لاوروف: حملات ضدروسی غربی ها بی جواب نمی‌ماند

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفتگو با روزنامه کروات "Vecernji List" گفت: متاسفانه، ما باید اذعان کنیم که اخیرا واشنگتن و تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا تلاش‌هایشان را برای متوقف کردن توسعه روسیه دو برابر کرده‌اند. آنها تلاش می‌کنند تا ما را بابت سیاست خارجی مستقلی که داریم و حمایت از منافع ملی خود، مجازات کنند. بنابراین ما چاره دیگری نداریم جز اینکه نتیجه بگیریم که نمی‌توانیم با توجه به احترام متقابل مشکلات را حل و فصل کنیم چون غرب گفتگو با روسیه را بر اساس پیش فرض گناهکار بودن روسیه قرار داده است.

به گفته لاوروف، در ازای توجیه این اقدامات شامل اعمال تحریم‌های ضد روسی، کشورهای غربی اتهامات بی پایه و اساس را بدون ارائه حقایق یا شواهد مطرح کرده‌اند. این لفاظی‌ها همیشه در سطح اشاره‌های "بسیار محتمل" حفظ شده‌اند. این اتهامات بر اساس اتهامات ساختگی هستند و حتی با منطق اولیه هم جور در نمی‌آیند. تمام پیشنهادات روسیه برای ایجاد یک گفتگوی حرفه‌ای در مورد هر گونه نگرانی بدون هیچ واکنشی باقی مانده است.

لاوروف همچنین به "امتناع گستاخانه برلین" در پاسخ به درخواست‌های متعدد از جانب دفتر دادستان کل روسیه درباره وضعیت الکسی ناوالنی، مخالف کرملین اشاره کرد و گفت که این یک نقض آشکار تعهدات آلمان بر اساس کنوانسیون اروپایی ۱۹۵۹ درباره کمک حقوقی مشترک در امور کیفری و جنایی است.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: نمایندگان آلمان و فرانسه بجای احترام به این سند حقوقی بین المللی، یکسری تحریم‌های غیرمشروع از سوی اتحادیه اروپا علیه شهروندان روس وضع کرده‌اند. تمامی این اقدامات نشان دهنده ناتوانی اتحادیه اروپا در ارزیابی نامناسب به آنچه که در جهان اتفاق می‌افتد و تمایل آن به فرارتر رفتن از قوانین است.

درضمن، دیپلمات ارشد روس همچنین تاکید کرد که مسکو بی ادبی غرب را تحمل نمی‌کند و حملات ضد روسی را بی پاسخ نمی‌گذارد. وی تاکید کرد:  ما هرگز از پاسخگویی متناسب به حملات ضد روسی توسط همتایان غربی خود که به نظر می‌رسد دیپلماسی را فراموش کرده‌اند و در بی ادبی مبتذلی غرق شده‌اند، اجتناب نمی‌کنیم. اقدامات تلافی جویانه ما در ایالات متحده و اتحادیه اروپا کاملا شناخته شده است.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: مسکو تلاش می‌کند تا یک سیاست خارجی چندوجهی را برای ایجاد ارتباط با آنهایی که برای همکاری مشترک بر اساس اصول برابری، احترام متقابل و یک توازن در منافع صادق هستند، پیگیری کند. اکثریت شرکای بین المللی ما در اوراسیا، آفریقا و آمریکای لاتین هستند.

وی افزود: مسکو بی ادبی و بی نزاکتی غرب را تحمل نمی‌کند و حملات ضد روسی را بی جواب نمی‌گذارد. مسکو امیدوار است که عقل سلیم در اتحادیه اروپا در مورد روسیه حاکم شود و گفتگو به طور کامل از سر گرفته شود. تحریم‌های مطرح شده از سوی بروکسل و تعدادی از کشورهای اروپایی روس‌هراس دستورهایی از جانب واشنگتن هستند و هنوز مانعی جدی برای تقویت بیشتر روابط بین روسیه و کرواسی محسوب می‌شوند.

وزیر خارجه روسیه گفت: آنها خیلی دیر به فکر تقویت سیاست ضد روسی افتاده اند. امیدوارم که همتایان اروپایی ما هوشمندی، چشم انداز و عقل سلیم داشته باشند و گفتگوی ما با اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن از سر گرفته شود.

وی همچنین روابط مسکو با زاگرب را "راکد" و "ایستا" توصیف کرد و گفت: روسیه و کرواسی گفتگوهای سیاسی پیشرفته و منظم خود را حفظ کرده‌اند. در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، رئیس جمهوری کرواسی به دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به این کشور رفت. این دیدارها، موثر و سازنده بود.

وزیر خارجه روسیه درباره بحران اوکراین نیز گفت: مسکو نیازی به ابتکار عمل‌های بیشتر برای حل بحران اوکراین از جمله ایده "ادغام مجدد صلح آمیز" از سوی کرواسی ندارد.

در اکتبر ۲۰۱۶، یک کارگروه برای همکاری با اوکراین در زاگرب تشکیل شد که هدفش اشتراک تجربیات کرواسی درباره ادغام صلح آمیز قلمروهای اشغال شده با کی‌یف بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.