واکنش روسیه به تهدید شرکت‌های روسی برای معامله تسلیحاتی با ایران

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ضمن تایید پایان محدودیت‌های تسلیحاتی ایران طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر)، در توییتی به تهدید «ریچارد گلدبرگ»، عضو وابسته به بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و دستیار مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در خصوص اعمال تحریم‌های ثانویه علیه شرکت‌های روسی و چینی که قصد معامله تسلیحاتی با ایران را داشته باشند، پاسخ داد.

اولیانوف نوشت: گمان می‌کنم ما همه تحریم‌های قابل تصور آمریکا علیه بخش دفاعی خود را داشته باشیم. واقعاً فکر می‌کنید که تصمیم‌های آمریکا برای ما اهمیت دارد؟ سیاست ما را عوامل کلی دیگر تعیین می‌کند، نه تهدیدهای شما.

گلدبرگ در توییتی تهدیدآمیز نوشته بود: در صورتی که یک شرکت روسی یا چینی تلاش کند به ایران سلاح بفروشد، آن شرکت و همه موسسات مشارکت‌کننده در معامله با تحریم‌های ثانویه روبرو خواهند شد.

پیشتر «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه با توجه به پایان یافتن محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران، گفت: روسیه از تحریم‌های آمریکا نمی‌ترسد زیرا به آن‌ها عادت کرده است.

وی افزود: روسیه در حال توسعه همکاری چندجانبه با ایران است و همکاری در زمینه نظامی-فنی بسته به نیازهای طرفین و آمادگی متقابل برای چنین همکاری‌هایی به روشی آرام ادامه خواهد یافت.

خبرگزاری روسی «تاس» ضمن گزارش صحبت‌های ریابکوف، نوشت محدودیت صادرات سلاح‌های متعارف از ایران و واردات سلاح به این کشور روز یکشنبه پایان یافت.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد دیروز (یکشنبه) در آستانه پایان محدودیت‌های تسلیحاتی و ممنوعیت سفر تعدادی از شهروندان و مسئولان نظامی کشور بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد از امروز، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند هرگونه سلاح و تجهیزات لازم را، از هر منبعی، بدون محدودیت قانونی و صرفا براساس نیازهای دفاعی خود تهیه کند و همچنین می‌تواند بر مبنای سیاست‌های خود تسلیحات دفاعی صادر کند.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در دقایق اولیه بامداد یکشنبه در توئیتی به زبان انگلیسی و در آستانه پایان محدودیت تسلیحاتی ایران نوشت: روزی بسیار مهم برای جامعه بین‌المللی که-در مخالفت با تلاش‌های بدخواهانه ایالات متحده-از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد و برجام صیانت کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.