مصرف نکردن لبنیات تنها عامل ابتلا به پوکی استخوان نیست

نسرین علیزاده گفت: برای داشتن استخوان هایی سالم و محکم که در برابر ضربه ها مقاوم باشد و به راحتی تغییر شکل ندهد، باید به میزان کافی از مواد حاوی کلسیم و ویتامین D استفاده کرد.

وی با بیان اینکه مصرف نکردن لبنیات تنها عامل ابتلا به پوکی استخوان نیست، گفت: بسیاری از کسانی که می خواهند استخوان هایی سالم داشته باشند، معمولا فقط به مصرف شیر و منابع ویتامین D فکر می کنند در صورتی که براساس تحقیقاتی که در سال های اخیر در این باره انجام شده، مصرف کلسیم و ویتامین D به تنهایی نمی تواند سلامت استخوان ها را تضمین کند.

علیزاده عنوان کرد: غیر از گروه لبنیات، مصرف مواد غذایی خانواده کلم هم در سلامت استخوان ها موثر است چون انواع مختلف کلم ها، کلسیم خوب و قابل جذبی دارد.

وی مصرف منابع امگا ۳ را نیز در پیشگیری از پوکی استخوان موثر دانست و گفت: امگا ۳ در ماهی، سبزی خوردن و کاهو یافت می شود و اگر همراه با آنها از مواد غذایی حاوی کلسیم نیز استفاده شود، در پیشگیری از بروز پوکی استخوان موثر خواهد بود.

علیزاده  مصرف منابع غذایی دارای منیزیم در جذب بیشتر ویتامین D موثر خواند و افزود: اگر در بدن انسان به مقدار کافی منیزیم وجود نداشته باشد، با قرار گرفتن در برابر آفتاب، ویتامین D فعال در بدن او ساخته نخواهد شد.

وی عنوان کرد: در سبزیجات برگ سبز تیره مثل سبزی خوردن، کاهو و فلفل دلمه ای و همین طور آجیل منیزیم فراوانی یافت می شود.

علیزاده سپس به تاثیر ویتامین k در سلامت استخوان ها اشاره کرد و گفت: در صورت کمبود ویتامین K که در اسفناج و کلم به مقدار زیاد یافت می شود، استخوان ها با کوچک ترین ضربه ای می شکند به همین دلیل برای پیشگیری از شکستگی ها، بویژه در سنین سالمندی مصرف منابع ویتامین K توصیه می شود.

وی خاطرنشان کرد: تمام افراد از کودک تا کودک و سالمند باید میزان ویتامین D خون شان را به طور دوره ای کنترل کنند تا اگر کمبودی وجود دارد، با نظر پزشک و به کمک مکمل ها مشکل برطرف شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.