کمترین حجم معاملات در حراج اوراق بدهی

بانک مرکزی در انتشار مرحله بیستم از حراج اوراق دولتی اعلام کرد سهم خریداری شده اوراق از دولت در بازار بین بانکی ۱۹۰ میلیارد تومان بوده است. در این خصوص سهم خریداری شده دولت در بازار سرمایه نیز در هفته جاری به ۱۴۰ میلیارد و ۶۵ میلیون تومان بوده است. با استناد به ارقام اعلام شده از سوی بانک مرکزی نرخ سود این مرحله اوراق  ۲۰.۴۲ درصد محاسبه میشود.

هفته بیستم از حراج اوراق بدهی دولتی در بازار بین بانکی و بورس در حالی رخ داد که هفته نوزدهم به دلیل اخلال در سامانه حراجی شکل نگرفته بود. اما هفته بیستم نیز پس از یک هفته تعطیلی آمارهای متفاوتی را رقم زد.

نرخ سود بالای ۲۰ درصد

نرخ سود موثر در بازار حراج اوراق بدهی در هفته هفدهم 20.71 درصد محاسبه شده بود که در هفته جاری اندکی کاهش یافته و به 20.42 درصد رسید. اما هنوز این نرخ بالای بیست در صد است. نکته مهم دیگری که در حراج هفته های اخیر اوراق بدهی قابل رویت است ثابت ماندن سهم بانک ها و سرمایه در این بازار است. در این راستا سهم بانک ها کلا از فروش اوراق بدهی 60 درصد و سهم بورس 40 درصد تا کنون بوده است.

کمترین حجم معاملات در حراج اوراق بدهی

در مرحله بیستم از تامین مالی دولت از طریق فروش اوراق بدهی مجموعا 330 میلیارد و 65 میلیون تومان به فروش رفت. این میزان کمترین میزان فروش در بین تمام هفته های حراج اوراق بدهی بوده است. این در حالیست که از هفته هفدهم تاکنون مجموعا تنها هزار و 700 میلیارد تومان تامین مالی دولت از طریق فروش اوراق بدهی صورت گرفته است. تداوم آمار پایین هفته‌های هفدهم به بعد سبب شده است مجموع سهم خریداری شده از دولت در بازار اولیه حراج در بیست مرحله به 71 هزار و 524 میلیارد تومان باشد. با توجه به حجم مالی ای که باید دولت تا پایان سال از این طریق تامین کند، هنوز 53 هزار و 426 میلیارد تومان دیگر باقیمانده که ادامه این روند می تواند برای دولت نگران کننده باشد.

جدول اوراق

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.