کارشناس نظامی روس: هیچ محدودیت حقوقی برای فروش سلاح به ایران وجود ندارد

«ایگور کوروتچنکو» که از کارشناسان نظامی مطرح در روسیه است تصریح کرد: براساس قوانین بین المللی هیچ ممنوعیتی در مورد همکاری تسلیحاتی با ایران وجود ندارد و روسیه بر این امر مهم تاکید دارد.

وی ادامه داد: ایران و روسیه می توانند همکاری درازمدت در حوزه فنی -نظامی داشته باشند.

کارشناس ارشد روس ادامه داد: روسیه می تواند هر چیزی که ممنوع نیست بفروشد و ایران هم هر چیزی که لازم دارد می تواند برای خرید به روسیه پیشنهاد بدهد.

«ایگور کوروتچنکو» که سابق عضو شورای اجتماعی وزارت دفاع روسیه بود در مورد ناکامی آمریکا در تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل اظهار داشت: این وضعیت نشان داد که سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران ناموفق و بی اثر است.

سردبیر نشریه دفاع ملی روسیه با بیان اینکه پس از ۱۷ اکتبر(۲۷ مهر) محدودیت تسلیحاتی در مورد ایران لغو می شود، خاطرنشان کرد: ایران کشوری با مسئولیت است و روسیه علاقه مند به توسعه همکاری ها با این کشور در حوزه های مختلف است.

کوروتچنکو در پاسخ به این پرسش که روسیه چه نوع سلاح هایی می تواند به ایران بفروشد، اظهار کرد: روسیه سلاح های بسیار خوب تولید می کند و هر سلاحی که ایران پیشنهاد برای خرید بدهد را خواهد فروخت. مهم این است که ایران توانایی برای خرید تسلیحات داشته باشد.

محدودیت تسلیحاتی ایران روز ۲۷ مهر ماه به پایان می رسد و آمریکا در ماههای اخیر همه تلاش های ممکن را برای تمدید آن بکار گرفت اما این تلاش ها به شکست انجامید.

تنش ترامپ با ایران و جامعه جهانی از سال گذشته و هنگامی آغاز شد که  ایالات متحده فهمید پس از خروج از برجام دیگر نمی‌تواند به آسانی از مزایای آن علیه تهران استفاده کند. از میانه‌های سال ۲۰۱۹ رسانه‌های جهان بر پایان تحریم تسلیحاتی ایران (از ۱۸ اکتبر- ۲۷ مهر)  تمرکز کردند و مخالفت با نخستین امتیاز حقوقی و سیاسی توافق هسته ای برای تهران، کاخ سفید را به تکاپو واداشت.

در نخستین رو در رویی جدی دولت آمریکا با قدرت‌های جهان حدود یک ماه قبل ۱۳ عضو شورای امنیت سازمان ملل با قطعنامه پیشنهادی کاخ سفید برای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران مخالفت کردند. همین امر آتش کینه و لجاجت کودکانه ترامپ را برانگیخت. وزیر امور خارجه وی سپس با حضور در مقر سازمان ملل در نیویورک کوشید ضربه اصلی را به برجام وارد آورد و مدعی شد سازوکار حل اختلاف توافق هسته‌ای را فعال ساخته است.

همه امضاکنندگان برجام در کنار اکثر اعضای شورای امنیت واشنگتن را دارای صلاحیت برای استفاده از این بند توافق ندانستند زیرا ۲ سال قبل دولت آمریکا همه تعهدات و الزامات توافق را زیرپا گذاشته بود و به صورت رسمی از آن خارج شد.  

 
  •  
  •  
  •  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.