بیانیه ستاد حقوق بشر ایران در محکومیت تحریم‌های آمریکا

طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، این ستاد در محکومیت تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، بیانیه‌ای صادر کرد که متن آن به این شرح است:

 

بسمه تعالی

در عصری که حق حیات و حق برسلامتی به جهت ماهیت اساسی و بنیادین خود، حتی حقوق انحصاری مالکان شرکت‌های دارویی را تحت تاثیر قرار داده، اعمال و تشدید تحریم‌­های ظالمانه، غیرقانونی و غیرانسانی رژیم آمریکا و حمایت و اجرای آن‌ها توسط برخی از کشور‌های اروپایی و ایجاد موانع عدیده در واردات و صادرات کالا‌های نفتی و همچنین نقل و انتقالات مالی و بانکی، نه تنها روابط عادی اقتصادی، مالی و بانکی ایران را با مشکل روبرو کرده بلکه به صورت ویژه خرید دارو، کیت­‌های تشخیصی، تجهیزات آزمایشگاهی را در شرایط سخت شیوع ویروس کرونا عملاً غیرممکن ساخته است.

رژیم آمریکا که قبلاً با خروج یکجانبه خود از برجام و اعمال سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ملت ایران، به "جنایت علیه بشریت" مبادرت ورزیده و در برهه‌­های مختلف زمانی از جمله مواقع سیل، زلزله و کرونا و همچنین به طُرق مختلف از جمله ترور ناجوانمردانه اصلی‌ترین مدافع حقوق ملت­‌های منطقه یعنی سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی، زوایای متفاوتی از جنایت در حق ملت­‌های مستقل را به منصه ظهور رسانیده بود، اخیراً با تحریم غیرقانونی بانک‌­های ایرانیِ نیمه‌دولتی و خصوصی، به هدف ایجاد مانع بر سر دسترسی به غذا و دارو و تجهیزات بشردوستانه، ضمن گشودن فصل جدیدی در کارنامه جنایات علیه بشریت خود، اوج خباثت و دشمنی خود را با ملت ایران عیان ساخت.

تحریم این بانک‌­ها که خدمات شایان توجهی در اخذ کمک‌­های بشردوستانه، تامین دارو و غذا انجام می­‌دادند، آشکارا حق بنیادین دسترسی مردم به غذا ودارو را با خلل مواجه نموده که مصداق ضربه­‌ای دیگر بر پیکرِ حقوق بشر و حقوق بین‌الملل از جمله دستور موقت دیوان بین­‌المللی دادگستری صادره در مهرماه ۱۳۹۸ می­‌باشد. با وجود ادعا‌های دولت آمریکا مبنی بر مستثنی کردن اقلام بشردوستانه شامل دارو، موادغذایی، کالا‌های اساسی و نظایر آن، واقعیّت نشان می‌دهد این اقلام نیز از این تحریم­‌ها متأثّر گردیده است، چرا که تحریم‌های نامشروع و یکجانبه آمریکا علیه شرکت‌های مالی از جمله بانک‌ها، درعمل پرداخت‌های مربوط به واردات اقلام بشردوستانه را مختل ساخته و ورود اقلام دارویی به ایران به‌­ ویژه برای بیماران صعب­‌العلاج را با محدودیّت جدّی مواجه نموده است.

در این چارچوب مدیر عامل انجمن تالاسمی ایران اعلام کرده که در سال ۲۰۱۸ حدود ۹۰ بیمار تالاسمی به دلیل تحریم‌­ها و در دسترس نبودن داروها، جان خود را از دست داده‌اند. در سال ۲۰۱۹ نیز ۶۰ بیمار جوان فوت کرده‌اند که اگر دارو‌های آن‌ها تحریم نبود، اکنون زندگی طبیعی داشتند. همچنین مدیرعامل خانه"ای. بی" در نوامبر ۲۰۱۹ اعلام کرد که ۱۵ کودک پروانه‌ای به دلیل کمبود دارو و تجهیزات ناشی از تحریم‌های آمریکا جان باخته‌اند چرا که تهیّه پانسمان مورد نیاز برای بیماران پروانه‌­ای به دلیل تحریم‌­های آمریکا از سوی شرکت سوئدی "میپلکس" با مشکلات اساسی مواجه شده­ است. شرکت مذکور که مسؤول تأمین پانسمان مورد نیاز است در نامه‌ای رسمی اعلام کرده که به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند این پانسمان‌ها را در اختیار ایران قرار دهد.

این‌ها تنها برخی از مصادیق تاثیر تحریم­‌های ظالمانه و جنایتکارانه رژیم آمریکا بر حقوق بنیادین و غیر قبال تخطّی ملت ایران است. اقدامات رژیم قانون گریز آمریکا در مسیر تحقق "فشارِ حداکثری"، به گواه اسناد، مدارک و اظهارات مقامات آمریکایی، آشکارا جان و سلامتی مردم را هدف گرفته و "جنایت علیه بشریت" محسوب می‌­شود. وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه بی بی سی مورخ ۷ نوامبر ۲۰۱۸ یعنی اوایل اعمال شدیدترین تحریم‌­های سال­‌های اخیر علیه ملت ایران، اعلام نمود: "خوب بخاطر داشته باشید، خیلی خوب، رهبران ایران باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند مردم کشورشان غذا بخورند یا خیر! " آیا این اقدام و اظهار به آن، مصداق استفاده از غذا و دارو به عنوان اسلحه علیه غیر نظامیان و مصداق"جنایت علیه بشریت" و نقض آشکار قواعد آمره حقوق بین‌­الملل عام نیست؟

در چنین صحنه‌ای که رژیم آمریکا از هیچ تلاشی برای نابودسازی حقوق بین‌­الملل به ویژه قواعد آمره آن فروگذار نمی‌کند، نقش سایر دولت­‌ها و سازمان­‌های بین‌­المللی و منطقه‌­ای در حفاظت از حقوق بین­‌الملل و حقوق بشر و جلوگیری از آمریکایی­ سازی آنها، بیش از پیش اهمیت می‌­یابد. قطعاً عدم شناسایی وضعیت ناشی از نقض قاعده آمره، اولین و ابتدایی­‌ترین وظیفه سایر دولت‌­ها در مواقع نقض آن قاعده توسط دولتی دیگر است که به هیچ‌­ وجه نباید به آن اکتفاء شود و باید تعّهدات ایجابی دولت­‌ها مبنی بر تلاش و همکاری برای از بین بردن آن وضعیت نیز مدّنظر قرار گیرد.

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، از تمام دولت-ملت‌های آزاده جهان، به ویژه دولت­‌های غربی و سازمان‌­های حقوق بشری می‌­خواهد تا ضمن محکومیتِ اقدامِ جنایتکارانه اخیر رژیم آمریکا در تحریم ۱۸ بانک ایرانی، تمامی ظرفیت خود را برای حسابرسی و مسئولیت‌­پذیر نمودن بانیان تحریم، جبران خسارت از ملت ایران و تضمین عدم تکرار آن‌ها بکار گرفته و همچنین تلاش­‌های عملیاتی و ملموسی را در راستای ایفای تعّهدات خود در قبال حقوق بنیادین و اساسی ملت ایران به اجراء گذارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.