نتایج طرح برق مجانی چه شد؟

رضا اردکانیان در آیین آغاز بهره‌برداری از طرح برق امید، آغاز بهره‌مندی مردم از طرح برق امید را اعلام و اصلاح مصرف را به عنوان اصلی‌ترین وجه این طرح ملی که سنگ بنای اصلاح رفتار مصرفی در سایر بخشهاست، مورد تاکید قرار داد  و از تصویب این طرح از سوی هیات دولت خبر داد که هیات تطبیق قوانین مجلس شورای اسلامی نیز بدون ذکر ایراد قانونی، بر این طرح صحه گذاشته و سرآغاز زنجیره‌ای از تحولات اصلاح مصرف انرژی از جمله بحث قیمت، اقتصاد برق و پایایی است.

وی تأکید کرد: اصلاح مصرف باعث می‌شود جامعه‌ای با تاب‌آوری بالاتر داشته باشیم و پایداری جامعه و آسایش مردم تنظیم شود بنابراین باید سهم و نقش خود را در این فرصتی که به ما داده شده و اصلی‌ترین اتفاق عرصه انرژی کشور محسوب می‌شود، بدانیم و نسبت به آن جوابگو باشیم.

وزیر نیرو اظهار کرد: اعتقاد داریم اصلاح مصرف باید از واحد خانواده آغاز شود که تأثیر خود را بر سایر بخش‌های مصرف نیز خواهد گذاشت و باید توجه کنیم اگر مسایل و ملاحظات آن به خوبی دیده نشود، اصلاح مصرف در سایر بخشها نیز با صعوبت رو به رو خواهد شد.

وی تغییر ریل و جابه‌جایی از یک پارادایم مدیریتی و نظام ارزشی که پیش از این میزان بالای پیک تابستان را ملاک قرار می‌داد، حایز اهمیت دانست و جایگزینی نظام ارزش مبتنی بر «اصلاح مصرف» را مورد تاکید قرار داد که در این تحول، تولید و عرضه برق صرفاً شاخص برازندگی مدیریتی تلقی نمی‌شود بلکه آنچه شرکت‌ها در اصلاح مصرف انرژی مردم انجام می‌دهند، شاخص شایستگی و برازندگی مدیریتی است و صنعت برق باید این تغییر ریل را بدون آنکه مردم احساس نارضایتی کنند، انجام دهد که کار بزرگی است و در کارنامه مدیریتی مدیران این صنعت ثبت و ضبط می‌شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: ما می‌خواهیم پرونده قطوری را به نام «اصلاح مصرف» باز کنیم که ان شاءالله در همین دولت آثار و برکات این طرح، خود را نشان می‌دهد و تضمینی برای اصلاح اقتصاد برق و پایداری عرضه انرژی در کشور خواهد بود.

وی افزود: باید عادات بد مصرفی در آب و انرژی کنار گذاشته شود تا بتوانیم با مصرف صحیح، عرضه بیشتر تولید و کالا را رقم بزنیم. بنابراین اصلی‌ترین محور «اصلاح مصرف» است که از اول آبان آغاز می‌شود و باید تمرکز کار، برنامه‌ریزی و اقداماتمان روی گروه هدف که بخش پرمصرفهاست متمرکز شود و طراحی‌ها، تبلیغات، شناسایی‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها معطوف به این گروه از مشترکان باشد.

اردکانیان اصلاح مصرف ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک پرمصرف را هدف اصلی‌ این طرح برشمرد و لزوم توجیه مشترکان پرمصرف نسبت به نتایج مصرف بی‌رویه و ارایه راهکارهای اصلاح مصرف به آنها را مورد تأکید قرار داد.

وزیر نیرو افزود: باید ثقل توجه، برنامه‌ریزی و اقداماتمان روی مشترکان پر مصرف متمرکز شود و جامعه به درستی احساس کند ما منافع اقتصادی و پاسخگویی به تامین برق مشترکان را در کوچک شدن این گروه دنبال می‌کنیم.

اردکانیان با اشاره به جلسات منظم ستاد برق امید و پایبندی شرکت‌های توزیع به دستورالعمل‌های این ستاد افزود: این میدان، میدان رقابت ونوآوری هم هست و ستاد برق امید باید رقابت شرکت‌های توزیع در این عرصه را لحاظ کند و ضمن رعایت خطوط اصلی‌ این طرح از سوی شرکت‌ها، نوآوری‌های خاص هر منطقه و استان مد نظر قرار بگیرد.

وزیر نیرو سرعت بخشی به روند عملیاتی شدن پنلهای خورشیدی در طرح برق امید را حایز اهمیت و تضمینی بر پابرجایی این طرح عنوان کرد که باید طی ۲ ماه آینده بخشی از مشترکان به آن تجهیز شوند.

 اردکانیان تصریح کرد: مصلحت و پایداری کار ما بر این اساس است که مشترک به طور شفاف از چرایی و چگونگی مصرف، محاسبه قبض برق و نتیجه ادامه روند مصرف خود آگاه شود و این یک کار جمعی است که شرکت‌ها باید همانند برنامه ۰۹۹ به آن بپردازند.

وی افزود: برق امید، طرح بزرگی است که گام اول آن بسیار اهمیت دارد و اگر این گام را صحیح و اصولی برداریم، شما مدیران صنعت برق در پی‌ریزی این بنای ارزشمند سهیم خواهید بود و گزارش عملکرد شرکت‌ها نیز از نزدیک پایش و به دولت تقدیم می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.