پنتاگون هزینه برآوردی نوسازی موشک‌های هسته‌ای آمریکا و استقرار موشک‌های هسته‌ای زمین‌پایه به جای موشک‌های «مینیتمن ۳» را ۹۵.۸ میلیارد دلار تخمین زده است. 

روزنامه «واشنگتن‌پست» که این خبر را روز دوشنبه گزارش داده نوشته است این برآورد، ۱۰ میلیارد دلار از هزینه تخمین‌زده‌شده در سال ۲۰۱۶ بیشتر است.

این سلاح‌ها که به عنوان موشک‌های بالستیک قاره‌پیما یا ICBM شناخته می‌شوند بخشی از برنامه ۱.۲ تریلیون دلاری آمریکا برای نوسازی نیروهای هسته‌ای این کشور طی چند دهه آینده به شمار می‌روند. 

برخی از کارشناسان نظیر «ویلیام جی پری»، وزیر دفاع اسبق آمریکا معتقدند که بدون موشک‌های قاره‌پیما نیر امکان تضمین امنیت ملی آمریکا وجود دارد اما پنتاگون ادعا کرده این موشک‌ها از اهمیت حیاتی برای جلوگیری از جنگ برخوردارند.

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا سال ۲۰۱۸ پس از بازبینی سیاست هسته‌ای آمریکا اعلام کرد که پنتاگون نسل جدیدی از موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما را به کار خواهد گرفت.

دولت آمریکا در آن زمان در گزارش خود برای بازبینی این سیاست آورده بود: «موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما در برابر تمامی حملات غیر از حملات هسته‌ای در مقیاس بزرگ دوام‌پذیرند.»

در ادامه این سند آمده است: «دشمنان برای منهدم کردن موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما بایستی اقدام به آغاز یک حمله هماهنگ دقیق با صدها کلاهک هسته‌ای قوی و دقیق کنند. این در حال حاضر یک مشکل لاینحل برای تک تک دشمنان ما به استثنای روسیه است.»

واشنگتن‌پست نوشته ۴۰۰ موشک مینیتمن آمریکا که هر کدام از آنها به یک کلاهک هسته‌ای مجهز شده‌اند در سیلوهای زیرزمینی در ایالت‌های «مونتانا»، داکوتای شمالی، کلرادو، وایومینگ و نبراسکا  نگهداری می‌شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.