این زن ناجی ترامپ می ‌شود؟

به گزارش ایندیپندنت، در پی مرگ «روث بیدر گینزبرگ»، قاضی لیبرال ۸۷ ساله از سرطان در روز  ۱۸ سپتامبر، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، قاضی «ایمی کانی برت» را برای جانشینی او  برای تائید صلاحیت به سنا معرفی  کرد.

اما آن چه تصور نمی ‌شد و خلاف قاعده قبلی چنین اموری در دیوان عالی و سنا آمریکا بود این است که جلسه رسیدگی به صلاحیت قاضی «برت» قبل از انتخابات آمریکا در ۳ نوامبر انجام می‌ گیرد.

با توجه به ‌عدم ‌مدیریت صحیح بحران کرونا و آمار بیکاری نزدیک به ۴۰ میلیون و امکان از دست دادن بیمه درمانی ۱۲ میلیون نفر دیگر در ماه‌ های آینده و احتمال اخراج ۱۴ میلیون مستاجر از منازل خود به دلیل عدم ‌پرداخت اجاره ‌های خود، ترامپ به خوبی می‌ داند اگر در این سه هفته قبل از انتخابات، مدیریت نافذی جهت رفع نگرانی ‌های جامعه آمریکا از خود نشان ندهد با شکست در انتخابات مجدد خود روبرو خواهد شد و به همین جهت با شایعه ‌پراکنی در مورد تقلب در انتخابات در صورت باخت، تکلیف نهایی انتخابات را به دادگاه‌ ها و بالاخره به دیوان عالی آمریکا خواهد کشاند و این همان مرجعی است که ترامپ یاران وفادار خود را در آن جا جمع ‌آوری کرده است و با سرعت دستور رسیدگی به صلاحیت قاضی «برت» را به «میچ مک کانل» رئیس سنا اکثریت جمهوری‌ خواه صادر کرده است.

تایید صلاحیت و انتصاب قاضی «برت» از قبل انجام گرفته است و جمهوری‌ خواهان با حداقل ۵۱ رای از ۱۰۰ رای لازم، حتی پیش از رسیدگی به پرونده، صلاحیت قاضی «برت» را تضمین کرده‌ اند. اصل ۲، فصل ۲ و تبصره ۲ قانون اساسی آمریکا اختیار معرفی جانشینی برای دیوان عالی آمریکا را به رئیس جمهور داده است اما انتخاب چنین جانشینی با چنین شتابی برای چنین منظوری در تاریخ انتخاب قضات بالاترین مرجع قانونی آمریکا بی‌ سابقه است.

قاضی «برت» ۴۸ ساله جوان ‌ترین قاضی دیوان عالی است و اگر عمری نظیر قاضی گینزبرگ داشته باشد تا ۴۰ سال دیگر در زندگی و جامعه آمریکا و تا حدی جهان تاثیرگذار خواهد بود. چنین مقامی با حقوق و مزایای ۲۶۵ هزار دلار در سال و چهار دستیار و نزدیک به ۱۰ کارمند وکیل از نخبه‌ های معتبرترین دانشگاه ‌های حقوق آمریکا را، نباید بدون رسیدگی کافی و لازم به صلاحیت این مقام به راحتی پذیرفت. جلسات رسیدگی به صلاحیت وی از دوشنبه به مدت چهار روز به طور خصوصی در سنای آمریکا انجام خواهد شد و با توجه به دارا بودن حداقل ۵۱ رای مثبت بلافاصله مورد تایید سنا قرار گرفته قبل از ۳ نوامبر، روز انتخابات سراسری در آمریکا، به دیوان عالی منتصب خواهد شد.

اولین پرونده مورد بررسی او یک هفته بعد از انتخابات، ۱۰ نوامبر، پرونده نظام بیمه درمانی در آمریکا خواهد بود که توسط «باراک اوباما» رئیس جمهور قبلی در تاریخ ۲۳ مارس ۲۰۱۰ قانونی و اعلام شد اما این قانون با چالش‌ های حقوقی همراه بود. ماهیت قانونی این نظام بیمه درمانی در سال‌ های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ در دیوان عالی مورد حمله قرار گرفته است و در نهایت با رای ۵ در مقابل ۴ بیمه درمانی ارزانی را در اختیار میلیون ‌ها آمریکایی قرار داده است.

در سال ۲۰۱۵ قاضی «برت» از رای ۴-۵ دیوان عالی انتقاد کرد و حکم دیوان عالی را اشتباه خواند. حال همان پرونده در جلسه ۱۰ نوامبر در دادگاه وی مجددا مطرح خواهد شد و زمانی که ویروس کرونا بیش از ۲۱۵ هزار کشته و نزدیک به ۸ میلیون مبتلا داشته است، قاضی «برت» به همراه همتاهای محافظه ‌کار خود با رای ۳-۶ به راحتی می ‌تواند موازنه دادگاه را تغییر داده است و حکم ابطال قانون بیمه درمانی را صادر نماید. در حالی که چندین سیاستمدار آمریکا به سبب نداشتن ماسک پزشکی، از جمله  ترامپ، در جلسه معرفی قاضی «برت» در کاخ سفید، در ۲۶ سپتامبر، مبتلا به کووید-۱۹ شدند و حتی سه تن از سناتور های جمهوری ‌خواه مبتلا به کووید-۱۹ نخواهند توانست به شکل حضوری در جلسه رسیدگی به صلاحیت قاضی «برت» شرکت کنند اما رای صلاحیت او باید به زودی مورد تایید و تصویب سنا قرار گیرد.

اعتقادات شدید مذهبی قاضی «برت» و مخالفت وی با قانون حق آزادی انتخاب سقط جنین، نگرانی‌ های فراوانی را در آمریکا به وجود آورده است. قاضی «برت» اعلام کرد که از نظر وی «احکام و آراء قبلی دیوان عالی مقدس نیستند و نمی ‌توانند الزاما به عنوان وحدت رویه محسوب شوند». مهم‌ ترین رای دادگاه مورد نظر وی همان رای حق انتخاب سقط جنین توسط زنان است که ترامپ نیز مخالف آن است و با این انتصاب قدم ‌های اولیه در تغییر آن را بعد از ۴۷ سال بر می ‌دارد.

قاضی «برت» در سال ‌های ۲۰۰۰ الی ۲۰۰۱ یکی از پنج وکیل منافقین بود که وکالت حذف نام این گروه را در فهرست تروریستی وزارت خارجه آمریکا برعهده داشت. وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۱۲ نام این گروه را از فهرست سازمان ‌های تروریستی خود حذف کرد.

در صورت انتخاب مجدد ترامپ و یا باخت در انتخابات و طرح دعاوی حقوقی متعدد وی تا سطح دیوان عالی آمریکا، ترامپ فرصتی برای انتصاب حداقل یک یا دو قاضی محافظه‌ کار دیگر خواهد داشت و این اولین بار در تاریخ آمریکا خواهد بود. وی بیش از سه قاضی در دیوان عالی نشانده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.