چین به آمریکا هشدار داد

به گزارش «تاس»، سفارت چین در واشنگتن دی سی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «چین همواره و به صورت قاطعانه مخالف فروش تسلیحات آمریکا به تایوان است و عزم محکمی برای حفظ حاکمیت و امنیت خود دارد».

پکن در ادامه این بیانیه ضمن تأکید بر سیاست «چین واحد»، از ایالات متحده خواسته بود که به این سیاست پایبند بوده و «کاملاً ماهیت بسیار مضر فروش سلاح به تایوان را تصدیق کند و فروش سلاح به تایوان و روابط نظامی با آن را متوقف کند، زیرا در غیر اینطورت به روابط چین و آمریکا لطمه وارد می‌کند و به ضرر جهان است و ثبات هر دو طرف تنگه تایوان را مورد آسیب قرار می‌دهد».

واکنش پکن در حالی مطرح شده است که اوایل امروز (سه‌شنبه) گزارش کرد که دولت واشنگتن، کنگره در در جریان تصمیم خود برای عرضه سه مجموعه تسلیحات مدرن به تایوان قرار داده است.

رویترز بر اساس اطلاعات منابع خود گزارش کرد که مجوز سه محموله سلاح که وزارت خارجه آمریکا طبق قوانین ملی صادر کرده، دریافت شده است.

طبق این گزارش، واشنگتن به دنبال نصب سامانه‌های راکت‌انداز «هیمارس» از شرکت لاکهید مارتین، موشک‌های کروز هواپایه « LCM» «اسلم-ای آر» از شرکت بوئینگ و همچنین حسگرهای جنگنده‌های اف-۱۶ برای تایوان است.

قانونگذاران کنگره هم‌اکنون ۳۰ روز برای بررسی این توافقات جدید کاخ سفید دارند و احتمال می‌رود که این طرح را بلوکه کنند.

دولت چین طبق اصل چین واحد، تایوان را بخشی از سرزمین واحد چین  و مواضع آمریکایی‌ها در قبال روابط با تایوان و فروش تسلیحات را مغایر با این اصل می‌داند. دولت‌های آمریکایی از سال ۱۹۷۹ روابط خود با تایوان را قطع کردند و اعلام کردند که به اصل چین واحد پایبند هستند اما طی سال‌های اخیر به اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات به تایوان دست زده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.