بازار متشکل ارزی راه اندازی می شود؟

بر اساس اطلاعات دریافتی، پس از آماده سازی زیرساخت ها، انجام تست گرم و فعالیت آزمایشی بازار متشکل ارزی، شرایط برای آغاز فعالیت رسمی این بازار فراهم شده و به زودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

گفتنی است بازار متشکل ارزی یکی از مهمترین طرح های بانک مرکزی برای ساماندهی به معاملات اسکناس ارز است که ایجاد آن با هدف ساماندهی بازار ارز در دی‌ماه ۱۳۹۷ به تصویب شورای پول و اعتبار رسید. بر اساس طرح بانک مرکزی، این بازار در پی کشف نرخ واقعی روزانه ارز، شفافیت معاملات ارزی، امنیت معاملات و ضمانت مطمئن در خرید و فروش‌های کلان است.

بازار متشکل ارزی مکانی برای عرضه و تقاضای بی‌واسطه ارز است که بر معاملات آنی و نقدی اسکناس متمرکز است و نرخ‌ها دستوری نیست. خریداران و فروشندگان با سازوکاری مانند بورس، پیش از آغاز معاملات، تقاضاهای خود را به صورت آنلاین در سامانه مربوطه ثبت کرده و در نهایت بر اساس نزدیک‌ترین قیمت، معاملات انجام خواهد شد. با شروع روز کاری، از طریق قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان و پیشنهادهای مختلف خریداران مبنای قیمت روز تعیین می‌شود.

یکی از مهم‌ترین اهداف راه ‌اندازی بازار متشکل ارزی تبدیل شدن آن به مرجعی برای کشف نرخ و نرخ‌ گذاری است. به این ترتیب نرخ ارز براساس عرضه و تقاضا تعیین و امکان مداخله در نرخ‌ گذاری از جانب کشورهایی نظیر امارات و عراق  وجود نخواهد داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.