پاشنه آشیل ترامپ در آستانه انتخابات

به گزارش رویترز،  بنابر بررسی های صورت گرفته تا دوشنبه شب حدود ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار آرای زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری۲۰۲۰ آمریکا اخذ شده است.  این میزان از آراء با توجه به شیوع ویروس کرونا و اینکه رای گیری بصورت ایمیل یا پست صورت می گیرد، نسبت به انتخابات ۲۰۱۶ میلادی شمار بالایی را نشان می دهد.

بنابر منابع اطلاعات انتخاباتی دانشگاه فلوریدا تا دوشنبه نزدیک به ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار آمریکایی در انتخابات زود هنگام آرای خود را داده اند.

بنابراین گزارش این آراء مربوط به پنج ایالت، مینه سوتا، داکوتای جنوبی، ورمونت و ویسناکسین می باشد که رای دهندگان آمریکایی در رای گیری زودهنگام شرکت کرده اند.

رویترز نوشت: بررسی های به عمل آمده نشان می دهد این تعداد از آرای اخذ شده از این پنج ایالت در مقایسه با چهار سال گذشته که تا ۱۶ اکتبر ۲۰۱۶ درکل یک میلیون و ۴۰۰ هزار آمریکایی آرای خود را به صندوق انداخته بودند، ۲۰ درصد افزایش نشان می دهد.

نتایج نظرسنجی های اخیر

نتایج نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیشتازی خود بر «دونالد ترامپ» در نظرسنجی‌ها را در دو ایالت خاکستری که نقش سرنوشت‌سازی در انتخابات سال ۲۰۱۶ داشتند، حفظ کرده است. نظرسنجی مشترک روزنامه نیویورک‌تایمز/مرکز افکارسنجی Siena College حاکی از آن است در ایالت «میشیگان»، ۴۸ درصد از رأی‌دهندگان احتمالی از جو بایدن و ۴۰ درصد از دونالد ترامپ حمایت کرده‌اند. 

با این حال، این نظرسنجی نشان می‌دهد ترامپ فاصله‌اش از بایدن را در این ایالت اندکی کمتر کرده است. در نظرسنجی مشترک دیگری که ۴ ماه پیش از  همین دو موسسه منتشر شده بود، بایدن ۱۱ درصد از ترامپ جلوتر بود. نظرسنجی جدید علاوه بر این، از پیشتازی ۱۰ درصدی جو بایدن در میان رأی‌دهندگان احتمالی در ایالت «ویسکانسین» حکایت دارد. در این ایالت، ۵۱ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی بایدن را به ترامپ ترجیح داده‌اند.در این ایالت، جو بایدن توانسته فاصله‌اش با ترامپ را بیشتر کند. در نظرسنجی ۴ ماه قبل، بایدن ۵ درصد از ترامپ جلوتر بود.

«میشیگان» و «ویسکانسین»، در کنار «پنسیلوانیا» سه ایالت خاکستری هستند که در سال ۲۰۱۶ در پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات نقش داشتند. 

از سوی دیگر یک رسانه اسپانیایی که روزانه با پایش نظرسنجی ها و جمع آوری تحلیل های کارشناسان، اخبار مربوط به انتخابات آمریکا را دنبال می کند، ضمن اعلام نتیجه تازه ترین گزارش خود مبنی بر اینکه بایدن با فاصله زیاد از ترامپ پیش است، نوشت: اگرچه بایدن محبوب است اما ترامپ هنوز شانس استفاده از یک چهارم احتمالات را برای پیروزی دارد.  

نشریه اسپانیایی ال پائیس در تازه ترین نتایج به دست آمده از تحلیل های کارشناسان و نظرسنجی های خود نوشت: جو بایدن دمکرات، بیشترین احتمال پیروزی را برای انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) دارد اما هنوز نمی توان گفت پیروزی حتمی از آن اوست. طبق این نظرسنجی ها بایدن با بیش از ۸۰%  پیشتاز است در حالی که ترامپ نیز با ۲۰ درصد آراء نشان داده شده یک چهارم احتمال پیروزی را در برابر چهارپنجم امکان بُرد بایدن را داراست. اگرچه حدس زدن درباره نتیجه انتخابات کار دشواری است و با توجه به تجربیات گذشته نمی توان با قطعیت آنها را بیان کرد، اما این پیش بینی ها برای آگاهی از تغییرات و ارزیابی امکان و احتمالات آتی می تواند مفید واقع شود.

این نشریه در توضیح مطلب خود به تناقض آشکار در نتیجه انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری  آمریکا بین دونالد ترامپ از حزب جمهوریخواهان و هیلاری کلینتون از حزب دمکرات ها اشاره کرد و نوشت: برتری «جو بایدن» کاندیدای دمکراتی کنونی نیز شباهت بسیاری به امتیاز کلینتون در سال ۲۰۱۶ دارد.

روزنامه فایننشال تایمز در تحلیلی در خصوص نتایج نظرسنجی های اخیر می نویسد: بایدن در چند هفته باقی مانده تا انتخایات آمریکا در متوسط نظرسنجی ها از ترامپ جلوتر است ولی  معدود دموکرات ها و کارشناسان انتخاباتی وجود دارند که تمایلی به پیش بینی پیروزی بایدن داشته باشند به ویژه این که آنها همچنان در شوک پیروزی غیرمنتظره ترامپ در مقابل هیلادری کلینتون درانتخابات سال ۲۰۱۶ بسر می برند.

آنها هشدار می دهند که حتی کوچکترین تغییری در میزان مشارکت رای دهندگان یا اوضاع می تواند نتایج را به نفع ترامپ تغییر دهد.

براساس پیش بینی جدید کمیته اقدام سیاسی حامی بایدن موسوم به «پراوریتیز یو اس ای» ۳۱۹ رای الکترال کالج ها به نفع «دموکرات» یا با «گرایش به دموکرات» و ۱۸۸ رای در «جمهوریخواه» یا «گرایش به جمهوریخواه» طبقه بندی می شود. نامزد ریاست جمهوری در آمریکا به ۲۷۰رای الکترال نیاز دارد.

نظرسنجی های ملی پیشتازی دو رقمی بایدن در مقابل ترامپ را نشان می دهند اما تحلیل فایننشال تایمز از داده های «ریل کلیر پالتیکس» نشان می دهد که بایدن با ۹ درصد اختلاف از ترامپ جلوتر است و او همچنین در چندین ایالت کلیدی که نقش مهمی در کسب آرای الکترال ها دارند با اختلاف کمتری از ترامپ جلو است.

این در حالی است که روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد: نظرسنجی‌های محرمانه حزب‌ جمهوری‌خواه نشان می‌دهند، ترامپ نه تنها در ایالت‌هایی که پیروزی در آنها حیاتی است، عقب است، بلکه به حدی مستقل‌ها را رویگردان ساخته که جو بایدن در ایالت‌های کاملا قرمز (طرفدار جمهوری‌خواهان) از جمله مونتانا، کانزاس و میسوری پیشروی داشته است.

موقعیت دونالد ترامپ در میان رای‌دهندگان، به ویژه جمهوری‌خواهان را درباره ایالت‌های به اصطلاح "کمربند آفتاب" نگران کرده است. این ایالت‌ها از جمله جورجیا، تگزاس و آریزونا به لحاظ سیاسی چندین دهه است که در کنترل جمهوری‌خواهان مانده است.براساس گزارش نیویورک‌تایمز، تمام این ایالت‌ها به شدت تحت تاثیر پاندمی کرونا قرار گرفته‌اند.

نیویورک‌تایمز گزارش داد: بسیاری از ایالت‌های واقع در کمربند آفتاب ظاهرا در چنگ بایدن هستند. این ایالت‌ها به شدت مقابل سیاست‌های بهداشتی سختگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا مقاومت می‌کردند. در نتیجه، ایالت‌های نظیر آریزونا، جورجیا و تگزاس در تابستان با موج قدرتمندی از شیوع کرونا مواجه شدند و همین امر تلاش‌ها برای احیای فعالیت تجاری را عقب راند.  

در همین حال نظرسنجی انجام شده از سوی یاهونیوز/یوگاو نشان می‌دهد در حالی که سه هفته تا انتخابات باقی مانده ۱۷ درصد از رای دهندگان واجد شرایط گفته‌اند تا کنون رای داده‌اند که این میزان یک هفته قبل ۱۰ درصد بود. در میان این رای دهندگان بایدن، ترامپ را با ۴۷ درصد برتری (۷۰ به ۲۳) شکست داده است.

آخرین خبرها از جدال بایدن و ترامپ

 رئیس جمهور آمریکا بار دیگر جو بایدن، نامزد دموکرات ریاست جمهوری را مسخره کرد و به هزاران نفر در گردهمایی کارزارش در "سنفورد" ایالت فلوریدا گفت: دموکرات‌ها آمریکا را به یک "کابوس سوسیالیستی" بدل خواهند کرد. به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ روز دوشنبه به هوادارانش در فلوریدا گفت که در صحت کامل به سر می‌برد و احساس انرژی می‌کند، در حالی که بایدن این‌طور نیست.

لازم به ذکر است که پزشک کاخ سفید ۱۰ روز پس از ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا اعلام کرد، تست کووید-۱۹ رئیس‌جمهوری آمریکا منفی شده است و او دیگر ناقل این بیماری به دیگران نیست.

این در حالی است که دکتر آنتونی فائوچی، رییس موسسه ملی بیماری‌های واگیردار و آلرژی آمریکا دوشنبه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: اگر منظور او این است که چون مبتلا شده و بهبود یافته، دیگر مبتلا نخواهد شد، این درست است اما برای مدت زمان محدودی. آنچه ما نمی‌دانیم این است که آن دوره مصونیت چه مقدار طول می‌کشد. بنابراین به لحاظ فنی، این واقعیت که او از نظر ایمنی بهبود یافته است، اینکه در او یک واکنشی ایمنی وجود دارد، این امر به احتمال زیاد از او در برابر عفونت مجدد محافظت می‌کند.

با این حال فائوچی ادامه داد، او هنوز هم باید از ماسک استفاده کند و چند برابر مراقب باشد چون خطر ابتلای دوباره وجود دارد.

وی در نخستین گردهمایی کارزار خود بعد از اعلام تشخیص کووید ۱۹، اظهار کرد: جو بایدن خوابالو، از طرفی آدم خوبی نیست، باید صادق باشم... او امروز روز بسیار بدی داشت، ... او نام "میت رامنی" را فراموش کرد، به خاطر نمی‌آورد که در کدام ایالت است و گفت امروز یک دموکرات مفتخر است که برای سنای آمریکا نامزد می‌شود، این دومین بار است! ترامپ در توییتر نیز نوشت: جو بایدن خوابالو روز بسیار بدی داشت. او نام میت رامنی را به خاطر نیاورد، بار دیگر گفت که نامزد سنای آمریکا می‌شود و فراموش کرد که در کدام ایالت است. اگر من هر کدام از این کارها را انجام می‌دادم، بی‌کفایتی بود. حالا که او انجام داده، فقط همان جو خوابالو است!

رئیس جمهوری آمریکا که بارها به صراحت از دستور خود برای ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی صحبت کرده است، بار دیگر مدعی شد: ما نفر نخست تروریست در جهان و کشنده نیروهای بسیار آمریکایی و مردم بسیاری در سراسر جهان را از صحنه حذف کردیم. سردار سلیمانی دیگر از بین رفته است.

ترامپ اظهار کرد: من از توافق هسته‌ای فاجعه بار دولت گذشته با ایران خارج شدم. رئیس جمهوری اوباما ۱۵۰ میلیارد دلار به آنها داد و به ازای آن چیزی به ما ندادند، او ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد داد. آن وقت بود که فهمیدم ریاست جمهوری چقدر قدرتمند است که شما می توانید چنین کاری انجام دهید ، چه معامله وحشتناکی است.

گفتنی است که این صحنه از کارزار انتخاباتی ترامپ بازتاب بیشتری را در رسانه ها نسبت به سخنانش داشت.  رییس جمهور آمریکا که هنوز بهبودی یا ناقل بودن او در مورد کرونا محل بحث است، به محض ورود به صحنه ماسک به سمت جمعیت پرتاب کرد.

مایک پنس معاون رئیس جمهوری نیز روز دوشنبه در اوهایو کارزار انتخاباتی را آغاز کرد، در حالیکه سناتور کامالا هریس معاون انتخاباتی بایدن، برای شرکت در جلسه رسیدگی به صلاحیت قاضی "امی کنی برت"، نامزد ترامپ به دیوان عالی کشور در واشنگتن باقی ماند.وی به شدت از بایدن و هریس انتقاد کرد که از پاسخ مستقیم به اینکه آیا در صورت تایید "برت" توسط سنا و پیروزی دموکرات‌ها در ماه نوامبر، خواستار افزایش تعداد قضات دیوان عالی هستند، خودداری کردند.پنس گفت: مردم آمریکا مستحق پاسخ مستقیم هستند و جو بایدن و کامالا هریس باید با مردم آمریکا رو راست باشند.

بایدن، هریس و دستیاران ارشد آنها در هفته های گذشته بارها از سوال اضافه کردن کرسی به دادگاه طفره رفتند و ادعا کردند که پاسخ دادن در زمانی که تمرکز بر نبرد بر سر نامزدی برت باشد ، باعث انحراف افکار خواهد شد.پنس استدلال کرد که امتناع از فرضیه‌های مربوط به بزرگی دادگاه، شواهدی بر اثبات این ادعا است که آنها از افزودن قضات لیبرال حمایت می‌کنند اما ما اجازه نمی‌دهیم این اتفاق بیفتد.

در آن سو جو بایدن نامزد دموکرات ها  نسبت به رفتار ترامپ در قبال کرونا هم اظهارکرد: از زمانی که ویروس کرونا تشخیص داده شده ، بی پروا عمل کرده است. بایدن در شهر تولیدو سخنرانی می‌کرد، افزود: رفتار شخصی بی پروا از زمان تشخیص وی به کووید-۱۹ غیر منطقی بوده است.وی همچنین از معرفی گزینه دیوان عالی آمریکا و برگزاری نشست مربوط به بررسی صلاحیت امی برت در شرایط همه گیری کرونا، انتقاد کرد.

این نامزد دموکرات‌ها، سخنرانی خود را در محوطه باز انجام داد و مخاطبان وی در وسایل نقلیه قرار داشتند که با صدای بوق خودرو در زمانی که می‌خواستند تشویق کنند، حمایت خود را ابراز می‌کردند.

بایدن تصریح کرد چرا جمهوریخواهان به جای تامین نیاز اقتصادی چشمگیر برای مناطق، وقت دارند جلسه دادگاه عالی را تامین کنند؟ من به شما می‌گویم چرا. این درمورد این است که سرانجام آرزویش را برای از بین بردن قانون مراقبت به صرفه برآورده سازد.

وی همسو با سناتورهای دموکرات در نشست امروز کمیته قضایی سنای آمریکا صحبت کرد که معتقد بودند این کمیته و رسیدگی به صلاحیت امی برت برای انحراف دیوان عالی به سمت لغو قانون مراقبت به صرفه اوباما است که اندکی پس از انتخابات، در دیوان عالی مطرح می‌شود.

بایدن همچنین در ادامه مبارزات انتخاباتی خود در توئیتر نوشت: ما به یک رئیس جمهور نیاز داریم که کشور ما را متحد کند و بهترین های ما را به نمایش بگذارد - نه کسی که اختلاف ایجاد کند و بدترین شرایط ما را به نمایش بگذارد.

بایدن در توئیت دیگری نوشت: من آماده هستم که برای شما و برای ملت بجنگم. هر روز. بدون استثنا و با قلبی وقف شده.

بایدن همچنین با انتشار توئیت دیگری به استفاده بدون اجازه ترامپ از صحبت های فائوچی رییس موسسه ملی بیماری‌های واگیردار و آلرژی آمریکا اشاره کرد که برای تبلیغات انتخاباتی استفاده شد و به رئیس جمهور آمریکا کنایه زد.

از سوی دیگر معاون انتخاباتی بایدن و سناتور دموکرات با انتقاد از جمهوریخواهان برای تعجیل در تعیین قاضی دیوان‌عالی آمریکا که قصد حذف قانون بیمه همگانی را دارند، گفت: در آمریکا، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی نباید با توجه به میزان پول شما تعیین شود. به گزارش سی ان ان، سناتور «کامالا هریس» که این روزها به دلیل معاونت نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری، فعالیت بیشتری نسبت به سایر سناتورها دارد، روز دوشنبه در کمیته قضایی سنای آمریکا که مشغول رسیدگی به صلاحیت «امی برت» قاضی پیشنهادی ترامپ برای دیوان عالی آمریکا است، به صورت مجازی سخنرانی کرد.

به گزارش سی ان ان، این سناتور دموکرات تصریح کرد: جمهوریخواهان سنا کاملا روشن کرده‌اند که عجله در معرفی یک قاضی دیوان عالی کشور مهمتر از کمک و حمایت از مردم آمریکا است که از یک بحران همه‌گیر و اقتصاد رنج می برند. اولویت‌های آنها اولویت‌های مردم آمریکا نیست. اما در حال حاضر، جمهوریخواهان اکثریت سنا را در اختیار دارند و برنامه را تعیین می‌کنند، بنابراین ما اینجا هستیم.

سناتور کالیفرنیا ادامه داد: این کمیته برخلاف شیوع ویروس کرونا در میان سناتورهای این کمیته، درخواست‌های متداول برای حفظ امنیت مردم از جمله نیاز به آزمایش برای همه اعضا را نادیده گرفته است.

کوویدـ۱۹ پاشنه آشیل ترامپ

با نزدیک شدن به انتخابات سوم نوامبر مساله ای که به باور ناظران احتمال باخت ترامپ را افزایش می دهد همه گیری ویروس کرونا و پیامدهای حاصل شده از آن است. ترامپ که خود قربانی این بیماری شد و پس از بهبود نیز همچنان نسبت به رعایت پروتکل ها بی اعتنا است فضایی را به وجود آورده که بر افکار عمومی تأثیر گذار شده است. استیو کُل در یادداشتی برای نیویورکر می نویسد که عدم موفقیت ترامپ در کنترل کرونا به شیوه مدیریت بحران دولت وی ارتباطی ندارد، بلکه اساسا به رفتار و شخصیت ترامپ ارتباط مستقیم دارد. نویسنده مطلب از قول اسکراموچی یکی از مشاوران ترامپ می نویسد که ترامپ در یک جلسه اظهار داشته بود که او یک وانمود کننده است و گفته بود نمی فهمد چرا مردم متوجه آن نیستند!

در ادامه این مطلب آمده است: دونالد ترامپ و جو بایدن دیدگاه های متفاوتی از آمریکا را ارائه می دهند. اما مهمترین سوال حال حاضر می تواند این باشد که آیا مردم آمریکا "ترامپ غرق در توهمات خود را" بار دیگر برای ۴ سال آینده انتخاب خواهند کرد یا خیر. مردم آیا به او اجازه می دهند وی غرایز ضددموکراتیک خود را به پیش ببرد و پا را فراتر از حیطه محدودیت های خود بگذارد. رأی دهندگان آمریکایی رنج کشیده و از هم گسیخته شده اند و روحیه خود را از دست داده اند. طبق گزارش موسسه گالوپ مردم آمریکا بیشترین نارضایتی را نسبت به آنچه که در کشور می گذرد ابراز کرده اند و حتی ابعاد آن از زمان دسامبر۲۰۰۸ که دوره "رکود بزرگ" بودیم وسیع تر است.

ترامپ مطمئناً می فهمد که در یک گودال عمیق قرار دارد. مبارزات انتخاباتی وی برای بی اعتبار کردن نتیجه انتخابات پیشاپیش نشان می دهد که اگر اختلاف کم باشد ، او و متحدان جمهوری خواه خود نتیجه را به چالش می کشند ، و امیدوارند که دادگاه ها آن را به راه ترامپ برسانند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.