محدودیت برای ۶ رسانه آمریکایی در چین

«جایو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن اعلام این خبر خاطر نشان کرد که این  شعبات مستقر در چین طبق این محدودیت ها باید اطلاعات مربوط به کارکنان ، امور مالی و املاک و مستغلات خود را در چین از امروز دوشنبه ظرف یک هفته به صورت کتبی به مراجع ذی ربط اعلام کنند.

به گزارش روزنامه گلوبال تایمز چین این رسانه ها شامل شرکت پخش تلویزیونی آمریکا ، لس آنجلس تایمز ، رادیوی عمومی مینه سوتا ، دفتر امور ملی ، نیوزویک و شبکه رسانه ای فیوچر استوری نیوز هستند.

اقدامات فوق به گفته این سخنگو ، تدابیر کاملاً ضروری چین در واکنش به ظلم و ستم غیرمعقولی است که سازمان های رسانه ای چین در آمریکا تجربه می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین این اقدامات پکن را مشروع و موجه دانست و افزود: در سال های اخیر ، دولت ایالات متحده محدودیت های غیرمستند و بی دلیل برای آژانس های خبری ، روزنامه نگاران و خبرنگاران چینی در آن کشور درنظر گرفته و مشکلات فراوانی برای انجام امور عادی رسانه ای برای آنها بوجود آورده و عملا آنان را تحت فشار و تبعیض فزاینده قرار داده است.

وی با تاکید بر این‌که این موضع رسمی چین در قبال آمریکا است ، گفت: ما از واشنگتن می خواهیم به این اقدامات و آسیب رسانی‌ به رسانه های چینی و شش رسانه چینی تحت محدودیت در آن کشور پایان دهد. 

او افزود که به رغم چنین خواستی مشاهده می شود که طرف آمریکایی با بی توجهی به تقاضای قانونی و منطقی چین و هشدار جدی این کشور ، بر سرکوب سیاسی و انگ زدن به آژانس های رسانه ای و کارکنان چینی آنها اصرار می ورزد و فشارها را افزایش داده است.

به گفته سخنگوی چین ، آنچه ایالات متحده انجام داده است منحصراً هدف قرار دادن سازمان های رسانه ای چین با ذهنیت جنگ سرد و سوء استفاده های ایدئولوژیک است. این اقدامات اعتبار سازمان های رسانه ای چین را به شدت خدشه دار کرده و بر عملکرد عادی آنها در آمریکا تأثیر جدی داشته و تبادلات مردمی و فرهنگی بین دو کشور را مختل کرده است.

وی با اشاره به اینکه آمریکا ریاکارانه خود را مدافع آزادی رسانه معرفی می کند ، گفت: چین از ایالات متحده می خواهد فوراً تغییر مسیر دهد ، آسیب ها را برطرف کند و از ستم سیاسی و محدودیت های خودسرانه سازمان های رسانه ای چین دست بردارد.

وی هشدار داد که چنانچه واشنگتن در این مسیر اشتباه گام های بیشتری به جلو بردارد باید انتظار اقدامات مقابله جویانه پکن را نیز داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.