوز: مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات20 مهرماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: دلار به 1225 تومان رسید، ماهواره مخابراتی اختصاصی ایران به فضا فرستاده می‌شود، ایران مذاکرات کشورهای خلیج فارس با کمپانی‌های نفتی را رهبری می‌کندو...
ایده جدید رئیس دولت برای یارانه نقدی! /صادرات 5 هزار دستگاه تیبا

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

20 مهر 1350؛ ایران مذاکرات کشورهای خلیج فارس با کمپانی‌های نفتی را رهبری می‌کند

ایران این بار هم در مذاکرات قریب‌الوقوع اوپک با کمپانی‌های نفتی رهبری مذاکرات و حل‌و‌فصل قضایا را در دست خواهد داشت. آقای جمشید آموزگار، وزیر دارایی ایران مثل بهمن‌ماه گذشته نمایندگی و ریاست هیات را از طرف شش کشور خلیج فارس؛ ایران، عربستان سعودی، عراق، کویت، قطر و ابوظبی را به‌عهده خواهد گرفت.

از دیروز نمایندگان و کارشناسان بانک مرکزی کشورهای عضو اوپک در وین در محل دبیرخانه اوپک به اتفاق کارشناسان دفتر اقتصادی اوپک بررسی مساله کاهش ارزش دلار و برابری آنها با ارزهای معتبر جهان آغاز کردند.

در حال حاضر مذاکرات پیرامون قطعنامه 140 (مربوط به مساله فوق) فوری‌تر و ضروری‌تر از قطعنامه 139 (مربوط به مشارکت) عملی خواهد شد. و چون بر اثر اعلام رسمی سیاست جدید اقتصادی نیکسون، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا از 15 اوت به این طرف، کشورهای عضو اوپک از بابت دلار تضعیف‌شده‌ای که دریافت می‌دارند قسمتی از درآمد خود را از دست دادند. هدف قطعنامه 140 جلوگیری از این نوع ضرر و زیان کشورهای عضو است. تضعیف دلار هم به این جهت مطرح می‌گردد که در قرارداد نفت با کنسرسیوم (قراردادهای کشورهای دیگر هم نظیر آن است) با صراحت به پشتوانه طلا، لیره استرلینگ و دلار اشاره شده است. یعنی پولی که بابت قیمت نفت پرداخت می‌شود باید پشتوانه طلا داشته باشد و تا 15 اوت هم داشت چون دلارهای دریافتی را می‌توانستیم به بانک‌های آمریکا بدهیم و معادل برابری رسمی آن طلا دریافت داریم. اما این پشتوانه از 15 اوت از پشت سر دلار برداشته شد و دلار متکی به طلا، مبدل به دلار کاغذی شد.

اطلاعات 19 مهر 1350

20 مهر 1360؛ امام با استفاده از اصل ولایت فقیه اختیارات تازه‌ای به مجلس دادند

روزنامه اطلاعات در تحلیلی که در صفحه اول روزنامه منتشر شده آورده است: «... همان‌طور که در خبرها آمده است، امام در پاسخ نامه حجت‌الاسلام رفسنجانی با استفاده از اصل ولایت فقیه اختیارات تازه‌ای به مجلس داده‌اند.»خلاصه کلام این است که براساس «احکام اولیه» اسلام یعنی احکامی که صریحا از متن کتاب و سنت استخراج شده، مالکیت فردی (با همان ضوابط و قیود شرعی که دارد) محترم بوده و علیهذا مایملک افراد را چه زمین باشد، چه مسکن، چه اموال و املاک و حقوق مشروع دیگر نمی‌توان به هیچ نحو کلا یا جزئا مصادره کرده یا به نحوی از انحا محدود کرد. اما اسلام خود دست مجتهد جامع‌الشرایط و «ولی فقیه» را بازگذارده تا هر گاه با شرایط و اوضاع‌واحوال جدیدی مواجه شد که حکم جدیدی را نیز ایجاب می‌کرد به‌عنوان توجه به «علل ثانوی» یعنی علل و عوامل و شرایطی که جدیدا پدید آمده متناسب با آن و در چارچوب اصول و موازین شرعی چاره‌جویی کند و  احکام یا دستورالعمل‌ها یا طرح‌های تازه‌ای را به اجرا بگذارد.

اکنون امام با اشاره به همین مطلب است که به مجلس اختیار می‌دهند تا آنچه را انجام دادن یا ندادنش موجب «اختلال در نظام» جمهوری اسلامی یا «فساد» اجتماعی یا پدید آمدن «حرج» یعنی تنگنا و مشکل سخت خواهد شد با همان قیود و ضوابطی که مطرح شده تصویب کرده به اجرا گذارد.

بر این اساس طرح‌ها یا لوایحی که به حل مشکل مسکن، اصلاحات ارضی و بند ج، اراضی شهری، مالیات‌های جدید، تعدیل ثروت، بازرگانی خارجی، ملی شدن‌ها و امثال آن مربوط می‌شود و اجرای آنها برای حفظ نظام اسلامی و نفی فساد و رفع حرج و تنگنا ضروری است، با تصویب اکثریت وکلای مجلس قابل‌قبول و لازم‌الاجرا محسوب می‌شود و کسی نباید از تصویب و اجرای آنها ممانعت کند. همچنین در مقام اجرا هر کس از حد و مرز تعیین‌شده قانونی‌اش تجاوز کند، مستوجب مجازات خواهد بود.

40 هزار نفر در تهران تقاضای خرید خانه کرده‌اند

 جواد مکانیکی، مسوول دفتر صدور مجوز خرید مسکن در گفتگو با روزنامه اطلاعات در مورد رسیدگی به پرسشنامه‌ها، تاریخ صدور مجوز، نقایص تقاضاهای رسیده، اولویت‌ها و مسائل مربوط به سابقه سکونت توضیحاتی داد.

وی گفت: تا روز پنجشنبه گذشته، ما حدود 40 هزار پرسشنامه از پست دریافت کردیم که با بررسی‌هایی که تابحال انجام شده، حدود هزار پرونده کامل تشکیل شده است که تا بررسی‌ها به پایان برسد پیش‌بینی می‌شود این تعداد به 5 هزار پرونده برسد.

وی افزود: 80 درصد پرونده‌ها ناقص است که تابحال با حدود 5 هزار متقاضی مکاتبه شده است.وی در مورد اولویت‌ها گفت: در مورد اولویت‌ها سن متقاضی، مدتی که در تهران بوده و تعداد افراد تحت‌تکفل در نظر گرفته می‌شود.

سمینار بررسی مشکلات واحدهای صنعتی تحت‌پوشش وزارت صنایع

سمینار سه روزه مدیران واحدهایی که طبق لایحه 6738 اداره و تحت‌پوشش وزارت صنایع می‌باشند به کار خود پایان داد. در این سمینار مدیران مشکلات خود که مهم‌ترین آنها در رابطه با مشخص نبودن وضعیت مالکیت کارخانه‌ها و مشکلات مفاصا حساب مالیاتی با کارت بازرگانی و مشکلات کار و کارگری و مقررات و قوانین وزارت کار که جوابگوی کارهای انقلابی بعد از انقلاب را نمی‌دهد و مشکلاتی که در رابطه با موسسه حسابرسی موجود بود، مطرح نمودند.

اطلاعات 19 مهر 1360

20 مهر 1370؛ کمک به سرمایه‌گذاران صنعت کاشی و سرامیک

برای تامین کاشی موردنیاز داخل کشور و نیز افزایش صادرات این کالا 20 پروژه احداث و یا توسعه کارخانه‌های کاشی‌سازی در دست اقدام است.

مهندس نعمت‌زاده، وزیر صنایع در جریان دیدار از کارخانه‌ کاشی‌سازی سعدی وابسته به سازمان صنایع ملی ایران گفت: توان سرمایه‌گذاری در صنعت کاشی و سرامیک به لحاظ وجود مواد اولیه، سوخت فراوان، نیروی انسانی ماهر و ساخت برخی ماشین‌آلات موردنیاز این صنعت در داخل از وضع مناسبی برخوردار است.

بررسی اوضاع اقتصادی شوروی در یک کنفرانس بین‌المللی

نیکلاس برادی، وزیر خزانه‌داری آمریکا در توکیو اظهار کرد: اوضاع اقتصادی شوروی محور اصلی مذاکرات اجلاس بین‌المللی مالی خواهد بود که قرار است اوایل هفته آینده در بانکوک تشکیل شود. برادی افزود: جلسات وزیران دارایی «گروه هفت» و نشست‌های عمومی مجمع صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به‌طور قطع به وخامت اوضاع  اقتصادی در شوروی و راه‌های مقابله جهان با آن خواهد پرداخت. برادی که در جریان سفر کوتاهش به ژاپن با مقام‌های اصلی ژاپن ملاقات کرده است، موضوع گردهمایی وزیران دارایی گروه هفت شامل آمریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه، انگلیس، کانادا و ایتالیا و ملاقات این گروه را با نمایندگان شوروی طی هفته جاری پیش از نشست‌هایی صندوق‌ بین‌المللی پول و بانک جهانی مورد تایید قرار داد.

وی ضمن اعلام این مطلب که مسائل مربوط به موازنه پرداخت‌های شوروی و بدهی‌های خارجی شوروی در این ملاقات‌ها مطرح خواهد شد، تصریح کرد که شوروی‌ها تاکنون یک رقم دقیق را در این زمینه مطرح نکرده‌اند.

برادی که دو هفته پیش به شوروی سفر کرده بود، ازسوی دیگر اظهار داشت: شوروی‌ها متوجه شده‌اند که کشورهای غربی به اقتصادی نابسامان کمک مالی نامحدود نخواهند کرد. وی تایید کرد که کشورش در حال حاضر طرح کمک غذایی اضطراری به شوروی را که پیش از این اعلام کرده بود به مورد  اجرا درآورده است و آماده است به سازماندهی اقتصادی شوروی کمک کند.

کمک 5/2 میلیارد دلاری ژاپن به‌ شوروی

دولت ژاپن دیروز تصمیم گرفت یک کمک 5/2 میلیارد دلاری به شوروی اعطا کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از وزارت امور خارجه ژاپن، این کمک شامل مواد غذایی و کمک‌های دارویی فوری به میزان پانصد میلیون دلار و 8/1 میلیارد دلار تضمین برای صادرات ژاپن به‌ شوروی و دویست میلیون دلار برای اجرای طرح‌هایی در شوروی است. هزینه این طرح‌ها از سوی «اگزیم بانک» ژاپن تامین می‌شود.

ماهواره مخابراتی اختصاصی ایران به فضا فرستاده می‌شود

مهندس غرضی وزیر پست، تلگراف و تلفن قرارداد 10 میلیارد مارکی ایران با تولیدکنندگان خارجی سیستم‌های مخابراتی تا پایان سال‌جاری میلادی به نتیجه خواهد رسید.

به گفته وی، شرکت «زیمنس آلمان» و «سل» زیر پوشش گروه فرانسوی «الکاتل» بیشترین سهم را در این قرارداد خواهند داشت. به نوشته تایمزمالی سایر شرکت‌های خارجی ازجمله «نک» ژاپن و «سامسونگ» کره جنوبی نیز در پروژه‌های این شرکت مشارکت دارند.

مهندس غرضی در گفت‌و‌گوی خود با این روزنامه خاطرنشان ساخته است: ایران در نظر دارد ماهواره اختصاصی خود را به فضا بفرستد و شبکه‌های مخابراتی متحرک را در شهرهای اصلی به اجرا درآورد.

وی همچنین در این مصاحبه گفت: در مذاکره با طرف‌های خارجی در خلال برگزاری نمایشگاه «تله‌کوم‌91) در ژنو پاسخ دریافت داشته و تماما برای عقد قرارداد ابراز آمادگی کرده‌اند.

اطلاعات 19 مهر 1370

20 مهر 1390؛ ایده جدید برای یارانه نقدی

محمود احمدی‌نژاد روز گذشته پیشنهاد تازه‌ای را در رابطه با یارانه‌های نقدی به مردم ارائه کرد و خواهان تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری با استفاده از این یارانه‌ها شد. رئیس‌جمهور اگرچه پیشنهادش را در نشست فرمانداران سراسر کشور و خطاب به آنها عنوان کرد، اما روی اصلی این پیشنهاد با مردم بود.

وی خطاب به فرمانداران گفت: شما می‌توانید مردم را تشویق کنید تا با استفاده از بخشی از یارانه‌های دریافتی، صندوقی را تشکیل دهند و دولت نیز آنان را کمک خواهد کرد تا به واسطه آن کارگاهی را ایجاد و به افزایش تولید کشور کمک کنند.

مجلس برای وزارت نفت قانون می‌نویسد

مجلس روز گذشته با یک فوریت طرحی موافقت کرد که در صورت تصویب نهایی نخستین «قانون وزارت نفت» با طرح نمایندگان و نه لایحه دولت در مجلس تدوین می‌شود.

این در شرایطی است که مجلس در سال‌های گذشته طبق قانون بودجه و برنامه بارها از دولت خواسته بود تا اساسنامه شرکت ملی نفت را ارائه دهد.

به‌دنبال تعلل دولت در این زمینه کمیسیون انرژی مجلس طرح‌های سه قلوی نفتی شامل «قانون نفت»، «قانون وزارت نفت» و «اساسنامه شرکت ملی نفت» را در دستور کار قرار داد. طرح اصلاح قانون نفت، خرداد امسال به تصویب نهایی نمایندگان رسید و روز گذشته هم مجلس روند تصویب دومین طرح از این سه قلو، یعنی عنوان «قانون وزارت نفت» را آغاز کرد.

طراحان این طرح‌ها معتقدند بدون تصویب قانون نفت و قانون وزارت نفت، امکان تصویب اساسنامه شرکت ملی نفت که مجلس سال‌ها به‌دنبال آن بوده است، وجود ندارد. به اعتقاد آنان این دو قوانین پیش‌نیاز و اسناد بالادستی برای تصویب اساسنامه شرکت‌های تابعه وزارت نفت خواهند بود.

دلار به 1225 تومان رسید

قیمت دلار متاثر از هشدارهای اخیر بانک مرکزی از اول هفته 35 تومان کاهش یافته و از 1260 تومان به 1225 تومان در بازار آزاد رسیده است. اخبار تایید نشده در بازار از پیش‌فروش درهم به قیمت‌های به مراتب کمتر از قیمت فعلی برای ماه آینده حکایت دارد. از این رو بازار چشم‌انتظار افت بیشتر قیمت دلار است. از سال گذشته مداخله‌های مکرر بانک مرکزی برای کاهش دادن قیمت دلار، نهایتا منجر به افت قیمت آن تا حد 1140 تومان شده، اما از این سطح پایین‌تر نیامد.

صادرات 5 هزار دستگاه تیبا تا پایان سال

معاون صادرات سایپا اعلام کرد: در دهه 80 صادرات گروه خودروسازی سایپا رشد قابل توجهی داشته است. این در حالی است که صادرات سال 89 نسبت به سال 88 بالغ‌بر 300 درصد رشد صادرات داشته است. محسن جوان افزود: امسال 5 هزار دستگاه تیبا به عراق و سوریه صادر خواهد شد. قراردادهای اولیه برای صادرات 5 هزار دستگاه تیبا به عراق و سوریه منعقد شده و تولید این محصول نیز در سودان، ونزوئلا و سوریه تا سال 2012 پیش‌بینی شده است.

معاون صادرات سایپا همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه پراید تا چه زمانی تولید خواهد شد، گفت: این محصول همچنان تولید می‌شود زیرا مورد نیاز بازار است و تا زمانی که تقاضا برای خرید پراید داشته باشیم، این محصول را تولید می‌کنیم زیرا محصول فعلی ما جای توسعه و رشد دارد.

دنیای اقتصاد 19 مهر 1390

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید