تظاهرات شهروندان عراقی مقابل سفارت فرانسه+ تصاویر

شفق نیوز گزارش داد، ده‌ها تن از شهروندان عراقی در اعتراض به توهین «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهوری فرانسه نسبت به پیامبر اسلام (ص) در برابر سفارت این کشور در بغداد تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان در شرایطی که نیروهای امنیتی در برابر سفارت فرانسه مستقر شده بودند، با در دست داشتن پلاکاردهایی علیه ماکرون شعار دادند.

حزب الدعوه اسلامی عراق پیشتر با صدور بیانیه‌ای عذرخواهی رسمی فرانسه به خاطر اظهارات توهین‌آمیز رئیس جمهوری این کشور درباره اسلام را خواستار شده بود.

براساس گزارش میدل ایست نیوز، در بیانیه حزب الدعوه آمده است، در اقدامی تحریک‌آمیز و چالش‌برانگیز نسبت به مسلمانان، امانوئل ماکرون از حمایت خود از انتشار تصاویر کاریکاتوری موهن به پیامبر بزرگوار اسلام و سید الانبیاء و المرسلین به بهانه سکولاریسم و آزادی بیان خبر داد؛ امری که تبدیل به بهانه‌ای برای توهین‌های عامدانه و پی در پی به پیامبر، اسلام و ادیان شده است.

در ادامه بیانیه حزب الدعوه آمده است، تکرار توهین به پیامبر اسلام از سوی برخی افراد، نهادها و روزنامه‌های پلید فرانسه با انتشار کاریکاتورهای موهن و اخیرا حمایت جاهلانه رئیس جمهوری فرانسه از این رویکرد و اقدامات ننگین و اظهارات وی مبنی بر اینکه اسلام دچار بحران است، نشانگر عقده روانی و ناکامی درونی وی و نیز عقده افراد حقیری است که می‌خواهند با توهین به انسان‌های بزرگ خود را شخصیتی بلندمرتبه نشان دهند همچنین این اقدام در چارچوب رویکرد عامدانه در توهین به اسلام و هدف‌گیری مقدسات آن جای دارد و نباید در قبال آن سکوت پیشه کرد.

حزب الدعوه در ادامه همچنین از همه نهادها، گروه‌های اسلامی و کشورها خواست تا خشم و محکومیت خود را نسبت به این اقدام اعلام کنند و با صدای بلند به طرفداری از پیامبر اسلام به عنوان نجات‌بخش همه بشریت بشتابند.

حزب الدعوه اسلامی در پایان ضمن محکومیت شدید این اظهارات فرانسه، از دولت این کشور خواست تا نسبت به این توهین‌ها که احساسات تقریبا دو میلیارد مسلمانان را جریحه‌دار کرده است، عذرخواهی رسمی کند؛ مسلمانانی که یک چهارم جمعیت کره زمین را تشکیل می دهند و اسلام دومین دین بزرگ جهان به شمار می‌رود.

ائتلاف الفتح نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید اظهارات رئیس جمهوری فرانسه، تحریم کالاهای فرانسوی را خواستار شده بود.

در بیانیه ائتلاف الفتح آمده است: جهان اسلام و عرب و دوستان مردم فرانسه با اظهارات توهین‌آمیز ماکرون نسبت به اسلام و پیامبر مکرم (ص) شوکه شدند، ما اظهارات رئیس جمهوری فرانسه را محکوم می‌کنیم آن را توهین آشکار به ارزش‌های انسانی و تمدنی و فرهنگی ملت‌ها از جمله امت اسلام می‌دانیم که به دین خود افتخار و پیامبر مکرمش را تکریم می‌کند و اعتقاد دارد ایشان خاتم الانبیاء و رحمت و نعمتی برای همه جهانیان است.

ائتلاف الفتح تصریح کرد: اظهارات موهن ماکرون نشانگر جهل وی نسبت به اسلام است به ویژه که وی شهروند فرانسه است که یکی از نخستین کشورهای مستشرق به شمار می‌رود که درباره اسلام و فضل فلسفی و معرفتی آن بر تمدن غرب تحقیقات بسیاری انجام داده است.

ائتلاف الفتح همچنین اعلام کرد که ماکرون جهان اسلام و عرب را از دست داد، فرانسه متحدی راهبردی در میان کشورهای عربی و اسلامی از جمله مردم عراق را از دست داد، کمترین واکنش به این تعرض آشکار نسبت به پیامبر بزرگوار اسلام، تحریم تولیدات فرانسه است و ما از دولت عراق می‌خواهیم که سفیر فرانسه را احضار و نامه اعتراضی شدید اللحن بغداد را به وی تحویل دهد.

ائتلاف الفتح در ادامه ضمن محکومیت شدید اظهارات رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد اسلام دینی است که افتراها و وارونه‌سازی واقعیت‌های طرف‌های مختلف، وجهه آن را خدشه‌دار نمی‌کند و شریعت مقدس اسلام را جنایتی مردود از سوی شخصی تندرو در شرایط اجتماعی مبهم خدشه آلوده نمی‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.