علامت غریب به بازار ارز + نمودار و جدول
در روزی که خرید و فروش ها کمتر از روزهای قبل بود، صرافی ملی قیمت فروش دلار را به بازار آزاد بسیار نزدیک کرد. بعدازظهر امروز صرافی ملی قیمت فروش دلار را 31 هزار و 600 تومان ثبت کرد که هزار و 100 تومان بیشتر از روز دوشنبه بود. با این حال، نکته عجیب تر، فاصله زیاد نرخ خرید این صرافی از رقم فروش بود. عدد 29 هزار و 600 تومانی در مقابل نرخ خرید بیانگر آن بود که این صرافی 2 هزار و 200 تومان زیر نرخ فروش بازار، حاضر است که اقدام به خرید ارز کند.

از چنین فاصله ای می توان دو برداشت داشت. اول اینکه ممکن است بازارساز تصور داشته باشد که قیمت های بالای ۳۰ هزار تومان برای دلار ارزش خرید ندارد؛ در نتیجه بیشتر ترجیح می دهد نزدیک به نرخ بازار اقدام به فروش ارز خود کند، ولی تمایلی به خرید ارز ندارد. برداشت دیگر این است که صرافی های بانکی تصور می کنند، در شرایط فعلی افراد عادی زیادی حاضر به فروش دلار نیستند؛ از نگاه آن ها در چنین شرایطی، بالا بردن نرخ خرید ممکن بود چنین تصوری را برای بازار ایجاد کند که ارقام فعلی نقاطی با ریسک بالا برای خرید ارز نیستند.

 

 
اگر قیمت دلار رو به سوی اعداد بالاتر داشته باشد، استراتژی بازارساژ در مورد پایین نگه داشتن نرخ خرید اشتباهی فاحش خواهد بود. با این حال، اگر قیمت ارز در آینده دچار کاهش شود، سیاست بازارساز در قیمت گذاری صرافی ها به درستی عمل کرده است.  

 بورس، سکه و دلار هیجان نداشتند

امروز در هیچ کدام از بازارها شاهد نوسانات زیادی نبودیم. سکه عمدتا بین دو کانال 16 میلیون و 100 تا 16 میلیون و 200 هزار تومان نوسان کرد. دلار در فاصله 31 هزار و 600 تا 31 هزار و 800 تومان تغییرات خود را به ثبت رساند و نرخ حواله درهم پس از رسیدن به محدوده 8 هزار و 700 تومانی، حرکت افزایشی خاص دیگری را از خود نشان نداد. به گفته فعالان، یکی از دلایل مهم آرامش در بازار ارز و سکه، نوع قیمت گذاری صرافی‌های بانکی بود. به باور آنها صرافی‌های بانکی با نزدیک کردن نرخ فروش دلار خود به بازار آزاد، انگیزه عرضه ارز توسط بازیگران رسمی را بالا بردند و در نتیجه، بخشی از 85 میلیون دلار عرضه بانک مرکزی در روز دوشنبه، با تاخیر یک روزه به بازار ارز رسید.

 در بازار سهام هم روز سه شنبه شاخص کل بورس یک صدم درصد افزایشی شد، حال آنکه شاخص هم وزن افت کوچکی را نشان داد.​

بازدهی بازارها 22 مهر 1399

  • جدول نوسان سکه وارز 22 مهر 1399
  • نمودار نوسان ارزش درهم 22 مهر
  • نمودار نوسان ارزش دلار22 مهر
  • نمودار نوسان ارزش سکه 22 مهر
  •  
 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.