اعلام زمان عادی‌سازی روابط اسرائیل و دیگر کشورهای عربی از سوی ترامپ

 

 

 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا شامگاه روز سه‌شنبه (به وقت تهران) کاخ سفید را ترک کرد تا طی سه روز آینده در ایالت‌های میشیگان، ویسکانسین، نبراسکا، نوادا، آریزونا، فلوریدا و کارولینای شمالی در تجمع‌های انتخاباتی مشارکت کند.

وی پیش از سوار شدن به هواپیما در جمع خبرنگاران گفت که این بسیار مناسب و زیبا خواهد بود که به جای شمارش آرا برای دو هفته، پیروز انتخابات روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) اعلام شود.

ترامپ در ادامه با اشاره به این موضوع که مدتی است که با «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین صحبت نکرده، در پاسخ به سوالی در این باره که وی چگونه انتظار دارد که چین مورد مجازات قرار بگیرد، گفت قصد ندارد این موضوع را خبرنگاری که سوال را پرسیده بگوید.

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگار سی‌ان‌ان در این باره که آیا رای‌دهندگان باید وی را درباره کرونا مورد قضاوت قرار دهند، گفت: «رای‌دهندگان من را درباره چیزهای زیادی قضاوت می‌کنند که یکی از این چیزها این است که ما کار خیلی خوبی در زمینه کرونا انجام داده‌ایم.»

ترامپ در ادامه گفت: «اگر ما کاری را که انجام دادیم نمی‌کردیم، میلیون‌ها نفر می‌مُردند.»

بر اساس گزارش دانشگاه «جانز هاپکینز»‌ در ۲۴ ساعت گذشته، دست‌کم ۴۷۹ نفر دیگر در آمریکا بر اثر ابتلا به «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند تا شمار کلی قربانیان این ویروس ناشناخته در این کشور به ۲۲۵ هزار و ۷۰۶ نفر برسد.»

رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت که عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و دیگر کشورهای عربی احتمالا پس از انتخابات و نه پیش از آن روی خواهد داد.

سودان آخرین کشوری بود که جمعه گذشته توافق برای عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی را اعلام کرده بود. پیش از آن امارات و بحرین دو کشوری بودند که عادی سازی روابط خود با تل‌آویو را اعلام کردند.

این کشور آفریقایی برای آنکه از لیست کشورهای حامی تروریسم خارج شود علاوه بر پذیرش عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، بیش از ۳۰۰ میلیون دلار به عنوان غرامت برای اقدامات تروریستی ادعایی آمریکا، به واشنگتن پرداخت کرد.

ترامپ همچنین در جمع خبرنگاران و پیش از سوار شدن به هواپیما، نقض آتش‌بس میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان را ناامید کننده توصیف کرد.

در حالی که شامگاه یکشنبه، وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای از دستیابی جمهوری آذربایجان و ارمنستان به توافقی برای آتش‌بس از ساعت 8 صبح روز دوشنبه خبر داده بود اما اندکی پس از آغاز آتش‌بس بار دیگر دو طرف یکدیگر را به نقض آن متهم کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.