تماس وزرای خارجه روسیه و ترکیه پیرامون تحولات قره باغ

وزیران امور خارجه روسیه و ترکیه پنجشنبه‌شب در مورد تحولات قفقاز جنوبی و تنش در منطقه قره‌باغ کوهستانی به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند.

روزنامه‌ «حریت» ترکیه نوشت که «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه این کشور در تماس با «سرگئی لاوروف»، همتای روس خود، در باره نقض آتش‌‌بس در قره‌باغ از سوی نیروهای ارمنستان، هدف قرار دادن غیرنظامیان در شهرهای «ترتر» و کشته شدن شماری از آن‌ها رایزنی کرده و این اقدامات را محکوم کرده است.

جمهوری آذربایجان امروز اعلام کرد که در نتیجه شلیک راکت و موشک به شهر ترتر واقع در شمال شرقی قره‌باغ، سه نفر جان خود را از دست داده و پنج تن دیگر زخمی شده‌اند.

لاوروف پیش‌تر امروز گفته بود که ترکیه و روسیه مواضع متضادی را در نزاع‌های منطقه طی سال‌های گذشته اتخاذ کرده‌اند که مناقشه قره‌باغ کوهستانی یکی از این‌هاست.

او همچنین با بیان اینکه ترکیه و روسیه نه متحد بلکه شریک هستند، درباره بحران منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی افزود: «ما با موضع ترکیه که چندین بار رئیس‌جمهور علی‌اف (رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان) هم آن را تکرار کرده موافق نیستیم. پوشیده نیست که نمی‌توانیم با بیانیه‌ای که راه‌حل نظامی را مجاز می‌داند، موافقت کنیم».  

تنش و درگیری نظامی در قره‌باغ کوهستانی وارد سومین هفته شده و به رغم آتش بس در نوزدهم مهر ماه، درگیری‌ها ادامه دارد. جمهوری آذربایجان امروز هم مدعی آزادسازی شش روستای دیگر در این منطقه شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.