قیمت تخم مرغ در بازار چقدر است؟

رضا ترکاشوند با بیان اینکه از مهرماه قیمت تخم مرغ کاهشی شده است افزود: اکنون تخم مرغ در میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سطح بازار با قیمت مصوب عرضه می‌شود.

 وی اظهارداشت: در واقع اکنون نرخ هر کیلوگرم تخم مرغ  ۱۴ هزار و ۲۰۰ تا ۱۵ هزار تومان برای مصرف‌کنندگان محاسبه می‌شود به طور مثال یک شانه دو کیلوگرمی ۲۹ تا ۳۰ هزارتومان و یک شانه یک کیلو ۸۰۰ گرمی ۲۶ هزارتومان است.

وی با بیان اینکه هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای تولیدی ۱۲ هزارتومان به فروش می‌رسد، اظهارداشت: اکنون نرخ ۳۰ هزار تومانی برای همه استان ‌های کشور قابل تعمیم است.

تولیدکنندگان همچنان در تامین نهاده ‌ها مشکل دارند

مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ تخمگذار کشور تصریح کرد: تولیدکنندگان همچنان در تامین نهاده‌ها با نرخ مصوب مشکل دارند و نمی‌توانند کنجاله سویا برای غذای مرغ خود تهیه کنند.

ترکاشوند گفت: در صورت تامین نهاده‌ها با نرخ مصوب امیدواریم مشکلی در تولید نداشته باشیم زیرا هزینه‌های تولید تنها به نهاده‌ها منتهی نمی‌شود و با افزایش نرخ ارز برخی هزینه‌های تولید افزایش می‌یابد و این هزینه‌ها به مرغداران تحمیل می‌شود.

به گفته وی، به طوری که تولیدکنندگان با مشکل جدی چند برابری قیمت کارتن ، شانه و مکمل‌ها و ریزمغدی‌ها روبرو هستند.

وی افزود: برای ادامه حیات صنعت تخم مرغ، تولید باید برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه باشد.

دولت سیاست جدیدی برای صادرات تخم مرغ ابلاغ نکرده است

مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ تخمگذار کشور درباره صادرات تخم مرغ گفت: اکنون صادرات تخم مرغ ممنوع نیست اما دولت سیاست جدیدی برای صادرات تخم مرغ تعیین و اعلام نکرده است.

وی با اشاره به اینکه صادرات مدیریت می شود اظهارداشت: اکنون وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که بدون مجوز این وزارتخانه صادرات انجام نگیرد که فعلا هم مجوزی صادر نمی شود.

ترکاشوند از دولت خواست تا در صورت متعادل شدن بازار تخم مرغ داخلی، صادرات این محصول با مدیریت از سرگرفته شود. 

این درحالیست که طی ماه های اخیر قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ تایی به ۴۳ هزارتومان رسیده بود و در عین حال با کاهش عرضه این محصول در میادین، فروشگاه های زنجیره ای و بازار روبرو بودیم.

همچنین طبق گفته برخی، نامتعادل شدن بازار تخم مرغ به دلیل افزایش مجوز صادراتی در ماه های اخیر توسط یکی از دستگاه های دولتی بوده است که موجب کمبود عرضه در بازار داخلی شده بود.

طبق دستور دولت به ازای صادرات هر کیلوگرم تخم مرغ باید دو هزارو ۵۰۰ تومان عوارض صادراتی توسط صادرکنندگان پرداخت شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.