سوریه برای کمک به آمریکا شرط گذاشت

«نیوزویک» نوشته رئیس دستگاه امنیت لبنان در سفر هفته گذشته‌اش به واشنگتن حامل فهرستی از مطالبات دمشق از دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بوده است.

دولت ترامپ خواستار بازگرداندن «آستین تایس» و «مجد کامالماز» است. نیوزویک مدعی شده «تایس»، روزنامه‌نگار و «کامالماز»، نیروی امدادرسان بوده‌اند که هر دو در سوریه مفقود شده‌اند. از تایس از سال ۲۰۱۲ و از کامالماز از سال ۲۰۱۷ خبری در دست نیست.

نیوزویک می‌گوید از منابع مطلع باخبر شده دولت «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه در ازای همکاری برای یافتن آنها خواستار رفع تحریم‌ها و خروج نیروهای آمریکا شده است.

مقام‌های آمریکا و سوریه قبلاً تماس‌هایی برای مشخص شدن سرنوشت این دو شهروند آمریکا برقرار کرده‌اند، اما جدیدترین تحول در این راستا در جریان سفر «عباس ابراهیم»، مدیرکل اداره امنیت عمومی لبنان به واشنگتن اتفاق افتاده است.

یک مقام لبنانی که خواسته نامش گمنام بماند در گفت‌وگو با نیوزویک مدعی شده ابراهیم روز پنجشنبه در حالی که حامل اطلاعاتی درباره این دو شهروند بوده وارد واشنگتن شده است.

وی گفته ابراهیم گفت‌وگویی ۴ ساعته با «رابرت اوبراین»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید داشته و طی آن مطالبات سوریه را مطرح کرده است.

رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام سوریه‌ای که به نام او هم اشاره نشده ادعا کرده دولت بشار اسد به دنبال رسیدن به توافقی با دولت ترامپ برای رفع تحریم‌ها علیه سوریه است.

دولت آمریکا مدت کوتاهی بعد از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه در سال ۲۰۱۱ این تحریم‌ها را علیه دولت بشار اسد اعمال کرد. این اقدامات، در کنار حمایت از شبه‌نظامیان افراطی، بخشی از تلاش‌های دولت آمریکا برای عزل بشار اسد از قدرت را تشکیل می‌دادند.

خروج نیروهای آمریکایی که در کنار شبه‌نظامیان مخالف دولت سوریه بدون مجوز دمشق در منطقه «التنف» مستقر شده‌اند دیگر خواسته دولت بشار اسد از واشنگتن بوده است.

دولت ترامپ از مدت‌ها پیش تمایلش را برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه ابراز کرده است. او گفته شمار نظامیان کشورش در سوریه را کاهش داده، اگرچه پنتاگون می‌گوید حدود ۵۰۰ نیروی آمریکایی در التنف حضور دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.