کمک ۸۱ میلیون دلاری آمریکا به سودان

براساس بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا، این کمک مالی بیش از ۶۴ میلیون دلار از دفتر کمک‌های بشردوستانه آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده و ۱۷ میلیون دلار از دفتر جمعیت، پناهندگان و مهاجرت در وزارت امور خارجه این کشور را شامل می‌شود.

در این بیانیه آمده است که این کمک‌ها در راستای کمک بشردوستانه آمریکا به افراد در معرض خطر، از جمله افراد آسیب دیده از سیل اخیر، نیز پناهندگان و آوارگان به دلیل درگیری در دارفور و سودان جنوبی و سایر مناطق این منطقه است.

بر اساس این بیانیه، سودان همچنان با تعدادی از چالش‌های بشردوستانه روبرو است، از جمله مهاجرت گسترده جمعیت در اثر خشونت‌های فرقه‌ای که جان غیرنظامیان را به خطر انداخته و موجب نابسامانی اوضاع انسانی شده است و نیز پیامدهای مستمر درگیری، شوک‌های اقتصادی و خطرات زیست محیطی مکرر همچون خشکسالی و سیل‌های مکرر.

پس از پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار غرامت از سوی خارطوم به خانواده‌های قربانیان انفجارهای سفارت آمریکا در نایروبی، پایتخت کنیا و دارالسلام، پایتخت تانزانیا در اوت ۱۹۹۸ و نیز ناو آمریکایی یو اس کول در سواحل یمن در اکتبر ۲۰۰۰، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه طرحی را برای حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم امضا کرد.

بر اساس این گزارش، حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم، بارقه امید بزرگی برای اقتصاد سودان است که با بدهی‌های ۶۰ میلیارد دلاری، نرخ تورم ۲۱۲ درصدی، نابسامانی وحشتناک در تمام بخش‌های تولیدی، خدماتی، زیرساخت‌ها، فروپاشی نیمه کامل در بخش بانکی و کاهش چشمگیر ارزش پول ملی روبرو بوده و از نرخ فقر بالای ۷۰ درصد و بیکاری ۴۰ درصد رنج می‌برد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.