این افراد متهمان اصلی شیوع کرونا هستند

کدخبر: ۳۶۷۲۰۵
اقتصادنیوز : منفی شدن کاذب تست کرونا مطرح کرد و گفت: در صورت منفی شدن تست پی سی آر و داشتن علائم بالینی و شک پزشک، باز هم بهتر است افراد بیمار به مدت دو هفته خود را قرنطینه کنند.
این افراد متهمان اصلی شیوع کرونا هستند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز ، احسان مصطفوی، اپیدمیولوژیست و رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور با بیان اینکه یک فرد بیمار مبتلا به کروناویروس به طور متوسط حدود دو نفر دیگر را آلوده می کند، به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: اما نتایج مطالعات جدید نشان می دهد که یک فرد آلوده گاهی ویروس را به افراد بسیار بیشتری به طور فوق العاده منتقل می کند.

 او اضافه کرد: تحقیقات نشان داده است که چنین افراد بسیار آلوده کننده که تحت عنوان super spreadersها (پخش کننده های فوق العاده) از آن ها یاد می شود، معمولاً در تجمعات و در محوطه های سربسته نقش مهمی در انتقال بیماری به سایر افراد ایفا می نمایند و مسئول بیشتر انتقال های کروناویروس هستند.

عضو کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا خاطرنشان کرد:  محققان تخمین می زنند که حدود 20٪ بیماران آلوده به کروناویروس، 80٪ موارد انتقال را سبب می شوند و 70٪ از بیماران آلوده، ویروس را به سایرین منتقل نمی کنند.

وی اظهار داشت: ممکن است کشورها بتوانند با هدف قرار دادن مکان ها و فعالیت هایی که مستعد کننده انتقال ویروس، توسط این افراد به شدت آلوده هستند، از گسترش سریع کروناویروس جلوگیری نمایند. این حاملین، نقش بسیار مهمی در گسترش ویروس دارند که تاکنون ناشناخته باقی مانده بود.  

 این اپیدمیولوژیست با اشاره به اینکه در مورد بیماری های عفونی، عدد R نشان می‌دهد که به‌صورت متوسط هر فرد مبتلا چند نفر سالم را مبتلا می‌کند، گفت:  اگر عدد R بالاتر از ۱ باشد، تعداد افراد مبتلا در حال افزایش خواهد بود. هدف استراتژی‌های کنترل از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری فیزیکی، کاهش عدد R به زیر ۱ است.

مصطفوی ادامه داد: همچنین عدد K مواردی از جمله پخش کننده های فوق العاده را در نظر می‌گیرد. هر چه K کم‌تر باشد، یعنی تعداد کمی از افراد مبتلا مسئول انتقال عفونت هستند. در مورد آنفلوانزای سال ۱۹۱۸، عدد K حدود ۱ بود و احتمالاً ۴۰٪ مبتلایان ویروس را به کسی منتقل نکرده بودند. در مورد بیماری‌هایی مثل سارس، مرس و کووید-۱۹هم عدد K به کوچکی 1/0 است و ۷۰٪ مبتلایان، ویروس را به کسی منتقل نمی‌کنند.  

 رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور توضیحی هم در خصوص میزان ماندگاری آنتی بادی ها در افراد بهبود یافته از کرونا بیان کرد: مطالعات اخیر محققان دانشگاهی در کانادا نشان داده است که آنتی‌بادی‌های ویروس کرونا حداقل سه ماه پس از اینکه فرد به این ویروس آلوده می‌شود، ماندگاری دارند.

وی افزود: نتایج تحقیقات نشان داده است که آنتی‌بادی‌های گروه IgG، حدود ۱۱۵ روز در نمونه بزاق و خون قابل تشخیص هستند. بر اساس این مطالعه چنانچه واکسنی به درستی ساخته شود، توانایی القای یک واکنش آنتی بادی مؤثر و ماندگار را دارد که فرد را به طور کلی در برابر ویروس عامل کووید ۱۹ واکسینه می‌کند.

 احسان مصطفوی در خصوص منفی شدن کاذب تست کرونا هم گفت: زمان نمونه گیری، مهارت نمونه گیر، ابزار نمونه گیری، نوع نمونه اخذ شده، محیط انتقال نمونه و خطای آزمایشگاهی می تواند باعث جواب منفی کاذب در تست مولکولی کرونا شود.

او عنوان کرد: نتایج مطالعات اخیر نشان داده است که میزان منفی کاذب تست پی سی آر می تواند از ۱۰۰٪ در روز اول تا ۶۷٪ در روز چهارم شروع بیماری (قبل از شروع علائم معمول بیماری) نوسان داشته باشد. زمانی که علائم بروز پیدا می کنند، میانگین میزان منفی کاذب در تست پی سی آر به ۳۸٪ می رسد. این عدد در روز هشتم به ۲۰٪ میرسد اما دوباره در روز نهم بیماری می تواند تا ۶۶٪ افزایش پیدا کند.

 عضو کمیته اپیدمیولوژی ستاد مبارزه با کرونا به بهداشت نیوز گفت: در صورت منفی شدن تست پی سی آر و داشتن علائم بالینی و شک پزشک، بازهم بهتر است افراد بیمار به مدت دو هفته خود را قرنطینه کنند تا در صورت ابتلا سایرین را بیمار نکنند. همچنین افراد سالم نیز برای محافظت از خود در برابر ناقلین بی علامت و یا افرادی که تصور می کنند به بیماری مبتلا نیستند باید حتما از ماسک استفاده کنند.

 

 

 

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید