۱۷ روز تا انتخابات آمریکا

بسته خبری| ترس دموکرات‌ها از نقطه کور نظرسنجی‌ها/ دوئل تلویزیونی بایدن و ترامپ

کدخبر: ۳۶۷۶۹۸
۱۷ روز تا رأی‌گیری نهایی انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا باقی مانده و اقتصادنیوز در روزهای آتی بسته‌های خبری ویژه انتخابات آمریکا را بذرای اطلاع از آخرین و مهمترین اخبار مربوطه و نیز معتبرترین نظرسنجی‌های انتخاباتی بصورت روزانه در اختیار مخاطبان قرار خواهد داد.
بسته خبری| ترس دموکرات‌ها از نقطه کور نظرسنجی‌ها/ دوئل تلویزیونی بایدن و ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز؛ هم‌اکنون بامداد یکشنبه ۲۷ مهر ۹۹ به وقت تهران -شامگاه شنبه ۱۷ اکتبر ۲۰۲۰ به وقت آمریکا- ۱۷ روز تا رأی‌گیری نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری و کنگره ایالات متحده که در تاریخ ۳نوامبر۲۰۲۰ -۱۳آبان۹۹- برگزار خواهد شد، باقی مانده است. آخرین وضعیت نظرسنجی‌های معتبر و مهمترین رویدادهای خبری این حوزه را در اقتصادنیوز دنبال کنید.

آخرین نظرسنجی‌ها

انتخابات عمومی ریاست‌جمهوری در سطح ملی

نظرسنجی‌ها حاکی از این است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فاصله خود با رقیب دموکراتش، جو بایدن را به ۸/۹ واحد درصد کاهش داده است.

بر اساس داده‌سنجی‌های پایگاه خبری-تحلیلی RealClearPolitics در نظرسنجی‌های اخیر (۲ تا۱۵ اکتبر) در سطح ملی بطور میانگین جو بایدن ۵۱/۲ درصد و دونالد ترامپ ۴۲/۳ درصد از آرای عمومی را از آن خود کرده است. 

کمترین اختلاف میان دو نامزد انتخاباتی مربوط به نظرسنجی موسسه راسماسن (Rasmussen) است که فاصله نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه را ۵ واحد درصد گزارش داده است. بیشترین آن نیز مربوط به نظرسنجی موسسه USC است که این فاصله ۱۲ واحد درصد برآورد شده است.

موسسه راسماسن در میانه سپتامبر (ماه قبل) این اختلاف را ۱ واحد درصد به نفع ترامپ گزارش کرده بود. در هفته سوم سپتامبر این اختلاف را ۱ واحد درصد به نفع بایدن، در هفته پایانی سپتامبر ۸ واحد درصد به نفع بایدن ارزیابی کرد. و هفته گذشته (هفته اول اکتبر) فاصله ۲ نامزد را تا ۱۲ واحد درصد برآورد کرد.

نظرسنجی‌های انتخابات ۲۰۲۰ جدول ۱

فاصله ۸/۹ واحد درصدی ۲ نامزد در حالی است که در روزهای اخیر این اختلاف تا ۱۰/۸ واحد درصد نیز افزایش یافته بود اما به نظر می‌رسد ترامپ تدریجا در حال احیای پایگاه رأی خود است.

پیشتازی ۸/۹ واحد درصدی بایدن نسبت به ترامپ در حالی است که هیلاری کلینتون در زمان مشابه (۱۷روز تا رأی‌گیری نهایی) در سال ۲۰۱۶ با ۵/۸ واحد درصد نسبت به ترامپ پیش بود. بر این اساس بایدن با ۳/۱ واحد درصد نسبت به هیلاری کلینتون شرایط بهتری دارد. با این حال در روزهای گذشته این فاصله میان پیشتازی بایدن ۲۰۲۰ و کلینتون ۲۰۱۶ کاهش یافته است.

نمودار زیر بازه زمانی یک‌ساله یعنی از اکتبر ۲۰۱۹ تا اکتبر ۲۰۲۰ را شامل می‌شود و تغییرات میانگین نظرسنجی‌های ملی برای جو بایدن با رنگ آبی و برای دونالد ترامپ با رنگ قرمز مشخص شده است. همانطور که مشخص است فاصله ۲ کاندیدا که معادل ۸/۹ واحد درصد گزارش شده در ۳ روز اخیر وارد روند کاهشی شده است.

نظرسنجی‌های انتخابات ۲۰۲۰

در حالی که RCP اختلاف ۲ نامزد را ۸/۹ واحد درصد ارزیابی کرده است، دیگر پایگاه‌های داده‌سنجی با اندکی اختلاف این عدد را بیشتر یا کمتر گزار کرده‌اند؛

وب‌سایت ۵۳۸ (FivethTrtyEight) در میانگین نظرسنجی‌های اخیر آرای بایدن را ۵۲/۳ درصد و ترامپ را ۴۱/۸ درصد و اختلاف این ۲ را ۱۰/۵ واحد درصد برآورد کرده است. با این حال پیش‌بینی این وب‌سایت کمی‌تعدیل‌شده‌تر به نظر می‌رسد و در آن بایدن ۵۳/۵ درصد و ترامپ ۴۵/۲ درصد از آراء را در اختیار دارد و اختلاف آن‌ها ۸/۳ واحد درصد پیش‌بینی شده است.

مدل پیش‌بینی نشریه اکونومیست نیز در آخرین برآورد خود آرای بایدن را ۵۴/۳ درصد و ترامپ را ۴۵/۷ درصد پیش‌بینی کرده که حاکی از فاصله ۸/۶ واحد درصدی دو کاندیداست.

 

وضعیت بایدن و ترامپ در ایالت‌های کلیدی

به گزارش اقتصادنیوز از ۵۰ ایالت آمریکا، در نزدیک به ۴۰ ایالت تکلیف نامزد پیروز تا حدود زیادی مشخص است. این ایالت‌ها به دو دسته ایالت‌های آبی (ایالت‌های لیبرال و حامی حزب دموکرات) و ایالت‌های قرمز (ایالت‌های محافظه‌کار و حامیان حزب جمهوری‌خواه) تفکیک می‌شوند.

اما ایالت‌های مردد (ایالت‌های کلیدی یا میدان‌های نبرد) تعیین‌کننده‌ترین نقش را در تعیین پیروز نهایی انتخابات ایفا می‌کنند. ایالت‌های کلیدی که گاه با رنگ خاکستری و گاه با رنگ بنفش نشان داده می‌شوند در انتخابات ۲۰۲۰ شامل ۶ ایالت میشیگان، پنسیلوانیا، ویسکانسین، کارولینای شمالی، فلوریدا و آریزونا است.

نظرسنجی‌های انتخابات ۲۰۲۰ جدول ۲

نکته پنهان و نگران‌کننده برای دموکرات‌ها

نکته پنهان نظرسنجی‌های ایالات کلیدی که برای کمپین دموکرات‌ها  نگران کننده تلقی می‌شود، این است ‌که ظاهراً جو بایدن در ایالت‌های کلیدی بطور میانگین با ۴/۵ واحد درصد از دونالد ترامپ پیش است، اما این عدد نه تنها نسبت به روزهای اخیر کاهش یافته بلکه در زمان مشابه (۱۷ روز تا انتخابات) در سال ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون در این ایالت‌ها برتری ۵/۴ واحد درصدی نسبت به ترامپ داشت.

بنابراین هم‌اکنون جو بایدن در ایالت‌های کلیدی بطور میانگین با ۰/۹- واحد درصد اختلاف، شرایط بدتری نسبت به هیلاری کلینتون در زمان مشابه در سال ۲۰۱۶ دارد. کلینتون با وجود این برتری در نظرسنجی‌ها، در تمامی ایالت‌های یاد شده شکست خورد و آرای الکترال ارزشمند این ایالت‌ها را به ترامپ واگذار کرد. باید دید این سناریوی شوم بار دیگر و این‌بار برای جو بایدن تکرار می‌شود یا خیر؟

نمودار زیر بازه زمانی یک‌ساله یعنی از اکتبر ۲۰۱۹ تا اکتبر ۲۰۲۰ را شامل می‌شود و تغییرات میانگین نظرسنجی‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت‌های کلیدی برای جو بایدن با رنگ آبی و برای دونالد ترامپ با رنگ قرمز مشخص شده است. فاصله ۲ کاندیدا در ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰ -۱۸ روز تا انتخابات نهایی- معادل ۴/۵ واحد درصد گزارش شده است.

نظرسنجی‌های انتخابات ۲۰۲۰

ایالت‌های رقابتی؛ جورجیا، آریزونا، اوهایو و آیووا بالاخره آبی می‌شوند؟

علاوه بر ایالت‌های کلیدی رقابت ۲نامزد در منطقه۲ مین و منطقه۲ نبراسکا، نیز با وجود تک‌الکترال بودن‌شان، بسیار حساس و مناقشه‌برانگیز است. همچنین در ایالت‌هایی چون جورجیا، مینه‌سوتا، اوهایو، نوادا، آیووا و تگزاس که برخی به عنوان ایالت‌های قرمز شناخته می‌شوند، اکنون رقابت نسبتاً نزدیکی وجود دارد که ممکن است در ادامه دستخوش تغییراتی تأثیرگذار شوند.

رقابتی (2).jpg۲۳۳۱۴۳ جدول ۳

همین هشت سال پیش قرار دادن آیووا و اوهایو در همان رده انتخاباتی جورجیا و تگزاس عجیب بود. در انتخابات سال ۲۰۱۲ پرزیدنت اوباما در حالی که جورجیا را با ۸ و تگزاس را با ۱۶ واحد درصد از دست داد، آیووا را با ۶ امتیاز و اوهایو را با ۳ واحد درصد برنده شد.

اما در انتخابات ۲۰۱۶، قرمزی جورجیا و تگزاس کمرنگ‌تر شد، در حالی که آیووا و اوهایو قرمزتر شدند. اینکه چرا این شیفت‌ها در یک زمان اتفاق افتاد دلایل پیچیده‌ای دارد و به همین دلیل از آن عبور می‌کنیم. در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ این چهار ایالت به طور مشابه رای دادند. درحالیکه ترامپ در ۲۰۱۶ بردهای نسبتاً راحتی در هر چهار ایالت یادشده داشت، اما ۲ سال بعد جمهوری خواهان در چندین رقابت کلیدی در این ۴ ایالت به سختی توانستند پیروز شوند. در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۱۸ دموکرات‌ها در مجموع با حدود ۹ امتیاز اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا را به دست آوردند.

در آخرین نظرسنجی ها. نظرسنجی‌های ۲۰۲۰ وضعیت این چهار ایالت کاملاً رقابتی شده است. در نظرسنجی Morning Consult که این هفته منتشر شد، رئیس جمهور ترامپ تنها با ۲ واحد درصد در جورجیا و تگزاس، و ۳ واحد درصد در اوهایو پیشتاز است. نظرسنجی CBS NEWS/YouGov بایدن و ترامپ را در آیووا برابر نشان می‌دهد. همچنین بر اساس برآورد RealClearPolitics در آیووا (جدول ۳) و آریزونا (جدول ۲)، بایدن با اختلاف اندک پیشتاز است.

همچنین در دیگر ایالت سنتاً قرمز یعنی جورجیا نیز در حال حاضر نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی جو بایدن با اختلاف ۱/۲ واحد درصد نسبت به ترامپ است.

حال باید دید در انتخابات جورجیا، آریزونا، آیووا و یا حتی تگزاس بالاخره به ایالت آبی تبدیل می‌شوند یا همچنان حامی فیل‌های جمهوری‌خواه باقی خواهند ماند؟


آخرین خبرها

مناظره دوم ترامپ و بایدن قرار بود سه‌شنبه برگزار شود اما به دلیل امتناع ترامپ از مناظره آنلاین لغو شد و شب گذشته ۲ نامزد به جای آن، در سالن‌های شهری متفاوت دوئل تلویزیونی برای مخاطبان برگزار کردند.

دوئل تلویزیونی ترامپ و بایدن

۲ کاندیدا در شهرهای مختلف از شبکه های مختلف جلسه پرسش و پاسخ برگزار کردند: ترامپ در شبکه NBC از شهر میامی در ایالت فلوریدا واقع در جنوب شرق  و بایدن در شبکه ABC از شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا واقع در شمال شرق ایالات متحده وارد چالش تلویزیونی شدند.

ساوانا گاتری، به جای بایدن با ترامپ مناظره کرد

تاون‌هال ترامپ با لحن غضبناک آغاز شد، این‌بار نه از جانب رئیس‌جمهوری؛ ساوانا گاتری مجری برنامه سوالات تند و تیزی از ترامپ پرسید و پاسخ‌های ترامپ را یکی پس از دیگری به چالش کشید. اقدامی که مورد انتقاد هواداران ترامپ و حتی برخی کارشناسان مستقل شد.

تاون‌هال

گاتری در ابتدا با لحن آمیخته با خشم پرسید؛ آیا علائم COVID باقیمانده‌ای دارید یا تا به حال به بیماری ریوی مبتلا شده اید؟ و آیا قبل از مناظره با بایدن ، طبق آنچه کمیسیون مناظره‌های انتخابات خواسته بود، آزمایش ویروس کرونا را انجام داد؟

ترامپ گفت که او در حال حاضر بدون علامت است، بیمار در مرکز پزشکی والتر رید در مورد اشعه ایکس قفسه سینه خود "زیاد سوال نمی‌کند."

گاتری پرسید قبل از مناظره آزمایش دادید؟ و ترامپ گفت که "دکتر اطلاعات بسیار دقیقی دارد ، اگر شما رئیس جمهور باشید ، در محاصره پزشکان زیادی هستید. من در این مناظره عالی بودم و مدتی بعد از آن، آزمایش کرونای من مثبت شد."


>>>>>مطلب مرتبط؛
تناقض‌گویی‌های ترامپ در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی؛ قدرت را منتقل نخواهم کرد!


بخش‌هایی از این مناظره را درویدئوی زیر بینید.

تاون‌هال آرام و کم دردسر بایدن

در حالی‌که رسانه‌های محافظه‌کار با استناد به گزارش ادعایی نیویورک‌پست درباره فساد مالی هانتر بایدن -پسر جو بایدن- در شرکت بوریسما -واقع در اوکراین- نامزد حزب دانکی‌ها را تحت فشار روانی رسانه‌های خود قرار داده‌اند، نامزد انتخابات ریاست جمهوری دموکرات ها برنامه گرم و در عین حال کم‌چالشی با فرد راجرز، مجری شبکه ABC برگزار کرد.

بایدن تاون هال

بطور کلی فضای تاون‌هال برای جو بایدن مثبت بود زیرا در طول مناظره به نمایش مهارت خود در مکالمه آرام با رای‌دهندگان -حتی کسانی که با او اختلاف‌نظر دارند- پرداخت. اما به هیچ وجه یک نمایش فوق‌العاده نبود. همچنین عملکرد او در برخی لحظات با واکنش‌های نامربوط همراه بود. از جمله طفره رفتن وی از پاسخ صریح به سوال درباره حمایت از افزایش قضات دیوان عالی همچنان سعی کرد خود را بی‌طرف نشان دهد.

همچنین در جریان برنامه ۹۰ دقیقه‌ای شبکه ABC هیچ سوالی درباره افشاگری نیویورک‌پست در مورد معاملات تجاری برون مرزی پسر جو بایدن، هانتر بایدن پرسیده نشد. این امر با اعتراض جمهوری‌خواهان و برخی کارشناسان مستقل مواجه شد.

در مقابل دموکرات‌ها گزارش نیویورک پست را غیرمستند دانستند که اساساً ارزش پاسخگویی ندارد و فضاسازی رسانه‌ای محافظه‌کاران را هیاهو برای هیچ خواندند.

بایدن تاون هال

هانتر، پسر دردسرساز جو بایدن

به گزارش اقتصادنیوز، روز گذشته روزنامه نیویورک‌پست با ادعای دسترسی به بخشی از ایمیل‌های هانتر بایدن گزارش داد که کمتر از یک سال پیش از آنکه بایدن بر مقامات دولتی در اوکراین فشار آورد تا دادستانی را که در مورد شرکت بوریسما تحقیق می‌کرد، اخراج کند، پدرش جو بایدن معاون رئیس جمهور وقت، هانتر را به یک مدیر ارشد در یک شرکت انرژی اوکراین معرفی کرده است.

هانتر بایدن

بر اساس گزارش نیویورک‌پست این جلسه که هرگز آشکار نشده است، در ایمیل قدردان‌ی‌اش‌ ذکر شده است که گفته می شود وادیم پوزارسکی ، مشاور هیئت مدیره بوریسما، هانتر بایدن را در 17 آوریل 2015 حدود یک سال پس از پیوستن هانتر به هیئت مدیره بوریسما با حقوق ۵۰ هزار دلار در ماه وارد کار کرده است.

رسانه‌های محافظه‌کار و حامیان ترامپ پس از گزارش نیویورک‌پست سعی کردند حداکثر استفاده ممکن را برای فضاسازی در این باره انجام دهند و در مقابل دموکرات‌ها و کمپین بایدن سعی کرد برای مشروعیت ندادن به ماجرا آن را نادیده بگیرند.

پشت پرده ماجرای هانتر بایدن به روایت واشنگتن پست

دیوید ایگناسیوس ستون‌نویس برجسته واشنگتن پست در مطلبی با عنوان «واقعیت پشت پرده "عدم رسوایی" هانتر بایدن» نوشت: آنطور که کمپین ترامپ ادعا می‌کند ماجرای درگیری هانتر بایدن با شرکت گاز اوکراینی Burisma رسوایی پدر او نیست،  بلکه بخشی از یک فاجعه شخصی برای پسر معاون رئیس جمهور است که افشای آن در این هفته با اطلاعات نادرستی در مورد نقش جو بایدن همراه شده است.

آنچه مشخص است، فراتر از رسوایی دروغین، سال هاست که مشهود است: هانتر بایدن اشتباه کرد که با یک شرکت مشکوک مانند Burisma درگیر شد. اما این فکر که این ماجرا پرونده جو بایدن برای رئیس جمهور شدن را تضعیف می‌کند، همان طور که خود او می‌گوید مزخرف است.

کمپین بایدن از ترس مشروعیت بخشیدن به داستان تمایلی به پاسخ دادن ندارد. پیشتر بایدن گفته است که پسرش اشتباه کرده است. دوستان خانوادگی می‌گویند که معاون رئیس جمهور تمایلی به انتقاد عمومی از هانتر بایدن ندارد، اما آنها تأکید می‌کنند که هر دو بایدن درس دردناکی را آموخته اند که فرزندان یک رئیس جمهور یا معاونش باید از تجارت بین المللی دوری کنند. اما آیا خانواده ترامپ این قانون را به رسمیت می شناسند؟ هرگز.

برای ارائه چشم انداز ، من این هفته با یک مشاور بازرگانی با تجربه گسترده در اوکراین صحبت کردم ، که هانتر بایدن در اوایل سال 2014 با او تماس گرفت زیرا قصد داشت به هیئت مدیره Burisma بپیوندد. مشاور شدیداً خواستار این اقدام شد ، اما بایدن که با مشکلات شخصی و مالی دست و پنجه نرم می کرد ، این کار را ادامه داد.

جو بایدن در ژانویه گفت که پیوستن فرزندش به هیئت مدیره بوریسما یک "اشتباه" بوده است و قول داد که اگر رئیس جمهور شود ، هیچ یک از اعضای خانواده‌اش "هیچ گونه دخالتی با هیچ دولت خارجی ندارند". هانتر بایدن نیز گفت که "اشتباهی" مرتکب شد که برای آن "مسئولیت کامل" را متحمل شده است. این نوعی خود انتقادی است که از ترامپ یا خانواده‌اش هرگز نشنیده‌ایم. (متن کامل گزارش: جو بایدن در تله پسرش؛ «ایمیل‌ها» دوباره دموکرات‌ها را زمین‌گیر می‌کنند؟)

تغییر سرنوشت انتخابات آمریکا با چرخش موضع سالخوردگان

به نظر می‌رسد بحران شیوع کرونا در آمریکا که اغلب قربانیان آن در میان افراد بالای ۶۵ سال هستند منجر به چرخش موضع این گروه سنی شده است و این امر می‌تواند سرنوشت انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را تعیین کند.

The HILL پایگاه خبری کنگره آمریکا در گزارشی با عنوان «رأی‌دهندگان سالخورده‌ای که ترامپ را راهی کاخ سفید کردند، حالا به اخراج او کمک خواهند کرد» نوشته است؛ مسیر جو بایدن برای رسیدن به یک پیروزی قاطع در طول سه هفته آینده توسط همسالانش هموار خواهد شد.

در نظرسنجی‌های ملی وایالات کلیدی، چرخش موضع نسبت به چهار سال پیش در میان رأی دهندگان 65 سال به بالا قابل توجه است. آنها در سال ۲۰۱۶ به شدت به دنبال ترامپ بودند و اکنون کاملا با بایدن هستند.

کارشناسان و استراتژیست های سیاسی می‌گویند این بدون شک بیانگر نگرانی سالمندان در مورد ضعف ترامپ در کنترل پاندمی ویروس کرونا است. ویروسی که به طور نامتناسبی بر رای دهندگان مسن تأثیر می‌گذارد. بطوریکه افراد ۶۵ سال به بالا تنها ۱۶ درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند ، اما از میان بیش از ۲۱۰ هزار مورد مرگ و میر ناشی از کرونا در این کشور سهم سالخوردگان بالای ۶۵ سال حدود ۸۰ درصد بوده است.

این ها گروهی هستند که حتی قبل از سال ۲۰۱۶ بیش از یک دهه جمهوری خواهان را حرکت داده بودند. در انتخابات سال ۲۰۱۶، ترامپ تقریباً ۱۰ واحد درصد رأی بیشتر از هیلاری کلینتون در میان افراد سالخورده را به دست آورد.

هفته گذشته هم نظرسنجی مشترک وال‌استریت ژورنال و شبکه خبری NBC، و هم نظرسنجی CNN نشان دادند که دموکرات‌ها با بیش از ۲۰ واحد درصد اختلاف با حزب رقیب در بین این رای دهندگان پیشتاز هستند. شاید اغراق آمیز باشد، اما چنین نتایجی حاکی از چرخش ۳۰ واحد درصدی این بخش از رأی‌دهندگان نسبت به ۴ سال پیش است.

ستاد انتخاباتی ترامپ شکست را پذیرفت!

یک منبع به پایگاه خبری «آکسیوس» گفت که ستاد انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا خود را برای شکست در رقابت با «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها آماده می‌کند.

این پایگاه خبری در گزارش روز جمعه خود نوشت که ۳ نفر از مشاوران ارشد ترامپ اخیرا با « بیل استیپین» رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ دیدار داشته و به وی گفتند که آنها معتقدند در انتخابات بازنده خواهند بود.

بر اساس این گزارش، اعضای تیم انتخاباتی ترامپ شروع به اتهام زنی به یکدیگر درباره شکست در انتخابات کرده اما یکی از مشاوران ترامپ گفته که دلیل اصلی شکست خود رئیس جمهور است و نمی‌توان مریضی را که نمی خواهد بیماری خود را قبول کند درمان کرد.

البته استیپین در گفت وگو با آکسیوس این موضوع را به شدت نفی کرده و گفته همزمان با نزدیک شدن به تاریخ 3 نوامبر (13 آبان) نشانه ها حاکی از آن است که رئیس جمهور در مسیر دستیابی به 270 رای الکترال است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید