در دیدار شمخانی و عبدالله چه گذشت؟

در این دیدار دریابان شمخانی با تبیین سیاست های مخرب آمریکا در منطقه ی غرب آسیا که نتیجه ای جز جنگ، ویرانی و عقب ماندگی برای مردم منطقه بدنبال نداشته؛ تاکید کرد: اساس سیاست آمریکا ایجاد هرج و مرج و ناامنی است؛ فرقی نمی کند که محل پیگیری آن افغانستان باشد یا عراق.

وی با اشاره به نقش آمریکا در راه اندازی جریان های تروریستی که نمونه بارز آن تاسیس جریان مخوف و تروریستی داعش است، گفت: تنها راه مصون ماندن از اینگونه دام های خطرناک آمریکا، مقاومت و حفظ وحدت و انسجام است؛ راهی که شهیدان بزرگی همچون حاج قاسم سلیمانی و احمد شاه مسعود با جانفشانی به ما نشان دادند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان؛ گفتگوی بین الافغانی، حفظ جمهوریت و حقوق اقوام و مذاهب و تبعیت از قانون اساسی را از مولفه های اصلی و بسیار تاثیر گذار در برقراری ثبات و امنیت پایدار در افغانستان برشمرد و خاطرنشان کرد؛ آمریکا همواره برای حفظ حضور و استمرار ناامنی در صدد تضعیف  مولفه های اصلی ثبات بخش در افغانستان بوده است.

وی، هر گونه اقدام خارج از چارچوب های ارزشی و ملی را خیانت به سال ها مجاهدت و ایثار ملت افغانستان دانست؛ و تصریح کرد، نباید منافع بلند مدت مردم زجر کشیده افغانستان را فدای برخی منافع زود گذر کرد.

شمخانی، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۰ سال گذشته با حمایت همه جانبه و پذیرش بیش از ۳ میلیون نفر از مهاجرین افغانی در عمل حسن همجواری و حق همسایگی را اداء کرده است و انتظار دارد مسئولان این کشور نیز با وحدت و همدلی اجازه رخنه و پیاده شدن نقشه های شوم  بیگانگان برای ایجاد اختلاف میان دو کشور را ندهند.

در ادامه این دیدار عبدالله عبدالله نیز در سخنانی با قدردانی از حمایت ها و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال افغانستان، گسترش روابط با کشور دوست و برادر ایران را از اصول و الویت های سیاست خارجی کشورش بر شمرد.

رئیس شورای عالی مصالحه ی ملی افغانستان با ارائه گزارشی از آخرین  تحولات روند صلح افغانستان تصریح کرد، استقرار صلح و امنیت پایدار در این کشور نقش موثری در حفظ امنیت و ثبات در منطقه دارد.

وی، حمایت جمهوری اسلامی ایران  از روند صلح در افغانستان را مایه دلگرمی دولت و ملت افغانستان ذکر کرد و افزود جمهوری اسلامی ایران همواره نقش تعیین کننده ای در ایجاد ثبات و آرامش منطقه ای بویژه در افغانستان ایفاء کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.