در بازار سهام این هفته چه خبر بود؟

در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل بورس تهران در رقم یک میلیون و ۵۶۱ هزار واحد ایستاد که نسبت به روز مشابه هفته پیشین ۱.۳۵ درصد رشد داشته است. در واقع علی رغم ریزش شاخص کل در روزهای دوشنبه و چهارشنبه و تثبیت در روز سه شنبه، رشد های ابتدایی هفته به حدی بود که شاخص کل را در پایان معاملات هفته سوم مهرماه بالاتر از رقم پایانی هفته دوم مهرماه قرار دهد. 

افزایش میانگین هفتگی ارزش معاملات کل و خرد بورس

در هفته سوم مهرماه، میانگین ارزش معاملات بازار ۱۶ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به میانگین هفته پیشین ۲۶ درصد رشد داشته است. همچنین میانگین ارزش معاملات خرد هفته ۱۳ هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین ۲۷ درصد بیشتر است.  

کاهش میانگین هفتگی صف‌های بازار

در آخرین روز معاملاتی هفته که شاخص کل ۱۸ هزار واحد ریزش کرد، ارزش صف‌های فروش ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود که بالاترین رقم در این هفته بود. کمترین رقم ارزش صف‌های فروش هفته به روز یکشنبه برمی‌گردد که ارزشی معادل هزار و ۱۹۸ میلیارد تومان داشت. 

همچنین در روز چهارشنبه، ارزش صف‌های خرید بازار کمترین رقم هفته را داشت. ارزش صف‌های خرید این روز ۹۷۹ میلیارد تومان بود. بالاترین رقم صف‌های خرید هفته به روز شنبه اختصاص داشت که ارزش آن ۲ هزار و ۳۴۲ میلیارد تومان بود. 

اما میانگین هفتگی ارزش صفوف بازار در هفته سوم مهرماه نسبت به هفته دوم مهرماه کاهش داشت. میانگین ارزش صف‌های فروش هفته اخیر هزار و ۹۲۱ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین ۳۱ درصد کاهش یافته است. همچنین میانگین ارزش صف‌های خرید بورس در هفته سوم مهر ماه هزار و ۴۷۴ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته دوم ماه ۱۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. 

روند صف فروشروند صف خرید

نوسان زیاد ورود و خروج پول حقیقی

در هفته اخیر، ارقام تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی نوسان زیادی داشته است. به طوری که در روزهای زوج هفته خالص پول حقیقی وارد شده به بازار منفی بوده و در روزهای فرد مثبت شده است. در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه شاهد خروج پول حقیقی و در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه شاهد ورود پول حقیقی به بازار سهام بوده‌ایم. بیشترین رقم خروج پول حقیقی به روز دوشنبه برمی‌گردد که ارزش آن هزار و 394 میلیارد تومان بود و شاخص کل در این روز 17 هزار واحد ریزش کرد. بیشترین رقم ورود پول حقیقی نیز به روز یکشنبه تعلق داشت که به رقم هزار و 666 میلیارد تومان بالغ شد، شاخص کل در این روز 55 هزار واحد رشد کرد. 

روند ورود و خروج پول حقیقی هفته

بیشترین بازدهی هفته

در هفته سوم مهرماه، بیشترین بازدهی به نماد بنو (بیمه تجارت نو) اختصاص داشت که 26.18 درصد بازدهی داشته است. پس از بنو، دیگر نماد بیمه‌ای یعنی نماد ودی(بیمه دی) بیشترین بازدهی را در هفته گذشته داشته است. بازدهی ودی 25.67 درصد بوده است. پس از این دو نماد بیمه‌ای، نماد شیران (سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران) با 25.33 درصد در رتبه سوم قرار دارد. نماد بورس (بورس اوراق بهادار تهران) با 24.2 درصد در رتبه چهارم قرار دارد و پس از آن، نماد سصفها (سیمان اصفهان) با 23.9 در رتبه چهرام بازدهی هفتگی قرار دارد.  

کمترین بازدهی هفته

کمترین بازدهی هفته به نماد ساوه (سیمان ساوه) اختصاص دارد که بازدهی آن در هفته گذشته 17.28- درصد است. نماد واعتبار (سرمایه‌گذاری اعتبار ایرانیان) با 15.97- درصد در رده دوم کمترین بازدهی هفته سوم مهرماه قرار دارد. کشرق (صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود) با 15.55- درصد رتبه سوم کمترین بازدهی را دارد و رتبه چهارم به نماد بپیوند (برق و انرژی پیوند گستر پارس) تعلق دارد که  15.48- درصد بازدهی داشته است. رتبه پنجم نیز به نماد غویتا (ویتانا) اختصاص دارد که بازدهی آن در هفته گذشته 15.45- درصد بوده است.

بیشترین بازدهی ماه

بیشترین بازدهی در سه هفته ابتدایی مهرماه را نماد گدنا (تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) داشته است. گدنا 121.35 درصد در مهرماه بازدهی داشته است. پس از گدنا، نماد ثباغ (شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه) در رتبه دوم بیشترین بازدهی ماهانه قرار دارد. ثامید (توسعه و عمران امید) رتبه سوم را دارد و رتبه چهارم به نماد شکف (کف) تعلق دارد. نماد کحافظ (کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ) نیز رتبه پنجم بیشترین بازدهی ماهانه را در مهرماه به خود اختصاص داده است.

کمترین بازدهی ماه

نماد ونیرو (سرمایه‌گذاری نیرو) با 44- درصد بازدهی، کمترین بازدهی را در مهرماه داشته است. پس از ونیرو، نماد وملی (سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی) کمترین بازدهی ماهانه را به خود اختصاص داده است. پس از این دو نماد گروه سرمایه‌گذاری، نماد کشرق (صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود) کمترین بازدهی را در سه هفته ابتدایی مهرماه داشته است. رتبه چهارم این لیست به دیگر نماد گروه سرمایه‌گذاری یعنی وبهمن (سرمایه‌گذاری بهمن) تعلق دارد و پس از آن نماد زدشت (مجتمع کشت و صنعت و دامپروری و مرغداری دشت خرمدره) در رتبه پنجم کمترین بازدهی ماهانه قرار دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.