چین به آمریکا هشدار داد

به گزارش رویترز، روزنامه وال استریت ژورنال با استناد به منابع آگاه ناشناس نوشت، مقامهای چینی هشدارهای مکرری را از طریق چندین مجاری مختلف به مقامهای دولت آمریکا مطرح ساخته‌اند.

 

این نشریه در ادامه نوشت، پیام چین این بوده که آمریکا باید به پیگرد قضایی اساتید دانشگاه چینی در دادگاه‌های آمریکا پایان دهد و یا در غیر این صورت آمریکایی‌های ساکن چین ممکن است خودشان را در وضعیت نقض قوانین چین بیابند.

وزارت امور خارجه آمریکا در اعلامیه‌ای به تاریخ ۱۴ سپتامبر به منظور هشدار در قبال سفر به چین عنوان کرد، دولت پکن از بازداشت خودسرانه و ممنوعیت خروج در قبال شهروندان آمریکایی و دیگران استفاده می‌کند تا "اهرم چانه زنی با دولتهای خارجی به دست بیاورد".

کاخ سفید پرسشها در این خصوص را به وزارت امور خارجه ارجاع داد و این وزارتخانه نیز در بیانیه‌ای ایمیلی عنوان کرد، "به دولت چین از جمله در عالی‌ترین سطوح نگرانی ما درباره استفاده اجباری چین از ممنوعیت خروج در قبال شهروندان آمریکایی و شهروندان کشورهای دیگر را ابراز کرده و به این کار تا زمانی که ما شاهد یک فرآیند عادلانه و شفاف باشیم ادامه خواهیم داد."

سفارت چین در واشنگتن به درخواست برای اظهارنظر درباره این گزارش پاسخ نداد.

ماه ژوئیه وزارت امور خارجه آمریکا اعلام داشت اف.بی.آی سه تبعه چینی را به خاطر پنهان کردن عضویتشان در ارتش خلق چین در زمان طرح درخواست روادید برای انجام تحقیقات در انستیتوهای آکادمیک آمریکا دستگیر کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.