واکنش رسانه‌های چینی درباره لغو تحریم تسلیحاتی ایران

روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست می نویسد: تحریم تسلیحاتی شورای امنیت که از سال ۲۰۰۷ میلادی برقرار بود، از امروز منقضی شده است و این از دستاوردهای توافق هسته ای است که ایران و قدرت های بزرگ در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا کردند.

در این گزارش آمده است: «دونالد ترامپ»  رئیس جمهوری آمریکا، در سال ۲۰۱۸ میلادی کشورش را از این توافق خارج کرد و به طور یک جانبه اقدام به اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران گرفت، با این وصف تحریم تسلیحاتی ایران مطابق با توافق هسته ای برداشته شده است.  

مطبوعات چین از جمله روزنامه "مردم" ارگان حزب حاکم چین به بیانیه وزارت امور خارجه ایران اشاره کرده است مبنی بر اینکه "از امروز، تمام محدودیت های انتقال اسلحه، فعالیت های مربوط برای جمهوری اسلامی ایران ... همگی به طور خودکار خاتمه می یابد".

این گزارش می افزاید: تحریم فروش سلاح به ایران طبق مقررات سازمان ملل متحد که ذیل توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ بین جمهوری اسلامی و قدرت های جهانی است، پایان یافته است.

روزنامه چاینا دیلی پرشمارگان ترین روزنامه انگلیسی زبان چین می نویسد: بر اساس اعلام وزارت خارجه ایران تحریم تسلیحاتی تحمیلی به طور رسمی خاتمه یافته است و اقدام خاصی نیز لازم نبوده زیرا تحریم به طور خودکار برداشته شده است.  

خبرگزاری "شین هوا" چیین هم نوشته است که در تاریخ ۱۵ اوت امسال شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی فعلی علیه ایران را رد کرد و این تلاش آمریکا مورد موافقت کشورها قرار نگرفت.

شبکه خبری فونیکس از هنگ کنگ در گزارشی آورده است که این می تواند برای ایران یک پیروزی و برای آمریکا یک شکست تلقی شود بخصوص آنکه واشنگتن تلاش زیادی کرده بود تا تحریم ها را تمدید کند که با مخالفت اعضای شورا امنیت و کشورهای چین و روسیه مواجه شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.