چهارمین جلسه پرونده متهمان بانک سرمایه برگزار شد

جلسه چهارم دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد امامی با یادآوری قاضی مسعودی مقام درباره مفاد مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آیین دادرسی کیفری در دادسرای رسیدگی به جرائم اقتصادی آغاز شد.

سید محمد امامی به درخواست قاضی در جایگاه ویژه قرار گرفت و دفاعیه خود را به شرح زیر بیان کرد.

وی در ابتدا خطاب به رسانه‌ها درخواست کرد همانگونه که متن کیفرخواست و سخنان نماینده دادستانی در جلسات قبلی به تشریح بیان شد دفاعیه او نیز منتشر شود.

امامی گفت: مشکل من در سه سال اخیر بایکوت رسانه‌ای بود که باعث شد دفاعیات من شنیده نشود. با زدن اتهامات بی‌اساس به من ظلم بزرگی به بازیگران سریال شهرزاد شد. از بزرگان عرصه هنر آقایان فتحی، نصیریان، شهاب حسینی، خانم علیدوستی، محسن چاووشی و دیگرانی که به آنها ظلم شده عذرخواهی می‌کنم. همچنین از نامه حمایتی تعدادی از هنرمندان سینما برای اعطای مرخصی به من تشکر می‌کنم.

وی افزود: یک فرد با تکیه بر امکانات رسانه ملی مقابل دوربین خطاب به ملت بدون حضور من و وکیلم هرچه خواست گفت و حکم قطعی را اعلام کرد و از مجازات من و بازگرداندن  پول از حساب هنرمندان سخن به میان آورد.

امامی در ادامه خطاب به قهرمانی نماینده دادستان در پرونده گفت: من در دنیای متفاوتی نفس می‌کشم. از کودکی کار کرده‌ام و همیشه در متن کار جنگیده‌ام. خیلی اهل پاسخگویی نیستم بخصوص که آن همه دروغ‌هایی که می‌گویید. ساخت مستند من مهمترین دفاعیه من است اما آنجا که علیه دوستان، خانواده و همکارانم ساختید سکوت نمی‌کنم! شما اعتبار هنرمندان را مخدوش کردید و آنچه کردید فسادستیزی نبود. آثار سینمایی که من تولید کرده‌ام اختلاس و دزدی نیست و محصول کار یک نفر هم نیست و محصول کار جمعی و فرزندان این سرزمین است. سالهاست که برای نابودی من همه چیز از جمله ضابط، زندان و قاضی دارید اما یک چیز ندارید و آن واهمه از خداست.

وی پس از تذکر قاضی برای رعایت نزاکت افزود: در جلسه قبل نماینده دادستان اعلام کردند که چرا امامی سالن سینما نساخته است؟ آیا جایگاه این سوال دادستانی است یا محیط فرهنگ؟ من کاری کردم که مردم به جای تماشای ماهواره که تهاجم فرهنگی است اثر من را ببینند. مردی کارآفرینی کرده و میلیون‌ها مخاطب دارد، اعتبار آورده و جایزه دریافت کرده است اما به اتهامی متهم شده که آقای قهرمانی ساخته است. آقای قهرمانی! من از ۹۰ تا ۹۸، حتی در دورانی که در زندان بوده‌ام ۲۰۰ میلیون قطعه دی وی دی تولید کردم. کار تولیدی کردم اما وام تولیدی نگرفته‌ام. ارز دولتی دریافت نکرده‌ام و هر چه وام داشته‌ام بدون حضور پلیس و دادستانی تسویه کردم. سریال من ۲۵ میلیون بازدیدکننده در یوتیوب دارد و بالاترین رتبه آی.ام.بی.دی را در تولیدات بخش خصوصی دارد. محصولاتم را به ۲۰ کشور دنیا فروخته‌ام ولی وام صادراتی نگرفته‌ام. بزرگترین انیمیشن دنیا را در ایران ساخته‌ام و در حال حاضر پیش تولید سه سریال و اثر سینمایی را که آثاری جهانی هستند در دست دارم.

وی ادامه داد: اردیبهشت سال ۹۶ پس از گذراندن ۶ ماه سخت در انفرادی در جلسه‌ای در تورنتوی کانادا از من درباره بازداشتم سوالی شد که با تأکید بر عدالت قوه قضائیه خواستم دستگاه قضا پرونده را به دور از حاشیه بررسی کند. کشورم را دوست دارم و غیرتم اجازه نداد بی‌غیرتی و بی‌دینی عده‌ای را به جای کشورم بگذارم و با بدنام کردن کشورم در کشور دیگری زندگی کنم!

این متهم پرونده بانک سرمایه در ادامه سخنانش با اظهار اینکه تا امروز هیچ حرفی از قانون و حقوق از زبان قهرمانی نشنیدیم، گفت: آقای قهرمانی! پیچیده کردن پرونده حقیقت را گم نمی‌کند. پیچیده بودن پرونده، عناوین مجرمانه و تعداد متهمان به درد جوزدگان می‌خورد. اگر در هر دادگاهی که اجرای رسانه‌ای خوبی دارید و حرف‌هایتان هشتگ می‌شود دلیلش این است که متهمان شما را نماینده دادستان می‌دانند. تا وقتی قرار جلب بازرسی و کیفرخواست صادر می‌شود و نماینده دادستان از آن دفاع می‌کند. شما مقابل من ایستاده‌اید، رسانه‌ای هستید و شما را می‌شناسم با سابقه اخراج از ایسنا، خوب می‌دانم چرا از مدل و عبارات خودتان استفاده می‌کنید. چون خوب می‌دانید که کار رسانه‌ای ایجاد هیجان است! دیر نخواهد بود که مردم به دروغی خواهند رسید که چه کسانی مسبب این ویرانی شده‌اند. فرق بین کسی که به پول چنگ می‌زند تا به شهرت برسد با کسی که از قانون برای رسیدن به شهرت استفاده می‌کند وجود ندارد.

وی در ادامه سخنانش با اعلام اینکه به‌رغم قهرمانی هزار یا دو هزار میلیارد تومان به بانک سرمایه ضرر وارد کرده‌ام گفت: آقای قهرمانی! بانک ۲۵ هزار میلیارد تومان بابت به شهرت رسیدن شما متضرر شده است. شما گرانترین بازیگر دنیا هستی. دیگر قرار نیست کسی در ماشین بنشیند و رشوه بگیرد. شکل فساد پیچیده شده و به شکل مبارزه با فساد مطرح است. از سال ۹۵ به بعد زیانی که به بانک سرمایه وارد شده است طبق اعلام پورتال سازمان بورس ۲۵ هزار میلیارد تومان است.

امامی ادامه داد: آقای مسعودی مقام قاضی محترم! گزارش ضابطین پرونده در یک موضوع مشترک در پرونده من متفاوت است که تعدادی ضابط نظر وجود دارد به کدامیک از اینها رسیدگی می‌شود؟ تقاضای من انجام کارشناسی با تشریفات قانونی است.

در این لحظه قاضی مسعودی مقام اعلام کرد: تمام موارد پرونده کارشناسی و تشریفات قانونی انجام شده است.

امامی در پاسخ به آن گفت: کارشناسی نداریم و حاضرم آنقدر در زندان بمانم که عدالت انجام شود. در پرونده‌های دیگر بانک سرمایه با مشخص بودن روند ردیابی متهمان، تمام موضوعات به کارشناسی سپرده شد. در سندی که متهم اصلی آن به خارج گریخته، پرونده در روندی عادلانه به کارشناسی ارجاع داده می‌شود. یکی از متهمین آزاد شده پرونده به استجازه نمی‌رود. در این پرونده برای من شکی نیست که همه چیز تشریفاتی است. از ۳۰ ماهی که از بازداشت موقتم می‌گذرد برای ایجاد توافق تمام سعی‌ام بر این بوده که به عنوان متهم در این جایگاه قرار نگیرم اما هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود.

وی افزود: همواره ایران را بیشتر از جانم دوست داشتم که اگر جز این بود هرگز به مأمنم باز نمی‌گشتم. من به وطن بازگشتم تا تبعیت از قانون را ثابت کنم. بازگشتم و ارزشمندترین اموالم را به بانک دادم تا حقی بر گردنم نباشد. من بدهی‌ها را پرداخت کردم.

امامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: آیا مردم از زیان انباشته بانک سرمایه به بانک مرکزی خبر دارند؟ آیا مردم می‌دانند اوضاع بانک سرمایه تا سال ۹۵ چگونه بوده و از ۹۵ به بعد چگونه است؟ در این جایگاه به دنبال تخریب کسی حتی آقای قهرمانی نیستم اما در سه سال گذشته به همه مسئولان قضائی از شخص اول قوه تا خود آقای قهرمانی نامه نوشته‌ام اما آنچه ره به جایی نمی‌برد فریاد است. آقای قاضی! پیشتر گفته بودید پرونده محمد امامی در حال تحقیقات مقدماتی است اما در همان زمان آقای قهرمانی در دادگاه‌های دیگر از من به عنوان مجرم یاد می‌کرد در حالیکه هنوز کیفرخواست نوشته نشده بود. اینها نشان از پیش تعیین بودن دادگاه محمد امامی است و من را نگران می‌کند که رأی از پیش نوشته شده است.

در این بخش از دادگاه قاضی مسعودی مقام، محمد امامی و وکیل مدافع او را به رعایت تقوای الهی دعوت کرد و گفت: دادگاه، دادگاهی‌ نیست که رأی از قبل در آن نوشته شده باشد.

در ادامه محمد امامی با ارائه دفاعیه خود گفت: من به عنوان تهیه کننده سینما حتی به قیمت حذف آزادی خود در زمینی که آقای قهرمانی آن را کارگردانی می‌کند بازی نمی‌کنم! قهرمانی باید پاسخگوی عملکردش باشد. مگر اعتماد مردم به رئیس و نظام دستگاه قضائی کشور ابزار ایشان است که بخواهند در آن بازی کنند؟

امامی ادامه داد: از استجازه، سرعت، دقت و اتقانش نصیب من شد! سرعتش که سه سال است در بازداشت هستم، دقتش که کیفرخواستش پر از اشکال است و اتقانش که پرونده عاری نظرات کارشناسی است. آقای قهرمانی! متهمانی در پرونده‌های بانک سرمایه فرار کرده‌اند و شما دم نزدید! شما مانند اکبر طبری گزینشی برخورد می‌کنید.

در این لحظه قاضی تذکر داد که نام افراد دیگر که حکم خود را دریافت نکرده‌اند در دادگاه به زبان نیاید.

امامی با پذیرش این تذکر ادامه داد: مقابل فرار کسانی سکوت کرده‌اید و معیار خودتان را قرار داده‌اید. با اتکا به یک مجوز هر که را خواستید وارد کردید و هر که را نخواستید خارج کردید. به احسان دلاویز برای یک شوخی دوستانه در یک محفل دوستانه ۱۰ سال زندان دادید، آقای قاضی!‌ من دو سال است که متهم شما هستم. اعتراضم به شما بود و امید داشتم که عدالت را رعایت کنید. به دفترتان آمدم اما حتی یک دقیقه اجازه ملاقات ندادید!

در جواب به این خواسته قاضی گفت: تمام صحبت‌ها در جلسه دادرسی گفته و شنیده می‌شود.

امامی گفت: چطور آقای قهرمانی صبحانه‌اش را در دفتر شما می‌خورد؟

قاضی گفت: اینطور نیست!

امامی گفت: به دفتر شما می‌آید و اسپرسو را در دادگاه با وکیل من می‌خورد!

قاضی گفت: آقای قهرمانی نماینده دادستان است شما از اتهامات دفاع بکنید تا نتیجه بگیرید.

امامی در پاسخ گفت: شما یک پرونده‌تان است اما من همه زندگیم است. ایشان با همه هستی من بازی کرده و می‌کند. ایشان در دادگاه امانی گفت با امضای ۴ معلم در سال ۹۵، وارد پرونده بانک سرمایه شده است اما ایشان دادیار ناظر به تحقیقات در پرونده بانک سرمایه است و مسئولیت و پاسخگویی ایشان بیشتر از نماینده دادستان است. ایشان در جلسه دادگاه با موبایلش بازی می‌کند، اما آیا وکیل من می‌تواند موبایل خود را به دادگاه بیاورد؟

قاضی در پاسخ گفت: نماینده دادستان متن لوایح را در گوشی خود دارد و از قبل بابت استفاده از آن از من اجازه گرفته است.

امامی در پاسخ گفت: این موازنه صلاح نیست. نماینده دادستان از موبایل استفاده بکند اما وکیل من این اجازه را ندارد.

قاضی در جواب گفت: مستقیم ورود کنید. برخی از دفاعیات متهمان و وکلای آنها مرتبط با دفاع شماست بنابراین با ورود مستقیم به بحث به آنها برای دفاع از خود هم کمک کنید.

امامی در جواب گفت: قهرمانی مسائلی که مقرون به واقع نبوده است را ورود می‌کند. بعدها در رد ادعاهای دروغ دیگر او باید اثبات کنم. ایشان گفته که دلاویز خواهرزاده تاجگردون است و از امامی پول پورشه گرفته و حیدری را به مدیرعاملی شرکتش گذاشته است! اینها صحت ندارد ولی تیتر روزنامه‌ها شده است.

قاضی در جواب گفت: اگر ادعا اثبات شود در رأی می‌آید. ادعا می‌تواند در کیفرخواست وجود داشته باشد اما تا زمانی که اثبات نشود در حکم نمی‌آید.

در ادامه امامی بیان کرد: ساختار حل بحران‌های جوامع مد نظر مقام معظم رهبری و آیت‌الله رئیسی تسهیل در حصول مطالبات بانک‌ها و رفع مشکلات آنهاست. صدور رأی‌های اعدام و زندان سنگین کاری است که از هر بی هنری بر می‌آید اما ستاندن مطالبات بانکی هنر است. اینجا دادگاه جرائم اقتصادی است و دادگاه سرقت و دزدی نیست! نماینده دادستان و بازپرس پرونده در مراحل مختلف پرونده با وارد کردن اتهامات و با اثبات نشدن هیچ یک از آنها  به تغییر اتهامات و تغییر ضابطین می‌پردازد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.