بیانیه تند اتحادیه اروپا به انگلیس درباره برگزیت

در این بیانیه که در نخستین ساعات از اولین روز برگزاری نشست سران اروپا در بروکسل منتشر شد همچنین به اعضا توصیه شده تا مقدمات لازم را برای احتمال خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا مد نظر قرار دهند.

«میشل بارنیه» نماینده شورای اروپا در امور برگزیت امروز با ایراد سخنانی در نشست خبری گفت: ما آماده‌ایم که با انگلیس به یک توافق عادلانه برسیم. موضع ما از روز اول مشخص بود؛ اگر انگلیس خواهان دسترسی به بازار داخلی اتحادیه اروپاست باید شرایط برابر را رعایت کند.

وی با اشاره به اختلاف نظرهای باقی‌مانده میان دو طرف، برای سرعت بخشیدن به روند مذاکرات از هفته آینده اعلام آمادگی کرد و افزود: امیدوارم در هفته‌های پیش‌رو، دوره پایانی گفت‌وگوها را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

از سویی ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی نخست وزیر انگلیس در خصوص دستیابی به توافق تجاری با اتحادیه اروپا برای دوره پسابرگزیت امروز به پایان می‌رسد. «بوریس جانسون» نسبت به روند کند مذاکرات برگزیت دلسرد است و می گوید که در دو هفته گذشته پیشرفتی در راستای دستیابی به توافق نهایی حاصل نشده است. 

وی دیروز در گفت وگوی تلفنی با «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا و «شارل میشل» رئیس شورای اروپا اشتیاق خود را برای شنیدن نتایج نشست دو روزه سران اروپا نشان داد و اعلام کرد که انگلیس بعد از آن درباره گام های بعدی تصمیم گیری خواهد کرد.

رئیس شورای اروپا سپس در پیام کوتاه توئیتری خود اعلام کرد: ما با جانسون صحبت کرده ایم. در آستانه نشست شورای اروپایی مجددا بر دستیابی به پیشرفت هایی در میز مذاکرات تاکید داریم.

«فون در لاین» هم در پیام جداگانه‌ای تاکید کرد که اتحادیه اروپا برای دستیابی به توافقی با انگلیس البته نه به هر قیمتی کار می‌کند. 

با این وجود در اتحادیه اروپا این نگاه رایج است که دولت لندن قصد دارد تا پس از اجرای برگزیت و بدون رعایت مقررات داخلی این حوزه از امتیاز ویژه اعضا، بهره‌برداری کند.

نخست وزیر هلند در حاشیه نشست امروز به خبرنگاران گفت که اختلاف‌های متعددی با انگلیس باقی‌مانده و پیشرفتی که باید، در این زمینه صورت نگرفته است. وی تصریح کرد: «وقت آن رسیده که انگلیس اراده خود را برای رسیدن به توافق نشان دهد.»

این درحالیست که بوریس جانسون اواخر شهریور ماه گذشته با تصویب لایحه‌ای در پارلمان این کشور در خصوص نادیده گرفتن بخش‌های کلیدی از موافقت‌نامه برگزیت که سال گذشته با اتحادیه اروپا توافق شد، پیام تندی را به طرف اروپایی ارسال کرد که با اعتراض‌های شدیدی مواجه شد. 

اتحادیه اروپا اقدام لندن را نقض قوانین بین‌المللی خواند و دو هفته پیش اخطار رسمی ارسال کرد.

به هر روی، دوره گذار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا کمتر از سه ماه دیگر پایان می‌ رسد و دو طرف مایل هستند تا پیش از اتمام این دوره در خصوص آینده همکاری‌های تجاری توافق کنند. در غیر این‌صورت آینده روابط دو طرف به شیوه توافق تجارت آزاد پیگیری خواهد شد که بر اساس پیش‌بینی کارشناسان، ضربه سنگینی را به اقتصاد انگلیس وارد می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.