آماده باش شاخص کل بورس پشت مرز یک میلیون و ۶۰۰ هزار

در معاملات روز یکشنبه شاخص‌های بورس به سمت بالا حرکت کردند. شاخص کل بورس ۳.۵۸ درصد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۵۹۷ هزار واحد رسید.

اتفاق مهم بورس یکشنبه افزایش چشمگیر ارزش معاملات و ورود پول حقیقی به بازار بود. ارزش معاملات بازار با رشد ۷۷ درصدی به ۱۹ هزار و ۳۵۵ میلیارد تومان رسید. این رقم بالاترین رقم ارزش معاملات کل از ۱۰ شهریور تاکنون است. از انتهای هفته گذشته که روند صعودی بورس آغاز شد، ارزش معاملات بازار نیز رشد کرد و پس از کاهش اندک روز شنبه، روز یکشنبه جهشی بلند داشت. 

ارزش معاملات خرد بازار نیز با رشد ۸۷ درصدی به ۱۶ هزار و ۵۲۷ میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم طی ماه گذشته است. ارزش معاملات خرد مشابه ارزش معاملات کل پس از کاهش اندک روز شنبه، به روند رو به رشد خود ادامه داد. 

رشد فزاینده ارزش معاملات بورس در کنار ورود هزار و ۶۶۶ میلیارد تومان پول حقیقی که بالاترین رقم ورود پول حقیقی در یک ماه اخیر است نشان از بازگشت معامله‌گران خرد به بازار و تغییر انتظارات آن‌ها نسبت به بورس دارد.

تغییر انتظارات سهام‌داران می‌تواند ضامن حفظ روند صعودی بورس باشد. روندهای بازار سهام متاثر از عرضه و تقاضای سهام‌داران است و انتظارات آن‌ها عاملی مهم در تغییر قیمت‌ها و روندهای بازار است. اگر انتظارات اغلب سهام‌داران در جهت رشد قیمت‌ها باشد تقاضای آن‌ها برای خرید سهام بیشتر می‌شود و افزایش تقاضا موجب رشد قیمت‌ها می‌شود. در نتیجه انتظارات عاملی مهم است که از متغیرهای مختلف اقتصادی و سیاسی تاثیر می‌پذیرد. اعداد و ارقام نشان می‌دهد که فعلا انتظارات سهام‌داران به سمت بالا است، مگر آنکه عاملی درونزا (مربوط به بازار سهام) یا برونزا (مربوط به اقتصاد کلان یا سیاست خارجی) انتظارات را تغییر دهد. 

پیش بینی بورس امروز 

قیمت دلار در کنار بالا رفتن ارزش معاملات و ورود پول حقیقی سه فاکتور بورس برای تداوم صعود در روز جاری است، اکثر تحلیل گران فعال در درون بورس امیدوار هستند اقبال به سهم های کوچک و متوسط اجازه ندهد فردا رنگ بازار سرخ شود. اما افت شاخص در ساعت پایانی معاملات روز گذشته، فشار فروش در سهم های بزرگ و عرضه آخر وقت حقوقی ها سه علامتی است که برخی آن را نشانه حرکت بی رمق یا نزولی شاخص در روز جاری توصیف می کنند. از دید این گروه با توجه به این اتفاقات ممکن است بازار در شروع معاملات تحت تاثیر این عامل باز شود و اگر عرضه های انجام شده با حمایت تقاضا مواجه نشود امکان کانال شکنی بورس در روز دوشنبه از دست می رود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.