لغو فرمان ترامپ توسط دادگاه فدرال

این تصمیم دادگاه استیناف حوزه نهم ایالات متحده آمریکا در حالی صادر شد که قرار بود ۳.۶ میلیارد دلار برای ساخت چند پروژه از جمله دو پروژه در مناطق "لاردو" و "الپاسو" اختصاص یابد. پس از انکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در فوریه سال ۲۰۱۹ میلادی  برای دست گذاشتن بر بودجه ارتش اعلام وضعیت فوق‌العاده کرد، این مبلغ قرار بود از بودجه اختصاص یافته برای ساخت و ساز ارتش برداشت شود. بر اساس گزارش "اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا" این پروژه‌ها در تگزاس بیش از ۶۰ مایل را پوشش می دادند.

"درور لادین"، یکی از وکلای ارشد پروژه امنیت ملی اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا گفت: دادگاه‌ها یک بار دیگر آنچه را که همه می‌دانند تایید کردند "وضعیت فوق‌العاده جعلی و ساختگی ترامپ تنها بهانه‌ای برای هدف گرفتن مهاجران و جوامع مرزی بود". مدتی طول کشید تا ترامپ نهایتا از تلاش برای یورش به بودجه فدرال برای پروژه غیرقانونی و بی‌فایده‌اش دست بردارد.

این دادخواست سال گذشته توسط اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا به نمایندگی از "ائتلاف سازمان سیرا کلوب و جوامع مرزی جنوبی" علیه ترامپ تنظیم شده بود. حکم روز جمعه دادگاه استیناف حوزه نهم آمریکا یکی از احکام سال ۲۰۱۹ که این ساخت و ساز را متوقف کرد، تایید و حمایت می‌کند.

اعلام وضعیت فوق‌العاده از سوی ترامپ پس از آن صورت گرفت که کنگره در بودجه سال ۲۰۱۹ میلادی حدود ۱.۴ میلیارد دلار را به ساخت دیوار مرزی اختصاص داد. اما ترامپ برای این پروژه درخواست بودجه شش میلیارد دلاری کرده بود. کنگره دوباره تلاش کرده تا این وضعیت فوق‌العاده را متوقف کند اما ترامپ هر دو تلاش را وتو کرده است.

این حکم دادگاه در حالی صادر شده که دولت ترامپ به شدت در تلاش است تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری سه نوامبر به ساخت موانع در مرز جنوبی آمریکا سرعت بخشد. ساخت و سازها به حدود دو مایل در هر روز افزایش یافته که تقریبا دو برابر نرخ روزانه از زمان آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی است.

گلوریا اسمیت، وکیل سازمان "سیرا کلوب" گفت: شاکیان این پرونده روز شنبه به خاطر این حکم جشن گرفتند اما برای مبارزات آتی آماده هستند چرا که جنبه‌های دیگری در این پرونده وجود دارد که دولت می‌تواند آنها را به چالش بکشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.