آمریکا به سودان برای توافق با اسراییل 24 ساعت فرصت داد

روزنامه تازه تاسیس سعودی «الشرق» که مقر آن در دبی است،‌به نقل از این منابع گزارش داد که «دولت آمریکا به دولت انتقالی سودان ۲۴ ساعت فرصت داده است تا درباره عادی‌سازی روابط با اسرائیل، تصمیم بگیرد».

این منابع احتمال دادند که علت تعیین این مهلت، نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست که قرار است سوم نوامبر آینده برگزار شود.

یک منبع سودانی شنبه گذشته به الشرق گفته بود که مذکرات سودان و آمریکا برای حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم و همچنین عادی‌سازی روابط، به حالت تعلیق درآمده است.

وی با بیان اینکه بعید است مذاکرات مستقیمی طی روزهای آینده برگزار شود، گفت که دولت آمریکا شروط سودان را برای اینکه حذف این کشور از لیست تروریسم را به عادی‌سازی روابط با اسرائیل، گره نزند، رد کرده است.

سودان از بیش از یک سال پیش در تلاش است از فهرست سیاه وزارت خارجه آمریکا برای کشورهایی که اصطلاحاً «حامیان تروریسم دولتی» خوانده می‌شوند خارج شود. قرار گرفتن در این فهرست از سه دهه پیش موجب قطع ارتباط نظام مالی سودان با بانک‌های جهانی شده است. 

در گفت‌وگوهایی که هفته گذشته در ابوظبی میان مذاکره‌کنندگان آمریکا و سودان برگزار شد طرف آمریکایی یکی از شرایط خروج از فهرست سیاه مذکور را عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرد. 

مقام‌های مطلع گفته‌اند مذاکره‌کنندگان آمریکا و امارات در مذاکرات هفته گذشته پیشنهاد کمتر از یک میلیارد دلار در ازای عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل را مطرح کردند. وعده‌ سرمایه‌گذاری که به صورت غیرنقدی در اقتصاد سودان دیگر مشوق پیشنهادی به سودان بوده است.   

کاهش نفوذ سودان در جهان عرب موجب شده عادی‌سازی روابط با این کشور از ارزش کمتری برای دولت «دونالد ترامپ» که در کوران سخت رقابت‌های انتخاباتی قرار دارد برخوردار است.  

تلاش‌های آمریکا در این راستا در حالی انجام می‌شوند که مجمع فقه اسلامی سودان هر گونه رابطه با رژیم صهیونیستی حرام اعلام کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.