انتقادات صریح روحانی از امانوئل مکرون

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز(چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت گفت: پیامبر معلم بشریت و رحمت برای همه جهانیان بود. اینکه در دنیای امروز علم به امتیاز تبدیل شده است، زندگی جامعه بشری بر مبنای پیمان است و اینکه در جوامع افتخار می‌کنند که به دنبال دموکراسی هستند همه این‌ها ارزش هایی است که پیامبر در آن روزگار برای همه بشریت آورد.

روحانی افزود: ما از هفته وحدت سخن می‌گوییم به معنای وحدت شیعه و سنی. ما همه مسلمانان و خانواده اهل قبله همه در کنار هم هستیم و امامان بزرگوار ما تاکید کردند که شیعیان‌شان نسبت به آنهایی که حتی مخالف اهل بیت بودند، اگر کسی از آنها مُرد در تشییع آنها شرکت کنید و اگر کسی از آنها مریض شد به عیادت او بشتابید و آبرو و حقوق مالی مردم را مورد احترام قرار بدهید.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر بخوانید؛

* اساس دعوت پیامبر بر مبنای برادری و اخوت میان همه مسلمانان بوده است حتی آنهایی که دارای نوعی انحراف فکری بودند ولی مسلمان بودند.

* در دنیای امروز درصورتی می‌توانیم صلح و ثبات در جامعه ما برقرار باشد که همه به یکدیگر احترام بگذاریم. بی احترامی به یک پیامبر هنر نیست بلکه تشویق به خشونت و امری ضد اخلاق است. غرب، اروپا و فرانسه اگر راست می‌گوید و واقعا دنبال این است که صلح و برادری و امنیت حاکم شود باید از دخالت در امور داخلی مسلمانان بردارد.

* در این هفته ستاد ملی کرونا یک فرصت بسیار مغتنمی را پیدا کرد تا در محضر رهبر انقلاب باشد و ایشان بیانات بسیار مهمی را در این دیدار ایراد فرمودند. تقریبا همه بیانات ایشان الهام‌گرفته از مکتب پیامبر و امام صادق و توصیه هایی است که دین راجع به سلامت مردم، اخلاق و برادری با یکدیگر توصیه کرده است.

* ایشان در این جلسه نکات بسیار مهمی را برای تکمیل و تصحیح راهی که ستاد ملی کروما طی می‌کند بیان کردند. شما می‌دانید که کار عظیمی در این ۸ ماه صورت گرفته است. کار عظیمی هم پیش رو داریم. کار بزرگ و سنگینی بر دوش کادر درمان است که در این مدت فداکاری زیادی کرده‌اند و با همه دانش و تجربه شان به صحنه آمده‌اند و باعث حفظ جان ده‌ها هزار جمعیت در میان جامعه ما شدند.

* دستگاه هایی هم تا امروز تلاش و کمک کردند تا ما بتوانیم راحت‌تر و سریع تر از این دوران سخت عبور کنیم و جامعه ما به یک شرایط عادی و معمولی خودش برسد. 

 * مقام معظم رهبری دستور دادند که قرارگاهی تشکیل شود تا این قرارگاه تمام مصوبات ستاد ملی کرونا را دنبال کند. نقصی که در اینجا بود اینکه ستاد کرونا مصوبات زیادی را می‌گذراند و آنها را ابلاغ می‌کرد. برخی از این مصوبات دقیق اجرا نمی‌شد و برخی از آنها اصلا اجرا نمی‌شد.

* یک قرارگاه باید موظف باشد به عنوان یک نگهبان و ناظر دقیق، بر تمامی مصوبات اجرایی و عملیاتی نظارت کند تا کار ستاد بتواند برای سلامت جامعه مثمرثمر باشد. حرف ستاد ملی کرونا باید یک زبان واحد داشته باشد. گاهی سخنان مختلف مطرح می شود که مردم دچار یک سردرگمی می شوند. ما طبق نظر رهبر انقلاب یک سخنگو را منصوب کردیم تا مردم حرف مورد اعتماد را فقط از این سخنگو بشنوند. این سخنگو است که همه مصوبات ستاد را توضیح می‌دهد سخن او به عنوان یک مرجع خواهد بود. 

* من در این هفته تاکید کردم که کارانه کادر درمان پرداخت شود. سازمان برنامه و بودجه اقدام کرد و ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی و معوقات این‌ها پرداخت شد. هر نیازمندی که وزارت بهداشت و درمان برای سلامت مردم به ویژه در بخش کرونا دارد و همچنین افرادی که کسب و کارشان را از دست می‌دهند و نیازمند می‌شوند و شرکت های دانش بنیان که پشتیبان تامین نیازمندی‌ها هستند، براساس برنامه‌های ما نیازهایشان رفع خواهد شد.

* بر لزوم وحدت میان جامعه تاکید می‌کنم، ما امروز در یک شرایط عادی قرار نداریم و حتی اگر در شرایط عادی هم بودیم به وحدت و انسجام نیاز داشتیم و حتی اگر تحریم و کرونا هم نبود و حتی اگر هیچ مشکلی نسبت به مردم ما وجود نداشت، باز هم برای توسعه، پیشرفت و کمال جامعه نیاز به برادری، الفت و اخوت داشتیم.

* یکی از افتخارات انقلاب اسلامی این بود که وحدت در میان جامعه به وجود آورد و اقوام مختلف و زن و مرد و جوان و پیر را در کنار هم قرار داد. امام(ره) همیشه در سخنرانی هایشان می گفتند ما از دشمنی خارج هراسی ندارم اما از اختلاف داخلی در هراس هستم. امام همیشه بر اتحاد در داخل کشور تاکید می‌کرد.

*هیچکس نیست که بگوید کار و عمل من اشکالی ندارد و قابل نقد نیست، اما نقد برای تضعیف روحیه مردم ؟این دیگر نقد نیست؛ این چه نقدی است که خوبی‌ها را نبیند و فقط نقطه ضعف‌ها را ببیند!
‌نقد این است که نقاط مثبت را ببینند؛ نقاط ضعف را هم همینطور و راهکار ارائه دهند .

*{ با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در دیدار با اعضای ستاد  ملی مقابله با کرونا}: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، لجن‌پراکنی، فحاشی و آبروی همدیگر را بردن اخلاق آمریکایی‌ها است. ما که پیرو آمریکا نیستیم بلکه ما پیرو پیامبر (ص) هستیم، همان پیامبری که قرآن می‌گوید به خاطر اخلاق نرم خود مردم را جذب کردی. پیامبر (ص) عفو و گذشت می‌کرد و حتی برای کسانی که پیامبر (ص) را آزرده می‌کردند، از خداوند برای آنها طلب عفو می‌کرد.

* هتک حرمت اشخاص، لجن پراکنی و نسبت دروغ به همدیگر دادن و متهم کردن و سخنان ناروا زدن ربطی به نقد ندارد. همانگونه که پیامبر فرموده اگر کسی مومنی را مورد اهانت قرار دهد انگار با خدا اعلام جنگ کرده و اهانت جنگ با خداست. آبروی مومن مثل خون اوست و اگر کسی با آبروی کسی بازی کند انگار او را کشته است.

* از مقام معظم رهبری به خاطر تفقد به دولت و رئیس‌جمهور در این شرایط تشکر می‌کنم، بار مسئولیت ما توسط مقام معظم رهبری سنگین‌تر شد. وقتی رهبری از دولت و قوه مجریه حمایت می‌کنند، بار ما سنگین‌تر می‌شود. اگر مشکلی وجود دارد، آن را حل و گره‌ای اگر هست، آن را باز کنیم.

* از دو قوه دیگر، نیروهای مسلح نخبگان و کسانی که می‌توانند نقش ارزشمندی داشته باشند می‌خواهم همدیگر را یاری کنیم، مجلس نماینده مردم است، دولت هم نماینده مردم است. آنچه مهم است، منافع مردم، رفع گرفتاری‌ها و مشکلات مردم است.

* مردم این مسئولیت را بر دوش ما گذاشتند تا بتوانیم خدمت بیشتری به مردم کنیم. از مجلس تقاضا می‌کنیم ما را در این شرایط سخت یاری کنند، اولین یاری آنها هم تصویب لوایح ما است.

* مجلس حتما دنبال رفع مشکلات مردم است، ما ۶۷ لایحه مهم تقدیم مجلس کردیم بزرگترین کمک به ما این است قانونی را برای ما تصویب کند و برای رفع مشکلات مردم همفکری کرده وهمدیگر را یاری کنیم.

*{ با اشاره به اینکه دولت دنبال رفع مشکلات مردم است}: گاهی وقت‌ها آدم برای این که خیری به مردم برسد اگر همه جوانب مدنظر قرار نگیرد خدای نکرده ممکن است مشکلی از طرف دیگر ایجاد شود درخواستم از قوه مقننه و قضاییه این است که همدیگر را یاری کنیم که سریعتر از این مشکلات را عبور کنیم و چهره دولت آنگونه هست به مردم معرفی شود.

* کانال‌های ان طرف آب پول می گیرند که نظام را تضعیف کنند. ما باید در داخل به همدیگر کمک کنیم و دلسوزانه نسبت به کار یکدیگر همدیگر را یاری کنیم تا به مطلوب مردم دست یابیم. برای ما خیلی مهم است مجلس باید ما را یاری کند و اگر یاری کند ما بهتر می‌توانیم مشکلات مردم را حل کنیم.

*{ با اشاره به جلسه هفته گذشته ستاد اقتصادی دولت}: ما هفته گذشته بحث مهمی را با اعضای ستاد اقتصادی دولت داشتیم که راحت‌تر از برخی از مسائلی که با آن مواجه هستیم، عبور و نیازهای کشور را تامین کنیم.

 * در سابق که شرایط تحریم نبود، اقتصاد ما عمدتا متکی به نفت بود. امروز اتکا بودجه به نفت ۵۰ درصد نیست بلکه ده درصد است. یکی از مشکلات ما این است که در مسیر عبور از اقتصاد نفتی به اقتصاد غیرنفتی هستیم که مسیر سختی است تحریم وکرونا هم هست و همه این‌ها کار ما را سخت کرده است که ما باید با تدبیر این کار را حل کنیم.

* این که می بینید در سیاست خارجی موفق هستیم، آمریکا عصبانی می‌شود وزیر خارجه را تحریم می کند در فروش نفت موفق می شویم آمریکا عصبانی می شود وزیر نفت را تحریم می کند این نشان موفقیت ایران و استیصال آمریکا است در مناظره‌هایشان می‌بینید چه می‌گویند و در سیاست خارجی هیچ چیز ندارند و در روابط خارجی با دوستان خود هم دچار مشکل هستند.

* بر ضروت نقد و انتقاد تاکید می‌کنم‌. البته که نقد لازم است، منتهی مهم است نقد برای چه چیزی است، نقد نباید برای تشویش افکار مردم باشد، نقد برای این نیست که بین گروه‌های مختلف فاصله بیشتر شود. نقد برای تضعیف روحیه مردم و از بین بردن امید مردم نباید باشد، این‌ها نقد و نقادی نیست، این چه نقدی است که خوبی‌ها و نقاط قوت را اصلا نمی‌بینند و فقط نقاط ضعف را می‌بینند که نقد نیست.

*  اینکه خوبی ها و اقدامات یک قوه را اصلا نبیند و فقط نقط ضعف را ببینند نقد نیست، nر نقد باید نقطه قوت و ضعف باید گفته شود و راهکار پیشنهاد داده می شود، عنوان کلمه نقد در فرهنگ اسلام «نصیحت» است، تمام مسئولان می‌توانند مورد نقد مردم قرار گیرند، نصیحت یعنی خیرخواهی دلسوزانه است، در ریشه لغت آن یکی از معانی تقویت است نصیحت برای تقویت است دلشوزی می کنیم و نکته ای را بیان می کنیم تا نقاط ضعف از بین برود قوی تر شده و کار او پربارتر شود. 

* ما در جلسات هفته گذشته و در جلسه دیروز درباره هماهنگی بین وزارت صمت، وزارت نفت، بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی و دیگرانی که امروز مسوولیت و بار اصلی تامین مواد مورد نیاز جامعه و کالاهای اساسی را بر دوش دارند، به جمع بندی خوبی دست یافتیم، با این جمع بندی بانک مرکزی منابع ارزی اش عمدتا بر نفت میعانات و گاز پتروشیمی و فولاد بیشتر متکی می‌شود و وزارت صمت تلاش می کند در بقیه بخش‌ها ارز را به کشور برگرداند و در موارد لازم تهاتر را انجام دهد و در مواردی که لازم هست صادرات و واردات را به هم وصل کند.

*{ درباره چهارچوب تصمیمات برای همکاری‌های میان بخشی پیرامون بودجه و بورس در دو جلسه صبح و عصر یکشنبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت}: تلاش کردیم  هماهنگی‌های بیشتری ایجاد شود تا کالاهای مورد نیاز مردم و فعالیت های اقتصادی و تجاری  تولید بهتر انجام شود که مصوبات نهایی جلسه ابلاغ می شود.

* برخی افراد مردم را با گفتار خود متزلزل نکنند، قرار ما این است که کالاهای اساسی ما یک بخش بزرگ آن هم سال گذشته و هم در سال ۹۹ با ارز ترجیحی ( ۴۲۰۰ تومانی) وارد شده است، که همچنان هست و ادامه دارد.

*یک نفر یک حرفی را می‌زند به دنبال آن موجی در جامعه به راه می‌افتد و گرانی‌هایی ایجاد می‌شود برخی افراد کالاهای خود را پنهان و احتکار می‌کنند.

*{ درباره تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی تا پایان سال ۹۹}: حدود ۸ میلیارد و خورده‌ای برای کالاهای اساسی در نظر گرفته شده است و بیش از ۶.۲ میلیارد دلار ارز کالای اساسی تامین شده و وارد شده و در حال ورود است بقیه هم هفته‌های آینده تامین و تمام می‌شود.

*هرگونه حرف زدن از اینکه «کالای اساسی با ۴۲۰۰ تومان نیست» به معنای آن است که عده‌ای از آنهایی که کالاها را وارد کردند به دنبال سود بادآورده هستند، در این مقطع سخن گفتن در مسائل اقتصادی باید به مسئولان واگذار شود.

* در مسئله ارز کسی که  از طرف دولت حرف می‌زند بانک مرکزی است و وزارت صمت از طرف دولت درباره کالاهای مورد نیاز مردم حرف می‌زند، و رییس سازمان برنامه و بودجه در زمینه بودجه کشور حرف می زند، و اگر دولت مطلبی را می‌خواهد اعلام کند «سخنگوی دولت» اعلام می‌کند تا مردم بر این مبانی زندگی خود را برنامه‌ریزی ‌کنند.

* همه اعضای دولت برای کاهش مشقت مردم در تلاش هستند، می‌دانیم مردم در سختی هستند، خیلی روشن است وقتی در کشور یک دفعه ۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی نیست و کنار رفته و در شرایط تحریم قرار می گیریم، معلوم است به زندگی مردم فشار می‌آورد، حساب دو دو تا چهارتا است. ما در شرایط جنگ هستیم. در این شرایط معلوم است زخمی هم وجود دارد و زندگی مردم مشکل می‌شود. مشکلات مردم را لمس می‌کنیم و حس می‌کنیم و همه تلاش ما این است که مشکل مردم کمتر شود واین مسیر را با سربلندی و پیروزی به پایان می‌رسانیم.

* آمریکایی‌ها نمی‌توانند این مسیر غلط را ادامه بدهند این که تحریم‌های فردی و موردی را اعمال می‌کنند و شلوغ می کنند و هر روز یک چیزی می‌گویند، نشان می دهد نفس‌های آخر تحریم آمریکا است.  خودشان هم اعلام کرده اند «دیگر چیزی باقی نمانده که بخواهیم ایران تحریم کنیم، همه را تحریم کردیم».

*آنها ناچار هستند از این مسیرغلط خود برگردند و دولت همه توان خود را برای اینکه حقوق مردم تامین شود و تحریم شکسته شود، در چارچوب اصولی که نظام جمهوری اسلامی ایران دارد دنبال می‌کند و ادامه می‌دهد.

*{ با اشاره به طرح‌هایی که فردا به بهره‌برداری می‌رس}: هر هفته، پنج‌شنبه‌ها افتتاح‌های مهمی داشتیم. البته در وسط هفته هم افتتاح نیز داشتیم. این هفته به مردم تهران بشارت می‌دهم البته افتتاح‌ها فقط در تهران نیست بلکه در هرمزگان هم است ولی بخش بزرگی از افتتاح‌های فردا، مربوط به تهران و آب آشامیدنی مردم است.  

* دولت‌ مدت‌ها برای تکمیل تصفیه‌خانه ششم تلاش می‌کرد. تفصیه‌خانه هفتم مدتی پیش در شرق تهران افتتاح شد و چهار پنج منطقه آب بهتر و گواراتر خواهند داشت با طرح فردا برخی از مناطق تهران که اب مورد استفاده آنها از چاه‌ها تامین می‌شد، بخش بزرگی از این چاه‌ها بسته و مردم از آب سالم و گوارا استفاده خواهند کرد.  

* از ابتدای امسال تا به امروز، ۱۱۷ پروژه آب و برق افتتاح و ۱۳۱ هزار میلیارد تومان هزینه شده است، ‌ تا پایان سال ۵۰ هزار میلیارد تومان در زمینه آب و برق افتتاح‌هایی خواهیم داشت. در هفته‌های آینده در بخش‌های دیگر هم افتتاح‌هایی خواهیم داشت.

*مردم بدانند دولت هم برای معیشت مردم، هم برای پیشرفت کشور و هم سلامت مردم در شرایط کرونایی از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.