رویترز گزارش داد، پرایوت بعد از عبادت بودایی‌ها که برای خواسته التیام ملی- بعد از ماه‌ها اعتراض که آن‌ها نیز خواستار اصلاح سلطنت بودند- برگزار شده بود، در پاسخ به سؤال روزنامه‌نگاران که آیا کناره‌گیری خواهد کرد یا خیر، گفت: استعفا نمی‌دهم.

بعد از اینکه مهلت زمانی معترضان به پرایوت برای استعفا منقضی شد، یکی از گروه‌های معترضان گفت که روز یکشنبه اعتراض خواهند کرد. گروه دیگری اعلام کرد که روز دوشنبه به سفارت آلمان خواهند رفت؛ که ارجاع غیرمستقیمی به این حقیقت بود که پادشاه تایلند عمده اوقاتش را در آلمان می‌گذراند.

جاتوپات "پای" بونپاتاراراکسا، از رهبران اعتراضاتی که برای روز یکشنبه برنامه‌ریزی شده، اظهار کرد: مشکل پرایوت است، نخستین مانعی که باید کنار بگذاریم. جاتوپات یکی از ده‌ها معترضی بود که این ماه دستگیر و روز جمعه به قید وثیقه آزاد شد.

از ماه ژوئیه، معترضان خواستار رفتن پرایوت و قانون اساسی جدید هستند. آن‌ها اخیراً نیز درخواست اصلاحات به منظور مقابله با قدرت سلطنت "ماها واجیرالونگکورن"، پادشاه تایلند را مطرح کرده‌اند.

پرایوت که نخستین بار طی کودتایی در سال ۲۰۱۴ به قدرت رسید، اتهامات منتقدانش مبنی بر آنکه او انتخابات سال گذشته را برای حفظ قدرت مهندسی کرده، رد می‌کند.

وی بعد از عبادت بوداییان، گفت: از همه می‌خواهم مصالحه کرده و کمک کنند مشکلات را با هم حل کنیم.

وی خواستار جلسه اضطراری پارلمان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به منظور سعی در حل بحران شده، اما مخالفانش با توجه به اینکه حامیان او از اکثریت پارلمانی برخوردارند، اعتماد کمی به نتیجه این جلسه دارند.

پادشاه تایلند اظهارنظر علنی درباره اعتراضات نکرده، اما ستایش روز جمعه او از مردی که در تجمع ضدتأسیس یک عکس سلطنتی را به دست گرفته بود، جنجالی شد؛ در حالی که سلطنت‌طلبان اقدام این مرد را تحسین و معترضان آن را مورد تمسخر قرار دادند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.