سیاست پیروز انتخابات 2020 آمریکا در قبال خاورمیانه چه خواهد بود؟

روزنامه نشنال امارات در گزارشی تحلیلی به سیاست آمریکا پس از انتخابات را پرداخت و نوشت: رهبران به دقت درحال بررسی نظرسنجی ها هستند و می خواهند بدانند بایدن یا ترامپ، کدام یک پیروز خواهد شد و این پیروزی در مورد نقش امریکا در  خاورمیانه در چهارسال آینده چه تاثیری خواهد گذاشت.

هر دو نامزد در مورد چگونگی مدیریت نفوذ ایران، گفتگوهای صلح میان اسرائیل وفلسطینیان و روابط امریکا با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با یکدیگر مناظره می کنند. برخی می گویند معلوم نیست که امریکای خودکفا از نظر انرژی، از این منطقه نفت خیز فاصله بگیرد.

راعد جرار، تحلیلگر عرب تبار سیاست خارجی امریکا می گوید: سیاست امریکا در خاورمیانه در دولت جمهوری خواه یا دمکرات می تواند شبیه یکدیگر باشد، ولی ایران یک استثنا محسوب می شود. من انتظار دارم ترامپ در دور دوم موضع خود را علیه تهران ادامه دهد ولی بایدن سیاست ملایم تری را اتخاذ و برخی تحریم ها را رفع و تلاش خواهد کرد به برجام بازگردد.

مشخصه اصلی سیاست خارجی ترامپ اعمال فشار حداکثری بر ایران بوده است . او می گوید تنها تحریم می تواند ایران را به پای میز مذاکره بازگرداند.

جرار می گوید بایدن برای ترمیم روابط با اروپا که در دولت ترامپ صدمه دید ، تلاش خواهد کرد.

پالکس وطنخواه ، رئیس برنامه ایران در موسسه خاورمیانه در واشنگتن، می گوید: ترامپ فقط خواستار قدرت نمایی و نه اقدام بود، ولی دولت بایدن به مراتب بهتراست و ایران شاید تمایل بیشتری داشته باشد که به امریکای متحد با اروپایی و نه ترامپ انزوا طلب، گوش دهد.

جاناتان کریستول ، پژوهشگر مسائل خاورمیانه در دانشگاه ادلفی، می گوید: توافق ابراهیمی از معدود موفقیت های ترامپ بود و بایدن در صورت پیروزی، دیگر کشورهای عرب را به عادی سازی روابط با اسرائیل ترغیب خواهد کرد ولی هدف کلی روسای جمهور امریکا برای توافق نهایی میان فلسطین و اسرائیل دور از دسترس است - چه بایدن یا ترامپ رئیس جمهور باشند.

ترامپ مخالف دخالت های نظامی امریکا در خاورمیانه است و می خواهد تا رسیدن سال نو، نیروهای امریکا را از افغانستان بازگرداند.

 عماد حرب، مدیر مرکز عرب در واشنگتن دی سی ، می گوید: احتمال خروج امریکا از خاورمیانه اندک است، نه به آن علت که امریکا به نفت خاورمیانه نیاز دارد، بلکه ملاحظات راهبردی امریکا اجازه آن را نمی دهد.

نظرسنجی هفته جاری از سوی Pew Research Centre نشان داد ۵۴ درصد از رای دهندگان امریکایی معتقدند سیاست خارجی مورد نظر بایدن مطلوب است و ۴۵درصد نیز موافق سیاست های ترامپ بوده اند. نظرسنجی های ملی بایدن را ۱۰ درصد جلوتر از ترامپ نشان می دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.